Petra
Petra Winnen 23 Sep 2017

Nieuwe uitgave ‘Oei, ik groei!’ [WIN-actie en review]

Opvoeden kan best moeilijk zijn. Daarom is het prettig om er wat steun bij te hebben. Ik zoek dat zelf graag bij mensen waarvan ik denk dat ze verstand hebben van opgroeien en opvoeden. Zo heb ik mijn moeder na de bevalling van onze oudste zoon regelmatig gebeld. De kraamverzorgster was weg, maar de twijfel bleef. Het was erg prettig om mijn moeder als hulplijn te hebben. Niet alleen mensen, maar ook boeken kunnen prima hulplijnen zijn. Mijn favoriete boek is er nu in een nieuwe druk: ‘Oei, ik groei!’ Tijd om te checken of het nog net zo handig is als dat ik mij herinner!

Je eigen exemplaar van deze nieuwe versie winnen? Check onderaan dit artikel hoe jij kans maakt!

Wat is ‘Oei, ik groei!’?

De eerste versie van ‘Oei, ik groei!’ stamt al uit 1992. Inmiddels zijn er dus al een paar generaties met dit boek opgegroeid. Het boek is geschreven door dr. Hetty van Rijt en dr. Frans Plooij. Een echtpaar met (neem ik aan) een paar kinderen. Hierdoor schrijven ze niet alleen als deskundige, maar ook als ouder. Volgens de schrijvers is de ontwikkeling van je kind op te delen in sprongen. Periodes van rust volgen op periodes van huilbuien, slecht slapen en vermoeidheid; groeien kost nu eenmaal veel energie! In ‘Oei, ik groei!’ worden deze sprongetjes op een rij gezet en wordt er meer verteld over de gebeurtenissen tijdens die sprongen. Hierdoor kan het vooral voor jonge ouders met een eerst kindje een heel handig boek zijn. Maar ook als je al meer kinderen hebt kan het een handig naslagwerk zijn. Ieder kind is nu eenmaal anders, waardoor het prettig is om zo’n handboek te hebben.

oei ik groei handboek

Nieuwe editie ‘Oei, ik groei!’

De schrijvers van dit boek hebben niet stil gezeten. Zo zijn er al verschillende aanvullende werkboeken verschenen en is er ook al een app. Afgelopen juni is er daarnaast een nieuwe druk van ‘Oei, ik groei!’ verschenen. Wat daarbij meteen opvalt is het nieuwe omslag van het boek. Eerdere versies waren hardgeel met -blauw. Deze nieuwste versie is ook geel, maar heeft een lichtgroene band om de rug. Ook het aantal illustraties op de kaft is teruggebracht tot maar één. Al met al vind ik het boek een modernere uitstraling hebben gekregen. Naar mijn idee heeft het boek zo een modernere uitstraling gekregen. En dat mocht natuurlijk best, na ruim 25 jaar! Overigens is dat niet de enige wijziging. De nieuwe editie is namelijk uitgebreid met een kalender en schema’s en checklists die je kunt gebruiken voor de ontwikkeling van je eigen kindje. Leuk, want zo is het niet alleen een handboek, maar wordt het ook een mooi tijdsdocument. Al die ingevulde schema’s en checklists zijn natuurlijk ontzettend leuk om te bewaren!

oei ik groei handboek rijt

Pluspunten van ‘Oei, ik groei!’

Dit boek is geschreven door deskundigen, en dat merk je. Alles wordt onderbouwd met gedegen onderzoek. Persoonlijk vind ik dat prettig. Er zijn namelijk genoeg mensen die van alles beweren, maar hoe weet je wat waar is? De auteurs van dit boek nemen dit serieus, doen zelf veel onderzoek of gebruiken onderzoeksresultaten van andere wetenschappers.
Wat ik stiekem het allerleukste vind aan ‘Oei, ik groei?’ Al die verhalen van andere ouders, met veel herkenbare zaken. Ik merk dat ik in het dagelijks leven weinig van die eerlijke verhalen tegenkom. Iedereen wil het liefst toch doen alsof alles onder controle is. Dat merk ik ook bij mijzelf: ik vind het lastig om opvoedproblemen met vriendinnen te bespreken, omdat ik toch altijd het idee heb dat die vriendinnen het allemaal wél onder controle hebben. De eerlijke verhalen uit ‘Oei, ik groei!’ zijn daarom een verademing. En gelijk een eye opener: maak zulke issues bespreekbaar!

Minpunten van ‘Oei, ik groei!’

Er is regelmatig discussie over: bestaan die in ‘Oei, ik groei!’ genoemde sprongen eigenlijk wel echt? De meningen zijn verdeeld. Sommige ouders herkennen geen enkele sprong, of alleen sprongen op tijdstippen die in de schema’s niet voorkomen. Andere ouders vinden de beschreven sprongen juist heel herkenbaar, waardoor die schema’s veel houvast bieden. Toch heeft dat ook een nadeel. Stel dat je kindje alle sprongen op het ‘juiste’ moment doorloopt en dat een volgende sprong opeens op zich laat wachten? Als ouder kun je je hierdoor flink zorgen gaan maken, terwijl er misschien helemaal niets aan de hand is. Pluspunt is wel dat er veel herkenbaar zal zijn, of zelfs gedrag van je kindje kan verduidelijken, zelfs wanneer je de sprongetjes niet (h)erkent.
Nog een klein minpuntje van deze nieuwe uitgave van ‘Oei, ik groei!’ vind ik de grote hoeveelheid schema’s en grafiekjes. Interessant, maar je moet wel even moeite doen om ze allemaal te doorgronden. Ik kan me voorstellen dat niet iedere ouder daar zin (of simpelweg tijd!) voor heeft.

Nieuwe uitgave ‘Oei, ik groei!’: top of flop?

Die kleine opfrisbeurt heeft dit boek goed gedaan: het boek ziet er aantrekkelijk uit, is goed leesbaar en onoverzichtelijk. Wat mij betreft is dit een geslaagde facelift! Ik verwacht dan ook dat er nog wel een aantal generaties op zullen groeien met dit handige handboek. Dus hoor je mij ook niet meer zeuren over die paar kleine minpuntjes 😉

Winnen: nieuwste uitgave ‘Oei, ik groei!’

Om deze nieuwe editie te vieren mogen wij ook meefeesten: we mogen een gloednieuw exemplaar van ‘Oei, ik groei!’ weggeven! Het enige dat jij hoeft te doen om kans te maken is in de comments te laten weten waarom jij dit boek het hardste nodig hebt. Doe dit uiterlijk 1 oktober, dan laten wij daarna direct weten wie de gelukkige winnaar is!