Top-6 angsten tijdens de zwangerschap [met geruststelling!]

Het is heel begrijpelijk dat je je tijdens je zwangerschap af en toe wat zorgen maakt. Het is nu eenmaal een spannende periode, met een onvoorspelbare afloop. Het enige dat je wilt is dat die negen maanden perfect verlopen. Gelukkig komt die wens meestal gewoon uit! Maak je je zorgen? Lees meer over 6 veel voorkomende zwangerschapsangsten – met geruststellende informatie!

Angst nummer 1: een miskraam

De meeste zwangerschappen leiden tot gezonde baby’s. Weet je dat in slechts 20 procent van de zwangerschappen sprake is van een miskraam? In de meeste gevallen gaat het dan om een miskraam, vroeg in de zwangerschap, op het moment dat je vaak nog niet eens weet dat je zwanger bent. Die miskraam gebeurt dan ook vaak ongemerkt, omdat je denkt dat er sprake is van een menstruatie. Vanaf het moment dat een arts een hartslag kan zien (meestal tussen week 6 en 8 van de zwangerschap), is het risico op een miskraam nog maar 5 procent. En de kans dat je twee keer een miskraam krijgt is nog kleiner – minder dan 3 procent. In de meeste gevallen wordt een miskraam veroorzaakt door een chromosomale afwijking, waardoor de foetus zich niet goed kan ontwikkelen. In zo’n geval is een miskraam niet te vermijden, je lichaam onderneemt dan zelf actie. Je kunt de kans op een miskraam verkleinen door niet te roken en te drinken en niet te veel cafeïne binnen te krijgen.

Angst nummer 2: te weinig voeding voor de baby

Geruststelling: je kindje absorbeert alle voedingsstoffen uit de voeding die jij eet. Zelfs wanneer je te misselijk bent om meer te eten dan droge crackers, zal je kindje daar in bijna alle gevallen voldoende aan hebben. Pas wanneer de ochtendmisselijkheid flinke uitdroging veroorzaakt, zal je baby hier de negatieve gevolgen van merken. Maar in dat geval zal je je zo beroerd voelen, dat je allang de (huis)arts hebt gebeld. Slik eventueel een zwangerschapssupplement. Eet daarnaast kleine porties, vaker dan normaal. Kleine hapjes zijn meestal makkelijker te verteren. En door vaker wat te eten, voorkom je dat je echt trek krijgt. Dat is namelijk het moment dat de meeste vrouwen zich het meest misselijk voelen. Hang je bijna continu boven de wc? Dan kan het zijn dat je arts een medicijn tegen de misselijkheid kan voorschrijven, dat veilig is voor je kindje. En probeer vol te houden. Meestal verdwijnt de ergste misselijkheid rond 16 weken.

Angst nummer 3: verkeerde voeding eten

Als je zwanger bent kun je veel druk voelen om de goede dingen te doen. Ja, natuurlijk is het belangrijk om te letten op de basis dingen, zoals gezond eten en het slikken van foliumzuur. Maar als je jezelf iedere keer de vraag stelt of iets veilig is, kan dit bijna een dagtaak worden. Sterker nog; als je overal tien keer over moet nadenken, zal je daar snel gek van worden. Als het goed is legt je verloskundige of gynaecoloog tijdens het eerste bezoek uit wat de belangrijkste do’s en dont’s zijn tijdens de zwangerschap. Twijfel je ergens over? Leg dit dan voor aan je arts. En bedenk vooral dat het onmogelijk is om iedere regel en elk advies voor 100 procent na te leven. Maak je dus niet direct zorgen wanneer je per ongeluk een broodje filet americain hebt gegeten (oei, rauw vlees!). Bedenk daarnaast ook dat de adviezen de afgelopen decennia flink zijn aangescherpt. Wedden dat je moeder lang niet alle hedendaagse adviezen kende en opvolgde? En hé, kijk eens hoe geweldig jij zelf bent uitgevallen 😉

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

zwangere vrouw met babyschoentjes

Angst nummer 4: mijn stress is slecht voor mijn baby

Al die zwangerschapshormonen kunnen je best een beetje gestrest maken. Maar stressen over die stress heeft geen enkele zin. Zelfs een stressvolle dag op je werk zal je kind niet snel kwaad doen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een normale hoeveelheid stress amper impact heeft op je ongeboren kindje. Uit ander onderzoek komt naar voren dat acute, hevige stress het risico op vroeggeboorte verhoogd, maar dat het er dan vooral om gaat hoe jij handelt in zo’n stressvolle situatie. Weet je van jezelf dat je in dergelijke situaties heel gespannen raakt? Probeer dan iets rustiger aan te doen en een manier te vinden om je kalmte weer terug te vinden. Stressvolle dag gehad? Dan kan het helpen om de stress van je af te schrijven, bijvoorbeeld in een dagboek. Of praat erover met je partner, ga vroeg naar bed of ga een leuke film kijken. Als het maar helpt om die stress van je af te schudden.

Angst nummer 5: een aangeboren afwijking

Zoals veel toekomstige mama’s, houd je waarschijnlijk bij iedere prenatale test weer je adem in. Je hoopt op bewijs dat je baby gezond is en zich goed ontwikkelt, maar van tevoren weet je dat natuurlijk nooit zeker. Houd dit in gedachten: de kans dat jouw baby een aangeboren afwijking heeft is slechts 4 procent. En daarin worden zowel serieuze afwijkingen als duizenden andere kleine problemen in meegerekend. Denk bijvoorbeeld aan een probleem met een teennagel, of een klein hartprobleem dat na de geboorte vanzelf verdwijnt zonder verdere gezondheidsproblemen. Zelfs wanneer er uit zo’n test abnormale resultaten komen, wil dat nog niet zeggen dat er echt sprake is van een probleem. In veel gevallen wijzen opvolgende tests uit dat er toch niets aan de hand is. Wat je zelf kunt doen om je kind te beschermen: slik een zwangerschapssupplement met foliumzuur (start al vóór de zwangerschap met het slikken van dat foliumzuur), om zo de kans op hersenafwijkingen te verkleinen. Maak je je zorgen? Praat erover met je arts, die je meer kan vertellen over de werkelijke risico’s. Daarbij zal ook gekeken worden naar bijvoorbeeld familiegeschiedenis en leeftijd.

Angst nummer 6: te vroeg bevallen

In meer dan 70 procent van de gevallen van vroeggeboorte, vindt deze pas plaats tussen 34 en 36 weken. De zwangerschap is dan al zo ver gevorderd, dat de kans op serieuze complicaties of ontwikkelingsproblemen een stuk kleiner is. Om de kans op vroeggeboorte te verkleinen, kun je het volgende doen:

  • Niet roken
  • Geen alcohol drinken
  • Regelmatig naar prenatale controle gaan
  • Slik voor en tijdens het eerste trimester van je zwangerschap foliumzuur.
Reageer op artikel:
Top-6 angsten tijdens de zwangerschap [met geruststelling!]
Sluiten