Eet jouw kind wél genoeg groente, fruit en vis? [Nieuws]

fruit groente dagelijks kind
Uit onderzoek bleek onlangs opnieuw dat kinderen tussen de 1 en 12 jaar over het algemeen te weinig groente, fruit en vis eten. Denk jij dat het bij jouw kind wel goed zit? Als je de cijfers ziet zal je jezelf achter de oren krabben.

Zo’n 60% haalt de richtlijn niet

Vraagje: Weet jij hoeveel groente en fruit een kindje van vier minimaal moet eten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen?
Antwoord: minimaal 1,5 stuk fruit en 100 gram groente per dag. En wanneer kinderen ouder worden wordt dat nog wat meer: 2 stuks fruit en 200 gram groente per dag.
Helaas blijkt van alle kinderen tussen de 1 en 12 jaar maar liefst 60% die norm niet te halen. Tot een jaar of 4 gaat het redelijk, maar hoe ouder de kinderen worden, hoe minder groente en fruit ze eten. Kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar spannen de kroon: volgens dit onderzoek krijgt van hen slechts 25 procent (!) de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen.

Lees verder onder de afbeelding.

baby maand 12 ontwikkeling

Hoe zit dat met vis?

Met het eten van vis is het over het algemeen nog droeviger gesteld. Twee keer per week vis op tafel gebeurt slechts bij een heel klein percentage van de Nederlandse gezinnen. Vis lijkt simpelweg onvoldoende ingeburgerd te zijn in de dagelijkse hap. Daarbij speelt helaas ook geld vaak een rol: de gemiddelde vis is een stuk duurder dan een gemiddeld kipfiletje.

Zonder mokken gezond eten – tips

Wil jij graag dat je kids voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen, maar kokhalzen ze alleen al bij de aanblik van een stronkje broccoli? Hier een paar tips om je kinderen meer groente, fruit en vis te laten eten:
• De stelregel is: een kind moet iets minimaal 7 keer geproefd hebben, voordat het de smaak leert waarderen. Geef dus niet te snel op wanneer je kinderen hun groente niet lusten. Maak er geen strijd van, maar laat ze in ieder geval een paar hapjes proeven. Grote kans dat ze er dan vanzelf aan wennen;
• Mag je baby starten met vaste voeding? Zorg dan vanaf begin af aan voor veel variatie in het eten. Zo leert je baby vanzelf allerlei smaken herkennen en waarderen. Dat kan later heel wat strijd aan de keukentafel voorkomen!
• Straf niet door het kind geen toetje te geven. Straffen maakt het eten echt niet lekkerder! Vergeet daarbij niet dat een toetje zoals yoghurt ook belangrijke voedingsstoffen bevat voor je kind. Houdt het vooral gezellig aan tafel. Wedden dat je kind dan vanzelf beter gaat eten?

Reageer op dit bericht!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.