Ongewild urineverlies tijdens zwangerschap bij 1 op de 3 vrouwen

zwangere vrouw op bed
Tijdens de zwangerschap verandert er veel in je lichaam. Ook kun je last krijgen van ongewild urineverlies. Dit is een veelvoorkomend probleem. Eén op de drie vrouwen krijgt hier tijdens of na de zwangerschap mee te maken.

Incontinentie

Ongewild urineverlies tijdens de zwangerschap wordt ook wel stressincontinentie of inspanningsincontinentie genoemd. Veel vrouwen verliezen vooral urine tijdens inspanning, zoals sporten, niezen of lachen. In de meeste gevallen gaat het om een paar druppeltjes of scheutjes urine.

Oorzaken urineverlies

Tijdens de zwangerschap vinden er veel hormonale veranderingen plaats. De aanmaak van het hormoon progesteron zorgt ervoor dat de spieren rond de urinebuis minder goed functioneren. Ondertussen zorgt de baby in de buik voor extra druk op de blaas. Samen kan dit ervoor zorgen dat je ongewild urine verliest. Ongewild urineverlies kan vanaf de 12e week van de zwangerschap ontstaan. Het duurt vaak ongeveer 6 maanden na de bevalling totdat alles weer volledig is hersteld. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om hier beter mee om te gaan en de controle over je blaas terug te krijgen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

zwangere buik

Oplossingen

Meestal gaat incontinentie vanzelf na een paar maanden weer over. In een enkel geval blijkt de incontinentie permanent te zijn. Raadpleeg je huisarts als het langere tijd duurt. Hij of zij kan je medicatie voorschrijven, doorverwijzen voor een chirurgische ingreep of adviseren over geschikt incontinentiemateriaal. Het juiste incontinentiemateriaal verkleint de kans op huidirritaties en zorgt ervoor dat je minder ongemak ondervindt tijdens dagelijkse bezigheden.

Tips bij urineverlies

⦁ Ga regelmatig naar het toilet. Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt en zoek op tijd een toilet. Neem de tijd en zorg dat je goed uit plast. Op deze manier voorkom je urineweginfecties en ga je verslechtering van het probleem tegen.
⦁ Gebruik incontinentiemateriaal. Dit lost het probleem niet op, maar zorgt er wel voor dat je er beter mee om kunt gaan. Zo heb je er minder last van tijdens je dagelijkse leven.
⦁ Doe bekkenbodemoefeningen. Hoewel ongewild urineverlies tijdens de zwangerschap vanzelf overgaat, is het mogelijk dit herstel te versnellen. Een bekkenbodemfysiotherapeut kan je hierbij helpen.
⦁ Let op wat je eet en drinkt. Je moet al letten op je eten en drinken door je zwangerschap. Naast alcohol moet je ook cafeïne vermijden en oppassen met scherp gekruid eten en citrusvruchtsappen.
⦁ Ga naar de huisarts. In Nederland zijn er 1.000.000 mensen die last hebben van incontinentie; niks om je voor te schamen dus.

Reageer op dit bericht!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.