Hardlopen tijdens zwangerschap

Hardlopen tijdens zwangerschap

Hardlopen is voor mij echt een middel om van mijn stress af te komen en lekker te zweten. Wanneer je gezond bent en nergens aan hoeft te denken is het natuurlijk goed om te sporten, maar als je zwanger bent moet je toch twee keer nadenken voordat je iets doet. Je moet namelijk nadenken over wat je eet, drinkt en nu moet je zelfs ook nadenken over het sporten. Is het wel verstandig om te gaan hardlopen terwijl je zwanger bent? Brengt dit geen schade toe aan de kleine die in je buik zit? Hieronder gaan we daar op in.

Hardlopen en zwanger

In het begin van je zwangerschap is alles nog stabiel en heb je geen grote buik. De baarmoeder zit goed vast en gaat lopen veilig en heel stabiel. Het lopen of hardlopen is in deze fase redelijk veilig, al moet je natuurlijk wel uitkijken voor bijvoorbeeld genoeg water binnen krijgen. Als je niet genoeg water binnen krijgt kan dit gevaarlijk zijn voor de bloedtoevoer naar de baarmoeder. Dit is uiteindelijk schadelijk voor je kindje. Vanaf een week of 15 begint je buik echt te groeien en kan deze tijdens het rennen in de weg gaan zitten. Zolang je op de juiste manier beweegt hoeft dit geen probleem te zijn.

Vanaf je derde trimester, dat begint in week 29, raden we je aan om het niet meer in je hoofd te halen om hard te lopen. Je hebt nu niet meer dat kleine buikje, maar een grote buik met heel veel gewicht. Je zal dus je evenwicht snel kwijt zijn en tevens zal je last hebben van duizeligheid in deze periode van je zwangerschap. Hardlopen raden wij sowieso af, al is wandelen natuurlijk wel een goede middel tijdens deze periode. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om tijdens deze periode te gaan zwemmen, dat is namelijk minder belastend voor je lichaam en aangenamer.

Waarom wel of niet?

Tijdens je zwangerschap is het vooral belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Je lichaam zal aangeven of het iets aan kan of niet en het is daarom ook belangrijk om echt goed te luisteren. Als je merkt dat het niet meer gaat, doe het dan niet. Als je zeker weet dat je iets niet aan kunt dan moet je het natuurlijk vermijden. Wat wij eigenlijk in elk advies zeggen is dat als je over iets twijfelt dat je het direct moet vermijden.

Wij raden je aan om voor een ander soort sport te kiezen zoals zwemmen. Zwemmen is namelijk niet alleen goed voor de zwangerschap, maar ook voor je lichaam. Je lichaam hoeft niet als schokdemper te werken en zal dus niet belast worden.

Naar de huisarts of consultatiebureau

Tijdens je zwangerschap, vooral als je voor het eerst zwanger bent, komen er telkens nieuwe dingen waarvan je geen weet hebt of had. Het is belangrijk om zoveel mogelijk informatie op te doen met betrekking tot de zwangerschap, maar helaas kan dat niet voor alles. Ik adviseer in elk artikel dat ik schrijf om alles af te stemmen met een huisarts of het consultatiebureau. Zij zijn tenslotte de specialisten die specifiek per persoon kunnen zeggen of iets goed is voor jou of niet. Neem dan ook niet het risico om het toch wel te doen zonder dit te bespreken met een specialist.

[yasr_overall_rating]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here