Buikspieroefeningen tijdens zwangerschap

Buikspieroefeningen tijdens zwangerschap

Wanneer je altijd al een sporter bent geweest en je erachter bent gekomen dat je zwanger bent of samen met je partner de keuze wilt maken om zwanger te worden dan wil je uiteraard weten of je alsnog mag sporten tijdens je zwangerschap. Maar wanneer je zwanger wordt verandert je lichaam om zich aan te passen op de komst van je baby. Dankzij deze veranderingen zal je merken dat je allerlei kwaaltjes zal krijgen. Je zal merken dat je duizelig wordt, misselijk wordt en dat je sneller moe wordt dan normaal. Daarnaast krijg je na een aantal weken al een buikje en dan wordt het steeds moeilijker om te sporten. Maar moet je dan tijdens je zwangerschap helemaal niet meer sporten? Kan je wel sporten? Mag je buikspieroefeningen doen tijdens je zwangerschap? Kan dat gevaarlijk of schadelijk zijn voor je baby? Hieronder geven we je meer informatie!

Buikspieroefeningen zwanger

Het eerste waar ik aan moet denken wanneer ik aan buikspieroefeningen bij je zwangerschap is aan het buikje dat je zal krijgen. Volgens sommige bronnen is het toegestaan om in de eerste twee maanden schuine buikspieroefeningen te doen. Rechte buikspieroefeningen worden afgeraden. Wij van Ikenmama raden je aan om helemaal geen buikspieroefeningen te doen. Misschien heb je op onze website wel gemerkt dat we heel voorzichtig zijn met het geven van zulke adviezen. Wij willen namelijk elke risico uit de weg gaan. Dit geldt dus ook voor een buikspieroefening. Deze oefeningen kunnen er namelijk voor zorgen dat je buikwand verzwakt. Dit is iets wat je niet wilt hebben. Dit effect kan al heel vroeg in de zwangerschap ontstaan, vooral vanaf het moment dat je buikje echt begint te groeien. Dit gebeurt vaak al met een week of 13.

Maar mag ik dan helemaal niet sporten of oefeningen doen?

Jawel, juist wel. Het is juist heel goed om te sporten tijdens je zwangerschap, maar wel met de goede oefeningen. Zo is het goed om te wandelen of bijvoorbeeld yoga te doen. Het is voor belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Je lichaam zal vanzelf aangeven wat het wel of niet aan kan. Buikspieroefeningen tijdens je zwangerschap raden we dus niet aan. Je buik wordt namelijk dikker en je buikspieren gaan uiteindelijk wijken om ruimte te maken voor je baby.

Wij raden je ook aan om niet te veel te sporten, maar gewoon naar behoren. Wanneer je te veel sport en slecht drinkt of eet dan kan dit slecht zijn voor de zwangerschap. Zorg er dus voor dat je genoeg eet en drinkt. Vooral vitaminen zijn belangrijk om tijdens je zwangerschap binnen te krijgen. Deze vitaminen zorgen er namelijk voor dat je baby beter kan groeien en zich beter kan ontwikkelen in de buik.

Je conditie op peil houden

Wanneer je voor je zwangerschap veel sportte en dus een goede conditie had is het belangrijk om deze conditie te behouden. Dit kan je dus doen door te wandelen of door andere oefeningen te doen die wel toegestaan zijn. Wanneer je tijdens je zwangerschap helemaal niets meer doet dan gaat je conditie achteruit en zal dit uiteindelijk slecht zijn voor je zwangerschap. Het is daarom belangrijk om met een specialist te overleggen wat je allemaal kan doen om je conditie op peil te houden. Sporten zorgt er ook voor dat je zwangerschap wat makkelijker gaat dan als je helemaal niet sport.

Wat als ik toch buikspieroefeningen wil gaan doen?

Het advies dat wij jou hierboven hebben gegeven is dat buikspieroefeningen echt ten strengste verboden zijn om te doen tijdens je zwangerschap, omdat dit je buikwand kan verzwakken en het ervoor kan zorgen dat er complicaties optreden. Zijn deze oefeningen dan zoveel waard dat je je kindje daarvoor in gevaar wilt brengen? Dat is de keuze die je moet maken. Voor mij is die keuze al snel gemaakt. Het is belangrijk om je te houden aan de regels die je gegeven zijn. Wanneer je besluit om zwanger te worden dan kies je er eigenlijk voor om bepaalde dingen op te geven en daar hoort dit ook bij.

Risico’s van buikspieroefeningen doen

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen raden wij het af om buikspieroefeningen te verrichten bij het zwanger zijn. Het kan namelijk gevaarlijk en schadelijk voor je baby en zwangerschap zijn. Door het trainen van je buikspieren wordt je buikwand namelijk verzwakt. Dit is eigenlijk ook de enige risico die momenteel bekend is en ook de belangrijkste. Wij zorgen er altijd voor dat we je advies geven om de risico’s zoveel mogelijk te beperken. Dit raden we dus af!

[yasr_overall_rating]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here