8 tips om je kind (stiekem) meer groente te laten eten

kind eet groente
Heb jij een moeilijke eter thuis die groentes liever niet eens aanraakt? Of eet je kind wel redelijk groentes, maar mag het wel wat meer? Dan is dit artikel speciaal voor jou. In dit artikel geven we je namelijk 8 tips om je kind meer groente te laten eten.

Tip 1: Laat je kind helpen in de keuken

Bijna ieder kind vindt het geweldig om te helpen in de keuken. Door je kind te betrekken bij het bereiden van het eten, zal je kind er makkelijker van proeven en eten. Laat je kind bijvoorbeeld de groentes snijden en zelf de kruiden kiezen om ze mee op smaak te brengen (uiteraard met wat hulp als dat nodig is).

Tip 2: Zorg dat je kind trek heeft

Heeft je kind net voor het eten nog een tussendoortje op? Dan is de kans natuurlijk groter dat er bij de maaltijd wat blijft staan. Zorg daarom dat je kind trek heeft tijdens de maaltijd, door niet net ervoor nog een tussendoortje te geven.

Heeft je kind toch echt al honger? Geef hem of haar dan alvast wat groentes te eten. Bijvoorbeeld cherrytomaatjes, reepjes paprika of plakjes komkommer.

Tip 3: Beperk het eten van groente niet tot de avondmaaltijd

Veel mensen eten alleen bij de avondmaaltijd groentes. Dit maakt het moeilijker om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te halen. Bovendien is de kans groot dat je kind rond deze tijd al wat vermoeid is en daardoor eerder koppig zal weigeren groentes te eten.

Bied daarom ook overdag al groentes aan. Bijvoorbeeld als tussendoortje of als extraatje bij het ontbijt. Of lunch met een soepje of salade in plaats van met boterhammen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

baby speelt speelgoed

Tip 4: Maak een monkey platter

Wil je vaker groentes als tussendoortje geven? Dan is een monkey platter een leuke en uitnodigende manier. Een monkey platter is simpelweg een groot bord waarop je allerlei verschillende tussendoortjes aanbiedt. Bijvoorbeeld wat fruit, groentes, noten, kaas en ei.

Leg dit bord op een plek waar je kind er makkelijk bij kan, zodat je kind wat kan pakken als hij of zij daar zin in heeft. Het bord hoeft zeker niet in een keer leeg. Door het vrijblijvend te houden, is de kans groot dat je kind juist makkelijker eet.

Tip 5: Drink smoothies met groentes

Groentes hoeven natuurlijk niet alleen gegeten te worden, je kan ze ook drinken. Groente smoothies zijn een geweldige manier om meer groentes binnen te krijgen. Als je ook fruit aan de smoothie toevoegt, krijg je een lekker zoete smaak waardoor ook je kind ervan zal smullen. Online vind je volop inspiratie voor gezonde smoothies, zoals deze 15 makkelijke smoothie recepten.

Tip 6: Pureer de groenten

Vist jouw kind graag de stukjes groente uit sauzen en soepen om deze vervolgens met een vies gezicht aan de kant te leggen? Haal dan even de staafmixer door je saus of soep heen. Dan zien je kinderen geen stukjes groente meer zitten en eten ze het meestal gewoon op. Klein nadeel: de kans dat je kids de groenten als ze niet gepureerd zijn opeens ook wil eten, is klein. Gebruik deze tip dus niet te snel en niet te vaak.

Tip 7: Verstop de groente

Naast soepen en sauzen pureren, zijn er nog een heleboel manieren om groente te “verstoppen”. Bijvoorbeeld:
• Gehaktballetjes met spinazie
• Brownies met courgette
• Chocolademuffins met rode biet
• Havermoutkoekjes met wortel
Pannenkoeken met zoete aardappel

Tip 8: Geef het goede voorbeeld

Over het algemeen geldt: kinderen doen niet wat je zegt, kinderen doen wat jij doet. De kans is groot dat ze jouw eetgewoontes zullen overnemen. Zowel de gezonde als de minder gezonde gewoontes. Geef daarom het goede voorbeeld door zelf veel groentes te eten. 250 gram per dag is daarbij overigens het minimum en niet de ideale hoeveelheid. Hoe meer, hoe beter!

Reageer op dit bericht!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.