Wat je moet weten over afvallen na je bevalling

drinken sinaasappel hand
Bij de meeste vrouwen blijven er na de bevalling wat ongewenste kilo’s plakken. Door de juiste voeding te eten en eventueel ook te sporten, kun je binnen een paar maanden tot half jaar weer je oude gewicht terugkrijgen. In dit artikel lees je zes belangrijke adviezen over het afvallen na je bevalling.

1: Water helpt je afvallen

Probeer iedere dag zo’n twee liter water te drinken. Dit is goed voor je nieren, stoelgang en energieniveau. Ook helpt het je om af te vallen. Water drinken zorgt er namelijk voor dat je minder honger krijgt, waardoor het makkelijker wordt om minder calorieën te eten. Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat je stofwisseling versnelt, waardoor je meer calorieën verbrandt.

2: Suiker is een dikmaker

Schrap suiker als je je zwangerschapskilo’s kwijt wilt raken. Suiker is namelijk een echte dikmaker, het zorgt er onder andere voor:
• Dat er in korte tijd veel energie vrijkomt. Als je lichaam dit niet direct kan gebruiken, wordt het opgeslagen als vet.
• Dat je meer insuline aanmaakt. Dit is een hormoon dat je vetopslag stimuleert én ervoor zorgt dat je moeilijker vet verbrandt.
• Dat je meer trek krijgt, vooral in nog meer suikerrijke voeding.

Redenen genoeg dus om suiker te laten staan. Met het schrappen van frisdrank, sappen uit pak, snoep, koek en gebak maak je al een enorm grote stap.

Wil je zoveel mogelijk suiker uit je dieet schrappen? Controleer dan altijd de ingrediëntenlijst van bewerkte voedingsmiddelen. Suiker wordt namelijk aan veel producten toegevoegd waarbij je het niet zou verwachten.

3: Zorg dat je geen honger hebt

Goed nieuws: als je denkt dat afvallen onvermijdelijk gepaard gaat met honger lijden, heb je het mis. Door voor de juiste voeding te kiezen, hoef je helemaal niet tegen hongergevoelens te vechten. Vooral eiwitten en gezonde vetten helpen je hierbij.

Gezonde vetten vind je bijvoorbeeld in:
• Noten
• Zaden
• Pitten
• Avocado
• Vette vis

Gezonde bronnen van eiwit zijn:
• Vis
• Kip
• Eieren
• Peulvruchten
• Havermout
• Quinoa
• Kwark

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

vrouw strand armen

4: Bewegen om weer in vorm te komen

In alle drukte met een kleine baby staat je hoofd er misschien niet naar, maar lichaamsbeweging is een goede manier om weer in vorm te komen. Je hebt hier geen uren voor nodig en je hoeft er ook niet per se de deur voor uit. Dagelijks een kwartiertje thuis oefeningen doen maakt al een groot verschil. Of maak een lekkere wandeling met je kleintje. Gezonde frisse lucht en lichaamsbeweging in één.

5: Meer afvallen door borstvoeding

Er zijn veel goede redenen om borstvoeding te geven. Ook voor je eigen gewicht heeft het voordelen. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat moeders die borstvoeding geven meer afvallen in de eerste zes maanden na hun bevalling.

6: Geen crash dieet

Crash diëten zijn diëten die zeer weinig calorieën bevatten, bedoeld om zo snel mogelijk af te vallen. Naast het feit dat deze diëten vaak niet effectief zijn op lange termijn, zijn ze ook absoluut niet gezond. Je lichaam heeft juist in de periode na je bevalling voldoende voedingsstoffen en calorieën nodig om goed te kunnen herstellen.

Als je borstvoeding geeft, is het nog eens extra belangrijk om erop te letten dat je voldoende calorieën en voedingsstoffen binnenkrijgt. Je lichaam geeft de borstvoeding voor je kindje voorrang als er tekorten zijn, maar als je veel voedingstoffen tekortkomt, is het onvermijdelijk dat je melk ook minder voedzaam wordt.

Vermijd crash diëten daarom. Een calorietekort tot 500 calorieën is veilig en heeft meestal geen negatieve effecten op de borstvoeding. Het is uiteraard wel belangrijk hoe je deze calorieën invult. Meer over hoeveel calorieën je per dag nodig hebt en hoe je deze het beste kan invullen, lees je hier.

Op een gezonde manier weer in vorm

Weer in vorm komen na je bevalling hoeft niet moeilijk te zijn, met een goede start. Met de tips uit dit artikel lukt het je ook in deze drukke periode om zwangerschapskilo’s te verliezen. Vermijd suiker zoveel mogelijk, beweeg dagelijks en drink voldoende water. En bovenal: gun jezelf de tijd. Een crash dieet is absoluut geen verstandig idee, zeker niet kort na je bevalling.

Bronnen: Baker JL, Gamborg M, Heitmann BL, Lissner L, Sørensen TI, Rasmussen KM, Am J Clin Nutr, 2008. Janet W Rich-Edwards, Alison M Stuebe, Am J Perinatol, 2009.

Reageer op dit bericht!