Haring tijdens zwangerschap

Haring tijdens zwangerschap

Haast niemand is vies van een lekkere haring in Nederland en dat is de reden waarom het ook een van de meest gegeten vissoorten in Nederland is. Wie lust er nou geen lekkere haring met wat uitjes en in een broodje? Nou, ik wel dus en veel zwangere vrouwen ook. Maar is haring eigenlijk wel zo gezond? Haring is waarschijnlijk een van de gezondste vissoorten die je maar kan hebben dankzij de gezonde en noodzakelijke vetten. Er wordt aangeraden om minstens twee keer per week vis te eten, waarvan een keer in de week vette vis zoals deze haring dus. Maar hoe zit dat nu als je zwanger bent? Mag je eigenlijk wel haring eten tijdens de zwangerschap? Zijn er vissoorten die je bijvoorbeeld niet mag eten? Hieronder gaan wij daar dieper op in.

Haring eten tijdens de zwangerschap

Een lekkere haring voor je zwangerschap was natuurlijk geen probleem geweest, maar is dat wel een probleem tijdens je zwangerschap? Zoals je weet moet je tijdens de zwangerschap op het eten letten en natuurlijk ook op andere dingen die je wel of niet mag doen. Haring is een vette vissoort. Je zou denken dat een vette vis niet goed zou zijn, maar bij de haring is dat anders. De haring heeft namelijk gezonde vetten die het lichaam nodig heeft. Daarnaast bevat haring omega-3 vetzuren die ervoor zorgen dat je hart en bloedvaten beter gaan functioneren.

Het is tijdens je zwangerschap dan ook aangeraden om vette vissoorten te eten die gezond voor je zijn en haring is dus een van die vissoorten. Er wordt aangeraden om 2 keer per week vis te eten, aangezien dit een gunstig effect heeft voor je lichaam en ook voor het zenuwstelsel van je baby. We raden je dus aan om dit ook aan te houden en ook te doen. Je moet natuurlijk niet elke keer haring eten, er zijn ook andere vissoorten die je goed kan eten zoals zalm. Daarnaast is het aangeraden om slechts een keer per week een vette vissoort te eten, aangezien deze vissoorten veel schadelijke stoffen bevatten in verhouding met andere vis.

Haring en zwanger

Zoals je hier eigenlijk hebt kunnen lezen is het aangeraden om twee keer per week een vette vissoort te eten tijdens je zwangerschap. Wij raden je dan ook aan om niet meer dan twee keer per week vis te eten, aangezien vette vis toch nog schadelijke stoffen bevat waarvan je er niet te veel in je lichaam wilt hebben. Haring bevat omega-3 vetzuren die heel goed voor je hart en bloedvaten zijn. Je snapt natuurlijk wel dat goede bloedvaten en een goed hart ook belangrijk zijn voor de toevoer naar je baarmoeder. Daarnaast zorgt vis voor een gunstig effect op het zenuwstelsel van je baby. Maar er is natuurlijk ook vis die je tijdens je zwangerschap niet mag eten. Deze vis kan namelijk een bacterie bevatten. Hieronder hebben we een opsomming van de vis die je niet mag eten.

Welke vis mag je niet eten?

Er zijn ook vissoorten die je helemaal niet mag eten, omdat dit schadelijk kan zijn voor de zwangerschap en gevolgen kan hebben voor je baby. Helaas mag je dus niet alle soorten eten. Maar welke soorten mag je dan niet eten? Hieronder staat een duidelijk overzicht.

  • Het is niet toegestaan om rauwe of slecht gebakken vis te eten, daarbij kan je denken aan de volgende soorten: tonijn, oesters, sushi en sint-jakobsschelpen. Deze kunnen namelijk allemaal de listeriabacterie met zich mee brengen. Dit kan nare gevolgen hebben.
  • Gerookte vis is ook afgeraden, omdat deze ook listeriabacterie kunnen bevatten. Denk daarbij aan gerookte zalm, paling en makreel.
  • Daarnaast is het afgeraden om zwaardvis, haai en verse tonijn te eten aangezien deze veel schadelijke stoffen bevatten en de ontwikkeling van je baby niet bevorderen.

Mocht je nog wat vragen hebben over deze lijst, dan raden we je aan om contact op te nemen met je huisarts of consultatiebureau. Zij kunnen specifiek per persoon zeggen wat wel en niet is toegestaan.

[yasr_overall_rating]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here