Slapen met je baby: veilig of onveilig?

samen slapen baby
De afgelopen decennia werd door deskundigen gewaarschuwd voor een verhoogde kans op wiegendood wanneer een baby bij zijn ouders in bed ligt. Hierdoor is het samen slapen een taboe geworden, waarover weinig gesproken wordt. Er klinkt de afgelopen jaren echter een tegengeluid.

Verhoogde kans op wiegendood?

Vaak wordt gezegd dat het samen slapen de kans op wiegendood verhoogt. Hier is enige nuance wel op z’n plaats. Bij wiegendood is het zo dat de baby om onverklaarbare redenen stopt met ademen. Volgens veel deskundigen neemt de kans hierop af door de baby op de rug te laten slapen. De kans op wiegendood lijkt echter niet hoger wanneer je samen slaapt dan wanneer het kindje in een eigen bed ligt. Er zijn zelfs wetenschappers die zeggen dat samen slapen wiegendood juist kan voorkomen. Doordat je baby (onbewust) jouw ademhaling hoort, blijft hij of zij ook zelf ademhalen. In dat geval is het dus alleen maar goed dat je dicht bij je kleintje in de buurt ligt! Overigens is bij baby’s onder de vier maanden de kans op verstikking wel groter wanneer je samen in een bed slaapt. Baby’s zijn dan nog niet in staat zich zelfstandig om te draaien. De tendens onder wetenschappers is nu dan ook om samen slapen tot die leeftijd van vier maanden af te raden.

Verschillende vormen van co-sleeping

Wil jij je kindje ook ’s nachts dicht bij je houden? Dan zijn er verschillende opties van co-sleeping mogelijk. Met co-sleeping wordt bedoeld dat je kindje zo dicht bij je in de buurt ligt, dat je het kan horen, ruiken of eventueel zelfs voelen:

  • Rooming-in. Hierbij ligt je kindje bij jou op de kamer, maar in een eigen bedje;
  • Bed-sharing. Bij deze vorm ligt je kindje echt bij jou in bed;
  • Co-sleeping. Hierbij wordt een apart bedje vastgemaakt aan je eigen bed. Zo lig je wel naast elkaar, maar heeft ieder toch een eigen plekje.

Co-sleeping; hoe doe je dat veilig?

Wanneer een baby geboren wordt, gebruikt het slechts 25% van de hersencapaciteit. Als de baby opgroeit in een veilige en warme omgeving zal er steeds meer hersencapaciteit gebruikt gaan worden. Een gebrek aan aandacht en aanraking kan een ontwikkelingsachterstand tot gevolg hebben. Natuurlijk krijgt je kindje overdag normaal gesproken al heel veel liefde en attentie. Co-sleeping is echter een manier om ook ’s nachts in de buurt van je kleine te blijven. Net als wanneer je baby in een eigen kamer en bedje slaapt, is het belangrijk om op de veiligheid te letten. Een aantal belangrijke tips:

  • Let er op dat je kindje niet met het gezicht onder dekens of kussens kan komen te liggen. Zo zou je hem of haar op een eigen matrasje (en in slaapzak) tussen jou en je partner kunnen leggen. Het matrasje leg je dan iets hoger dan jouw eigen hoofdhoogte. Zo weet je zeker dat je kindje nergens onder kan komen te liggen;
  • Zorg voor voldoende ruimte en dicht kieren tussen matrassen, om te voorkomen dat je kleintje daartussen bekneld raakt;
  • Drink geen alcohol. Alcohol kan er namelijk voor zorgen dat je zeer vast slaapt, waardoor je waarschuwingssignalen dat het niet goed gaat met je kindje kunt missen;
  • Zorg dat het niet te warm is in de slaapkamer. Een temperatuur van 16 tot 18 graden is ideaal. Zo voorkom je snelle oververhitting.

Co-sleeping; wel of niet?

Iedere ouder mag natuurlijk voor zichzelf beslissen welke slaapsituatie gewenst is. Ben jij een lichte slaper en wordt je ’s nachts wakker van het minste of geringste? Dan is het misschien prettiger om je kindje op een eigen kamertje te hebben liggen. Geef je je kindje borstvoeding? Dan is het waarschijnlijk makkelijker om hem of haar dicht bij je te hebben. Kies dan bijvoorbeeld voor een co-sleeper. Maar of je nu kiest voor samen slapen of voor een eigen kamertje, het belangrijkste is natuurlijk de veiligheid en het welbevinden van je kindje. Zolang deze zaken niet uit het oog worden verloren, komt de rest vast ook wel goed!

Reageer op dit bericht!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.