Vaak moe? Dan moet je dit weten!

gapende baby
Ben jij vaak moe? Waarschijnlijk kunnen velen van jullie hier volmondig ja op antwoorden. Want als jonge ouder kom je regelmatig wat (of een heleboel) slaap tekort. Daarom besteden we hier in dit artikel aandacht aan.

De oorzaken van vermoeidheid

Bij ouders met jonge kinderen is de oorzaak van vermoeidheid vaak slaaptekort. Dit heeft uiteraard geen uitleg nodig. Tips om zoveel mogelijk uit je nachtrust te halen lees je bij punt 2.

Daarnaast kunnen er ook andere factoren meespelen. Als je redelijk goed slaapt maar toch vaak moe bent, kan dit bijvoorbeeld met een voedingsstof tekort te maken hebben of met voeding die (voor jou) niet goed is.

Voedingsstof tekorten

Een voedingsstof tekort aan de symptomen herkennen is lastig. Veel symptomen komen namelijk bij meerdere tekorten voor en kunnen daarnaast ook nog op allerlei aandoeningen wijzen. Vermoeidheid is hier een goed voorbeeld van.

Vermoeidheid kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een tekort aan:
• IJzer
• Magnesium
• Vitamine D
• Vitamine B12
• Omega 3-vetzuren

Twijfel je of je een tekort hebt? Laat dit dan testen. Dit is de enige manier om hier echt duidelijkheid over te krijgen.

Verkeerde voeding

Naast tekorten, kan ook verkeerde voeding een rol spelen bij vermoeidheid.

Voeding die bij iedereen voor energiedips kan zorgen zijn suikers en simpele koolhydraten. Deze zorgen er namelijk voor dat je een flinke piek in je bloedsuikerspiegel krijgt, die wordt gevolgd door een dal. Tijdens dit dal voel je jezelf vaak moe en suf. (bron: puurfiguur.nl)

Bovendien hebben deze schommelingen in je bloedsuikerspiegel een effect op je hormoonhuishouding dat vermoeidheid ook in de hand werkt.

Daarnaast is er ook voeding die niet per se voor iedereen ongezond is, maar die door veel mensen niet goed verdragen wordt. Twee grote voorbeelden hiervan zijn gluten en zuivel. Er is een grote groep mensen die deze voedingsmiddelen niet goed verdragen en die daardoor last kunnen krijgen van onder andere een opgeblazen buik, buikpijn, hoofdpijn, ontlastingsproblemen en vermoeidheid. Ook deze intoleranties kan je laten testen om hier zekerheid over te krijgen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

lachende vrouw in bed

2: Zoveel mogelijk uit je nachtrust halen

Als een slaaptekort de oorzaak van je vermoeidheid is, is meer en beter slapen uiteraard de oplossing. Maar met jonge kinderen is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Deze tips helpen je om zoveel mogelijk uit je nachtrust te halen:
• Zorg voor een fijne slaapomgeving met zo min mogelijk geluid en licht. Verduisterende gordijnen zijn zeker de investering waard.
• Geniet overdag van het daglicht. Dit komt de aanmaak van melatonine (het slaaphormoon) ten goede.
• Zorg ervoor dat je voldoende ontspant. Juist ook op de dagen dat je hier geen tijd voor lijkt te hebben. Een paar minuten ontspannen kan al een enorm verschil maken.
• Vermijd fel licht en het licht van beeldschermen het laatste uur voordat je gaat slapen. Gebruik eventueel een app om het blauwe licht van je telefoonscherm te dimmen. Voed je je kleintje ’s nachts? Probeer dan te ontspannen tijdens het voeden en laat je telefoon liggen.
• Naast felle lichten vermijden, kan het ook fijn zijn om prikkels te vermijden. Ga dus niet in de laatste minuten voordat je wilt gaan slapen of tijdens de nachtvoedingen je social media checken.
• Houd zoveel mogelijk een vast slaapritme aan. Probeer rond dezelfde tijd te gaan slapen en op te staan.

3: Wat kan je het beste eten als je moe bent?

Suiker en andere simpele koolhydraten kan je dus het beste laten staan als je moe bent. Dit komt neer op snoep, koek, gebak, witbrood, witte rijst, pasta, noedels en alle suikerrijke dranken. Ook cafeïne en gefrituurd eten kan je beter vermijden.

Deze voeding doet je wel goed:
• Water
• Fruit en groentes
• Noten en zaden
• Havermout en quinoa
• Vette vis
• Eieren

Kort samengevat wat betreft moeheid

Vermoeidheid kan verschillende oorzaken hebben. Het kan komen doordat je simpelweg te weinig slaapt, maar het kan ook met je voeding te maken hebben. Check bij twijfel of je tekorten of voedselintoleranties hebt. Slaap je gewoon te weinig? Gebruik dan de tips uit dit artikel om beter te slapen.

Bronnen: Johnson K, Sattari M, Springerplus, 2015. Watson EJ, Coates AM, Kohler M, Banks S, Nutrients, 2016.

Reageer op dit bericht!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.