Visolie tijdens zwangerschap

Visolie tijdens zwangerschap

Zoals je waarschijnlijk hebt kunnen lezen is het eten van bepaalde vissoorten tijdens je zwangerschap echt super goed voor jou en natuurlijk ook voor de ontwikkeling van je baby. Zo wordt er bijvoorbeeld aangeraden om vette vis te eten, aangezien dit de meest gezonde vorm is. Rauwe vis wordt daarnaast wel afgeraden, aangezien deze en bacterie kan bevatten. Deze bacterie kan zo gevaarlijk zijn dat je een miskraam krijgt of dat je baby eerder geboren wordt. Je begrijpt natuurlijk wel dat dat laatste niet goed is voor je baby. Dat eerste wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen en.

Maar er zit ook een nadeel aan het eten van vette vis. Vette vis bevat namelijk wat schadelijke stoffen. Het wordt daarom aangeraden om tijdens de zwangerschap om niet meer dan twee keer per week vis te eten. Maar hoe zit het dan met het innemen van visolie? Is dit toegestaan? Kan dit gevaarlijk of schadelijk zijn? En hoe vaak mag je dan visolie per week eten? Hieronder gaan we dieper in op dit onderwerp. We zullen dan een antwoord geven op al deze vragen. Daarnaast geven we je algemeen advies over het gebruik van visolie.

Visolie zwangerschap

Door veel artsen en verloskundigen wordt het aangeraden om visolie te nemen bij de zwangerschap, omdat dit veel voordelen kan hebben voor niet alleen de ontwikkeling van je baby, maar ook voor wanneer je baby eindelijk is geboren. We weten natuurlijk dat visolie goede vetzuren bevatten die heel goed zijn voor de ontwikkeling van je baby, maar klopt het ook dat dit een goed effect heeft voor je baby? Hieronder benoemen we de voordelen van het innemen van visolie.

  • Omega 3 vetzuren blijken enorm belangrijk te zijn voor de neurologische ontwikkeling van je baby en voor een goede ontwikkeling van het gezichtsvermogen.
  • Omega 3 wordt gebruikt door de foetus. Deze pakt de vetzuren van de moeder om het zenuwstelsel te ontwikkelen. Daarnaast worden deze zuren ook nog eens gebruikt voor de moedermelk.
  • Uit onderzoek is gebleken dat je baby beter slaapt en minder last van allergieën zal hebben.

Uit een ander onderzoek is bekend dat Omega 3 visolie vetzuren geen effect hebben op de hersenontwikkeling van het kind. Er is dus nog veel onduidelijkheid over visolie. Wel weten we dat het belangrijk is om deze vetzuren binnen te krijgen. Wij raden je dus aan om altijd extra tijdens je zwangerschap in te nemen!

Omega 3 tijdens zwangerschap

Hierboven hebben we eigenlijk kunnen lezen dat het ontzettend belangrijk is om Omega 3 vetzuren tijdens en na je zwangerschap binnen te krijgen. De voordelen zijn talloos. Zo zal je baby niet alleen beter ontwikkelen, maar je baby zal ook nog eens minder last krijgen van allergieën en ook beter slapen. Wij raden je dus aan op basis van de onderzoeken om extra visolie tijdens en na je zwangerschap in te nemen.

De effecten

De effecten staan hierboven eigenlijk al vermeld, maar wij sommen ze hieronder nog eens kort op:

  • De hersenen van de baby zullen zich beter ontwikkelen.
  • Het gezichtsvermogen zal zich beter ontwikkelen.
  • Je baby zal beter kunnen slapen en minder last hebben van allergieën.

Kan het schadelijk of gevaarlijk zijn?

Er is nergens uit gebleken dat de Omega 3 vetzuren (en dus visolie) ergens schadelijk of gevaarlijk voor zijn. Er is vaak in het nieuws gekomen dat Omega 3 vetzuren wel eens een verhoogde risico op prostaatkanker kunnen veroorzaken, maar er is nog geen onderzoek die dat bevestigd. Deze zuren zijn dan ook gewoon heel belangrijk voor ons lichaam en het is belangrijk om tijdens je zwangerschap en na je zwangerschap er alles aan te doen om je baby zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. Het extra innemen van deze zuren is dus belangrijk!

Advies

Wij adviseren elke zwangere vrouw op basis van de onderzoeken die bekend zijn om visolie in te nemen tijdens en na je zwangerschap. Het innemen van visolie heeft tot dusver alleen maar voordelen en zal dus goed zijn voor je baby. Wil je op een andere manier meer Omega 3 binnen krijgen? Dat kan door voeding.

  • Omega 3 kan je verkrijgen uit bijvoorbeeld haring en zalm
  • Daarnaast kan je dat ook verkrijgen uit noten en plantaardige olie

[yasr_overall_rating]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here