Rugpijn tijdens zwangerschap

Rugpijn tijdens zwangerschap

Het hebben van rugpijn tijdens je zwangerschap is misschien wel een van de meest irritante kwaaltjes die je kan krijgen. De ene vrouw krijgt vooral last van een hoge rugpijn, terwijl de andere vrouw last krijgt van een lage rugpijn. Vanaf week 1 kan je eigenlijk al last krijgen van rugpijn. De een zal het in de eerste week krijgen van de zwangerschap, terwijl de ander dit pas krijgt wanneer de buik begint te groeien. Vaak krijg je hier last van wanneer je rond de 25 weken zwanger bent. Dan is je buik namelijk al aardig gegroeid en zal je steeds meer last krijgen van het gewicht dat je draagt. Er zijn echter ook vrouwen die al eerder last krijgen, bijvoorbeeld met zo’n 16 weken zwangerschap.

Nu is het natuurlijk belangrijk om te weten wat je eigenlijk tegen deze rugpijn kan doen. Je wilt tenslotte niet je hele zwangerschap last krijgen van deze rugpijn en je wilt ook niet dat het erger wordt. Hieronder bespreken we hoe het komt dat je tijdens het zwanger zijn last krijgt van rugpijn, wat je er tegen kan doen en hoe je het mogelijk kan voorkomen of in ieder geval kan verlichten.

Rugpijn en zwanger

Tijdens je zwangerschap, zoals je hierboven eigenlijk ook al hebt kunnen lezen, zal je last krijgen van rugklachten. De meesten denken dat dit door de kilo’s komen die je zal aankomen tijdens je zwangerschap of door de zware buik die je hebt gekregen. Soms kan dit waar zijn, maar de meeste rugklachten zijn afkomstig van de hormonen. Zij zijn de echte boosdoeners bij deze pijn. Doordat je steeds meer last krijgt van rugklachten zullen je gewrichten slapper worden en zal je je balans moeilijker kunnen vinden. Daarnaast word je baarmoeder steeds zwaarder en zwaarder. Tel daarbij je slapper wordende buikspieren erbij op en je hebt het probleem gevonden. Je zal steeds meer last krijgen van rugpijn dankzij deze factoren.

Maar wat doe je er dan aan? Kan je het voorkomen of verlichten? Hieronder gaan we eerst in op de soorten rugpijn die je kan ervaren tijdens je zwangerschap. Nadat we dat hebben besproken zullen we enkele tips geven hoe je rugpijn kan voorkomen.

Hoge rugpijn

Een hoge rugpijn komt vaak voort uit een verkeerde houding tijdens je zwangerschap. Je snapt natuurlijk wel dat je buik zwaarder en zwaarder wordt. Dit brengt extra gewicht met zich mee. Hierdoor ontstaat een holle rug en spanning op het bovenste gedeelte van je rug.

Het is dus belangrijk om tijdens je zwangerschap goed te letten op je houding. Wanneer je naar beneden scrolt kan je onze tips lezen hoe je rugpijn kan voorkomen of, wanneer je het al hebt, verlichten. Wanneer je buik echt begint te groeien (rond een week of 19) zijn deze tips onmisbaar.

Lage rugpijn

Naast een hoge rugpijn kan je ook last krijgen van een lage rugpijn. Onder een lage rugpijn wordt verstaan dat je een hevige pijn ervaart in de onderrug. Doordat je buik naar voren trekt krijg je een holle rug. De baarmoeder oefent een kracht uit op je rug. Hierdoor kan je rugklachten krijgen in de onderste zone. Na je zwangerschap zal dit over het algemeen weer wegtrekken.

Tijdens je tweede of derde trimester zal je buik steeds meer groeien, waardoor je vanzelf meer achterover gaat leunen om jezelf in evenwicht te houden. Door dit te doen (iets wat automatisch gaat) zal je kans op rugklachten worden vergroot. Daarnaast kan een lage rugpijn ook duiden op een blaasontsteking. Een blaasontsteking herken je aan het vaker plassen en een brandende pijn of gevoel dat je tijdens het plassen zal ervaren.

Rugpijn voorkomen

Wanneer je zwanger bent en rugpijn wilt voorkomen is het belangrijk om te relaxen. Met relaxen bedoelen we dat je de tijd neemt voor bepaalde dingen en dat je rustig aan moet doen op bepaalde momenten wanneer je lichaam dat aangeeft. Het is dan ook belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Naast het relaxen hebben we hieronder een opsomming van wat tips die jou zeker van nut gaan zijn.

  • Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Verricht je veel inspanning en geeft je rug aan dat het rust nodig heeft? Neem die rust dan ook.
  • Het begint bij je schoeisel. Draag geen hakken, want dit gaat niet samen met een correcte houding. Zorg dus voor comfortabele schoenen die je een goede houding geven.
  • Wij raden je aan om bijna of helemaal niet te tillen tijdens je zwangerschap. Wanneer je dit toch doet, doe het dan vanuit je knieën.
  • Heb je een beroep waar je de hele dag moet zitten? Zorg er dan voor dat je goed in je stoel zit. Een kussentje in je rug wil ook helpen om je rug meer ondersteuning te bieden. Zorg voor een goede bureaustoel.
  • Probeer niet te lang achter elkaar te staan. Wanneer je staat is een goede houding belangrijk. Let daar dan ook op. Probeer zo recht mogelijk te staan. Het is belangrijk om rust te nemen wanneer je merkt dat je moe wordt van het staan.

[yasr_overall_rating]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here