Griep tijdens zwangerschap

Griep tijdens zwangerschap

Ziek worden tijdens je zwangerschap is heel normaal en dat overkomt eigenlijk bijna iedere vrouw tijdens de zwangerschap. Dit komt vooral omdat het immuunsysteem zwakker is dan normaal. Daarnaast zal je niet alleen met ziekte te maken krijgen, maar ook met kwaaltjes. Dit zijn normale dingen die je tijdens je zwangerschap zal ervaren.Tijdens de 9 maanden dat je zwanger bent, zal het vast eens voorkomen dat je griep krijgt. Je voelt je een stuk beroerder dan normaal en zal ook koorts hebben. Als je grieperig bent, maak je je waarschijnlijk als eerste druk om je kindje en of het schadelijk voor hem/haar kan zijn. We kunnen je geruststellen, want griep tijdens de zwangerschap kan niet echt kwaad, of je nu, 515 of 25 weken zwanger bent.We zullen je uitleggen hoe het precies zit.

Als je zwanger bent moet je lichaam veel harder werken, omdat er een kindje in je groeit. Op het moment dat je lichaam waarneemt, dat het veel harder moet werken, gaat de weerstand achteruit. Hierdoor zul je veel sneller verkouden zijn of griep krijgen. Dit is niet gevaarlijk, tenzij je hoge koorts hebt (hoger dan 38,5 ℃). Hoge koorts tijdens je zwangerschap kan namelijk weeën opwekken en dit is in een vroeg stadium van de zwangerschap natuurlijk niet de bedoeling.

Heb je hoge koorts, neem dan dus direct contact op met je huisarts/verloskundige/gynaecoloog!

Om je koorts te verlagen moet je vooral veel drinken, het liefst meer dan 2 liter per dag. Je kunt ook proberen om een lauwe douche te nemen en het huis te ventileren, zodat alle ziektekiemen en bacteriën het huis kunnen verlaten. In overleg met je huisarts/verloskundige/gynaecoloog kun je ook paracetamol nemen om de koorts te remmen.

Griep tijdens de zwangerschap kan je helaas niet voorkomen, gewoonweg omdat je weerstand veel slechter is dan normaal. Je weerstand kun je echter wel proberen te versterken, zodat je iets minder vatbaar bent. Hoe kun je dit doen?

#1: Gezond leven

Je lichaam is hard aan het werk om er voor te zorgen dat je kindje goed kan groeien. Zorg er dan ook voor dat je je lichaam rust geeft en niet uitput. Probeer genoeg te slapen en niet al te veel te stressen.

#2: Eten & drinken

Goede voeding is erg belangrijk om je weerstand te versterken. Zorg ervoor dat je niet te weinig eet en dat je gevarieerd en vooral groente en fruit eet. De vitamines die in groente en fruit zitten zijn namelijk juist nu je weerstand op de proef wordt gesteld, hard nodig. Wees je er ook van bewust dat genoeg drinken ook een rol speelt bij het versterken van je weerstand. Door veel te drinken reinig je als het ware je lichaam en kunnen de ziektekiemen makkelijker je lichaam verlaten.

#3: Beweging

Als zwangere vrouw heb je misschien meer de neiging om lekker op de bank te liggen en uit te rusten, maar beweging is juist goed voor je. Hoe meer je beweegt, hoe fitter je je lichaam maakt. Zelfs als je buik al zo groot is geworden dat bewegen moeilijk wordt, probeer dan toch te lopen of te fietsen in plaats van de auto te nemen. Alle kleine beetjes zijn namelijk mooi meegenomen. Wel moet je even uitkijken met hardlopen tijdens je zwangerschap. Dat kan op een gegeven moment niet meer.

Neem je normaal gesproken elk jaar de griepprik, omdat je in een risicogroep valt? Doe dit dan ook tijdens je zwangerschap, want de griepprik heeft geen nadelen voor jou of je kindje.

We willen je tenslotte meegeven, dat je vooral rustig aan moet doen als je de griep hebt tijdens de zwangerschap. Vraag hulp met bijvoorbeeld het huishouden aan de mensen om je heen. Probeer genoeg te slapen zodat je lichaam kan aansterken en neem de tijd om uit te zieken!

[yasr_overall_rating]

DELEN
Vorig artikelQuinny voetenzak
Volgend artikelZwangerschap aankondigen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here