Brandend maagzuur (en 5 tips om het te verhelpen)

brandend maagzuur zwangerschap
Het is zo’n kwaaltje waar iedereen, zwanger of niet, wel eens last van heeft. Tijdens de zwangerschap is de kans op brandend maagzuur helaas nog groter, door de baby die veel ruimte inneemt. Wat is brandend maagzuur eigenlijk? En hoe kun je het verhelpen? Lees hieronder alle antwoorden.

Wat is brandend maagzuur precies?

Brandend maagzuur wordt ook wel reflux of zuurbranden genoemd. Maagzuur is in je maag een nuttig hulpmiddel, dat helpt bij het afbreken van voedsel. Om te voorkomen dat het zuur in je slokdarm terecht komt, zit er op de maag een sluitspiertje. Wanneer dit sluitspiertje niet helemaal goed werkt, kan het zuur toch je slokdarm in stromen. Omdat er op de maagwand een dikke laag slijm zit, voel je normaal gesproken niets van het maagzuur. In de slokdarm zit die laag slijm er helaas niet. Hierdoor ontstaat dat brandende gevoel wanneer het zuur toch buiten je maag terecht komt.

De belangrijkste symptomen

Brandend maagzuur kan tot uiting komen in verschillende symptomen. De zure oprisping kennen we waarschijnlijk allemaal wel, maar er zijn nog andere kenmerken waaronder:

  • Boeren;
  • Last van misselijkheid;
  • Een opgeblazen gevoel;
  • Hoesten;
  • Een ‘brok’ in de keel voelen;
  • Last hebben van heesheid;
  • Pijn in de borst of midden in de rug.
Brandend maagzuur is niet altijd makkelijk te herkennen. Sommige mensen hebben zulke pijn achter hun borstbeen, dat ze denken dat ze hartproblemen hebben. Toch kan dit ook veroorzaakt worden door zuurbranden.

Brandend maagzuur in de eerste weken

Al in het begin van je zwangerschap kan je last krijgen van dit kwaaltje. Dit wordt op dit moment echter nog niet veroorzaakt door de groei van je baby. De baarmoeder heeft nu nog alle ruimte, dus je maag raakt nog niet in de verdrukking. In dit prille stadium van je zwangerschap wordt brandend maagzuur in de meeste gevallen veroorzaakt door hormonale veranderingen. Door de toename van progesteron worden je spieren wat slapper. Hierdoor werkt ook de sluitspier van de maag minder goed. Wanneer je lichaam weer een nieuw evenwicht heeft gevonden, zal je er al snel (tijdelijk) minder last van hebben.

brandend maagzuur zwangerschap

Zuurbranden later in de zwangerschap

Brandend maagzuur later in de zwangerschap wordt meestal wel veroorzaakt door de groei van je baby. Je baarmoeder gaat steeds meer ruimte innemen, omdat je baby steeds meer plek nodig heeft. Hierdoor raken andere organen in de verdrukking. De maag wordt hierdoor een beetje omhoog gedrukt. Het gevolg is dat ook het maagzuur makkelijker kan ontsnappen. En dat is te merken ook!

Medicijnen tegen brandend maagzuur

Er zijn gelukkig heel wat middeltjes tegen zuurbranden. De meeste van deze middeltjes kun je gelukkig ook gewoon tijdens de zwangerschap gebruiken. Middelen zoals Rennie en Gaviscon zijn veilig te gebruiken en gewoon bij de drogist verkrijgbaar. Gaviscon is veilig, doordat het werkende ingrediënt (alginaat) niet in de bloedbaan terecht komt en dus ook niet bij je kindje. Het komt alleen in de maag terecht en vormt daar een barrière tegen het maagzuur. Rennie werkt volgens hetzelfde principe. Beide medicijnen kunnen dus gebruikt worden tijdens zowel de zwangerschap als tijdens het geven van borstvoeding. Volg natuurlijk wel altijd de aanwijzingen in de bijsluiter. Behalve bovengenoemde medicijnen zijn er (op doktersvoorschrift) te verkrijgen bij de apotheek. Bekende middelen zijn Domperidon en Losec. De arts zal bij voorschrijving aangeven hoe het gebruikt moet worden.

5 tips om brandend maagzuur te verminderen

Gelukkig zijn er niet altijd middeltjes nodig om het brandend maagzuur te verminderen. Je kunt zelf veel doen om de klachten te laten afnemen. We zetten hieronder 5 tips voor je op een rijtje:

1. Slaap wat meer rechtop. Hoewel dit misschien niet direct comfortabel is, voorkomt het wel dat maagzuur je slokdarm in kan stromen. Als je erg veel last hebt van zuurbranden is dit dus echt aan te raden. Met behulp van een paar extra kussens kun je makkelijker wat meer rechtop slapen;

2. Eet niet te veel achter elkaar. Zeker later in de zwangerschap kun je beter meerdere kleine hoeveelheden per dag eten, dan drie grote maaltijden;

3. Eet niet te vet. Met vet eten heeft je maag meer moeite en zullen er meer zuren aan het werk zijn. Deze zuren kunnen vervolgens weer in de slokdarm terecht komen;

4. Stop minimaal 3 uur voordat je naar bed gaat met eten. Zo gun je je maag de tijd om de boel te verteren en tot rust te komen;

5. Let op je eetgewoonten. Zo kun je last krijgen van voeding waar je voor je zwanger was helemaal geen last van had. Denk bijvoorbeeld aan pittig eten of cafeïne. Wanneer je merkt dat je van bepaalde middelen last krijg van zuurbranden, kun je deze natuurlijk het beste laten staan.

Reageer op dit bericht!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.