Stress tijdens zwangerschap

Stress tijdens zwangerschap

Iedereen strest wel eens in een week en dat is logisch. Je hebt bepaalde dingen waar je zorg voor moet dragen en dan kan je wel eens even stressen als het niet lukt of als het een hectische periode is. Wanneer je zwanger bent komen hier nog extra dingen bij. Daarbij kan je denken aan de kwaaltjes, je veranderende lichaam en alle spulletjes die je moet regelen voor de komst van je kleine. Het is niet makkelijk om zwanger te zijn en als je geen hulp hebt van je partner dan zorgt dat alleen nog maar voor meer stress. Hoe kan je stress vermijden of beperken tijdens je zwangerschap en wat voor een invloed heeft stress eigenlijk op je? Hieronder lees je alle tips en alle informatie hierover.

Zwanger en stress

Wat een van de mooiste periodes van je leven moet zijn is vaak een hele stressvolle periode en dat is heel normaal. Je krijgt niet alleen te maken met alle drukte van je werk of je studie, maar ook nog eens met kwaaltjes, veranderingen van je lichaam en alle spulletjes die je moet regelen. Stress tijdens het zwanger zijn is dus eigenlijk onvermijdelijk, tenzij je een dik schild hebt. Welke soorten stress zijn er eigenlijk?

  • Stress die niet weggaat (aanhoudende): Dit is waarschijnlijk een van de gevaarlijkste en slechtste stress die je kan hebben tijdens je zwangerschap. Wanneer er problemen zijn in je leven of wanneer je te maken hebt met een burn-out, dan zal je merken dat de stress maar niet weggaat. Dit zal uiteindelijk niet alleen pijnlijke gevolgen voor jezelf hebben, maar ook voor de baby die in je buik zit. Die merkt namelijk veel van de stress en dit kan tot na de geboorte aanhouden.
  • Slechte of negatieve gebeurtenis stress: Wanneer er iets negatiefs gebeurd in je leven kan dit invloed hebben op de mate van stress die je ervaart tijdens je zwangerschap. Zo kan er bijvoorbeeld iemand overlijden of kan je een slechte relatie hebben met de partner van je kindje. Zorg ervoor dat je met iemand praat over deze negatieve gebeurtenissen.

6 tips om stress te beperken of te vermijden

Het is belangrijk om je bezig te houden met de stress die je ervaart of als je die nog niet ervaart dat je de stress vermijdt. Maar hoe zorg je er nu voor dat je de stress beperkt of in zijn totaliteit kan vermijden? Hieronder staan zes tips waaraan je je kan houden die ervoor zorgen dat je je stress kan beperken of vermijden.

  1. Het is belangrijk om de problemen die je hebt die je stress veroorzaken met iemand te delen. Zorg er dan ook voor dat je met iemand spreekt en deze problemen uitlegt. Dit zorgt er namelijk voor dat je alles niet opkropt en uiteindelijk alleen maar meer stress krijgt.
  2. Zit je in een hectische periode en heb je het zo druk dat je het overzicht niet meer kan bewaren? Dat begrijpen we maar al te goed, vooral als je werkt en misschien ook daarnaast een studie aan het volgen bent. Je zit door de bomen het bos niet meer. Het is daarom belangrijk om in deze periode goed te plannen zodat je het overzicht bewaard. Dit zorgt uiteindelijk voor minder stress.
  3. Zorg ervoor dat je voldoende beweegt door te lopen, te yoga’en of iets anders wat ervoor zorgt dat je je gaat ontspannen.
  4. De periode tussen grofweg week 14 en week 30 is meestal een periode waarin je minder last hebt van kwaaltjes. Je kunt dan de neiging hebben om meer hooi op je vork te nemen. Vergeet echter niet dat je nog altijd zwanger bent, en dat het voor zowel jezelf als voor je baby niet goed is om te veel stress te ervaren.
  5. Zorg ervoor dat je alles weet over je zwangerschap. Het is belangrijk om informatie te vergaren over je zwangerschap zodat e niet voor verrassingen komt te staan.
  6. Voldoende slaap is waarschijnlijk een van de belangrijkste dingen om ervoor te zorgen dat je je stress beperkt of vermijdt. Zorg er dus dan ook voor dat je voldoende slaap krijgt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here