10x beter slapen als je zwanger bent

lachende vrouw in bed
Zwanger zijn is af en toe heel vermoeiend. Zeker wanneer je buik groter wordt en steeds meer in de weg gaat zitten. Wanneer je ’s avonds bekaf je bed inkruipt, wil je nog maar een ding: slapen! Maar hoe doe je dat met die dikke buik? Gebruik deze 10 tips om beter te slapen en slaapproblemen te voorkomen.

1. Geen snacks ’s avonds laat

Je baby groeit en dat kost jou veel energie. Hierdoor kun je op de gekste momenten trek krijgen. Op zich is het niet erg om wat meer tussendoortjes te eten, zolang het gezonde snacks zijn. Er is alleen één periode waarin je beter niet kan eten en drinken: de twee uur voordat je gaat slapen. De kans dat wanneer je eindelijk op bed ligt last krijgt van brandend maagzuur of maagpijn is groot. En dat slaapt niet echt lekker!

2. Lig op je zij

Ben je een buikslaper? Lastig, want er komt een moment in de zwangerschap dat dat echt niet meer gaat lukken! Sommige vrouwen slapen dan op hun rug, maar deze houding is eigenlijk niet ideaal. Het zorgt namelijk voor druk op de baarmoeder, waardoor je je oncomfortabel voelt. Op je zij liggen is daarom beter. Uit onderzoek blijkt dat slapen op je linkerzijde het beste is. In je buik is dan namelijk de meeste ruime om voedingsstoffen en bloed naar je baby te vervoeren.

3. Stop met draaien

Niet in slaap kunnen vallen kan voor onrust zorgen. Je draait eens op je andere zij, schud je kussen op en legt je dekbed recht. Al die onrust maakt het inslapen alleen maar lastiger. Kun je niet slapen? In plaats van te gaan liggen draaien, kun je beter even uit bed stappen. Loop een rondje door het huis of vouw wat was op. Hierdoor wordt je rustiger en zal het inslapen daarna makkelijker gaan.

4. Zorg voor een comfortabel bed

Niets slechter voor de nachtrust dan een slecht bed. Wordt je ’s morgens wakker met spierpijn? Dan is je bed niet comfortabel genoeg. Een aanrader is het aanschaffen van een voedingskussen. Dit kussen zal je namelijk ook vóor de geboorte al van pas komen. Geen voedingskussen? Ga op zoek naar wat losse kussens en ondersteun daarmee je lijf waar nodig.

5. Kijk uit voor lange middagdutjes!

Heb jij de luxe dat je ’s middags even kan gaan liggen? Geniet daarvan! Let er alleen wel op dat je ’s middags niet te lang slaapt. Daar kan je slaapritme namelijk door verstoord raken. Ideaal is een middagdutje van maximaal 30 minuten. Zo voorkom je dat je midden op de dag al in de diepste slaap raakt. Red je het toch niet met slechts een middagdutje? Geen probleem, je mag best meerdere keren per dag een dutje doen, zolang je ervoor zorgt dat ieder dutje niet langer dan een half uur duurt.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

baby op arm

6. Pas op voor hitte

Tijdens de zwangerschap is je lichaamstemperatuur hoger dan normaal. De kans dat je het ’s nachts te warm hebt is daardoor groot. Zorg daarom voor een koele slaapkamer. Om voldoende frisse lucht binnen te krijgen, is het aan te raden om het raam een beetje open te laten. Vind je dat te fris? Zorg er dan in ieder geval voor dat ’s nachts de thermostaat laag staat, zodat het niet warmer is dan 18 graden. Dit is voor veel mensen namelijk de ideale slaaptemperatuur.

7. Doe beeldschermen op tijd uit

Een boek lezen of een serie kijken kan heel ontspannend zijn. Het is echter aan te raden om niet tot vlak voor het slapen gaan te lezen of te kijken, omdat dit te onrustig is. Zet op tijd alle beeldschermen uit en zorg voor een rustig (half) uur voordat je gaat slapen. Je lichaam gaat dan namelijk vanzelf in ruststand, waardoor inslapen geen probleem zal zijn.

8. Slaap en seks

Er zijn mensen die in bed graag tv kijken, hun e-mail checken of in hun dagboek schrijven. Hoor jij ook bij die mensen? Dan is de kans groot dat je ook regelmatig last hebt van slaapproblemen. De gouden regel is: je bed is alleen voor slaap en voor seks. Al die andere zaken zijn natuurlijk prima om te doen, maar niet in bed!

9. Houd het donker

Weet je dat de oplichtende cijfers van een digitale wekker je uit de slaap kunnen houden? Houd je slaapkamer zo donker mogelijk. Zelfs de kleinste lichtbron kan ervoor zorgen dat je lichaam minder melatonine (slaaphormoon) aanmaakt. Dus; lampen uit en alle wekkers, telefoons en andere lichtbronnen de kamer uit!

10. Leg je benen wat hoger

Tijdens de zwangerschap kun je veel last hebben van rusteloze benen. Ook kramp kan zomaar midden in de nacht komen opzetten. Om minder last te hebben van de benen is het aan te raden om het voeteneind van je bed wat te verhogen. Wanneer je benen hoger liggen dan de rest van je lichaam, kunnen dergelijke klachten verminderen. Vergeet overigens ook geen extra kussen onder je hoofd. Wanneer je hoofd lager ligt neemt de kans op brandend maagzuur namelijk toe.

Het mag duidelijk zijn: de ideale slaaphouding met een dikke buik kan even zoeken zijn. Hopelijk krijg je het met behulp van deze tips toch voor elkaar. Welterusten! 🙂

Reageer op dit bericht!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.