Wat mag je niet eten tijdens zwangerschap

Wat mag je niet eten tijdens zwangerschap

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om zo goed mogelijk voor jezelf en natuurlijk ook voor je ongeboren kindje te zorgen. Voordat je zwanger was kon je alles eten, aangezien je nergens rekening mee hoefde te houden. Wanneer je zwanger bent verandert er veel en is het belangrijk om te letten op wat je eet en drinkt en hoe je leeft. Zo zijn er bepaalde dingen die je tijdens je zwangerschap niet meer mag eten en drinken. Hieronder staat een lijst van zaken die afgeraden zijn, die je moet vermijden of die absoluut verboden zijn om te eten tijdens je zwangerschap.

Wat mag ik allemaal niet meer eten en drinken?

  • Cafeïne: Het is niet toegestaan om meer dan 100ml cafeine per dag te drinken, omdat dit ervoor kan zorgen dat je een miskraam krijgt of een te laag geboortegewicht voor de baby. Dit houdt dus in dat je slechts een kopje koffie per dag mag drinken. Rooibos en een andere thee zonder cafeine kan je natuurlijk de hele dag door drinken.

 

  • Rauwe eieren: Producten waarin rauwe eieren zijn verwerkt zijn niet toegestaan om te eten, omdat deze mogelijk de listeriabacterie kunnen bevatten. Rosbief, tartaar, filet americain, rauwe vis en andere dingen waar rauwe eieren in verwerkt zitten zijn dus niet toegestaan.

 

  • Tonijn, zwaardvis, haai, snoekbaars en andere roofvissen zijn niet toegestaan vanwege de hoeveelheid slechte stoffen. Deze kunnen namelijk schadelijk zijn voor je ongeboren baby.

 

  • Vette vis eten is natuurlijk heel gezond, maar het liefst niet meer dan twee keer per week vanwege de hoeveelheid schadelijke stoffen die zich in deze vis bevinden. Deze worden ook wel dioxines genoemd.

 

  • Leverproducten zijn niet toegestaan vanwege de hoeveelheid vitamine A. Als je hier te veel van binnen krijgt kan het zijn dat je baby een afwijking krijgt.

 

  • Alcohol is natuurlijk strikt verboden, hier valt niet over te discussiëren. Dit kan leiden tot hersenafwijkingen en andere afwijkingen bij je ongeboren baby.

Gezonde leefstijl

Natuurlijk moet je letten op wat je eet en drinkt, maar het is ook belangrijk om goed voor jezelf en dus ook voor je kindje te zorgen. Dat doe je niet alleen door gezond te eten en te drinken, maar ook door genoeg te bewegen. Door goed te bewegen krijg je een goede bloedsomloop en dit zorgt voor meer toevoer naar je baby toe. Het is dus belangrijk om veel te bewegen. Een wandeling maken of rekken en strekken is dus belangrijk tijdens je zwangerschap. Zo voorkom je ook veel kwaaltjes.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here