4x heerlijk en gezond zomerfruit

kinderhandje wijst naar aardbei
De zomer heeft vele voordelen en een daarvan is het heerlijke zomerfruit. De smaken alleen al zijn reden genoeg om hiervan te genieten, maar daarnaast is het ook nog eens ontzettend gezond.

In dit artikel vertellen we je van 4 zomerfruitsoorten wat ze zo gezond maakt. En onderaan het artikel vind je ook meteen wat leuke receptideetjes met dit fruit.

1: Aardbeien

Bij zomerfruit denken de meeste mensen als eerste aan aardbeien. Ze hebben zelfs de bijnaam zomerkoninkjes. Dit fruit is ontzettend gezond voor je, want:
• Aardbeien zitten bomvol met antioxidanten. Deze helpen om ons lichaam te beschermen tegen vrije radicalen. Gezien de grote hoeveelheid vrije radicalen waar we dagelijks mee te maken krijgen, is dit erg belangrijk.
• Aardbeien zijn een geweldige bron van vitamine C. Deze vitamine is goed voor onze weerstand en draagt bij aan een gezonde en mooie huid, een gezond energieniveau en een goede opname van ijzer uit plantaardige voeding. Daarnaast helpt vitamine C ook nog eens om je tanden en botten sterk te houden.
• Aardbeien bevatten kalium. Dit is een mineraal dat helpt om je bloeddruk gezond te houden. Hierdoor draagt het bij aan het verkleinen van het risico op hart- en vaatziektes.

2: Frambozen

Ook frambozen mogen zeker niet ontbreken in dit lijstje. Dit fruit met zijn zachte friszure smaak is gezond omdat:
• Frambozen zijn zeer rijk aan antioxidanten. Uit onderzoek blijkt dat frambozen bij het meest antioxidantrijke fruit horen, wanneer ze vergeleken worden met andere veel gegeten fruitsoorten.
• Frambozen bevatten veel vezels. Deze hebben we onder andere nodig voor een gezonde stoelgang en een gezonde darmflora. Ideaal dus als je kindje gevoelig is voor obstipatie.
• Alhoewel aardbeien winnen als het om vitamine C gaat, bevatten frambozen ook een goede hoeveelheid van deze vitamine.
• In frambozen is mangaan te vinden. Mangaan hebben we nodig voor gezonde botten en voor onze stofwisseling.

3: Blauwe bessen

Blauwe bessen zijn in de zomer op hun lekkerst. Deze kleine besjes hebben ons grote gezondheidsvoordelen te bieden. Bijvoorbeeld:
• Het wordt misschien wat eentonig, maar net als veel ander zomerfruit bevatten ook blauwe bessen ontzettend veel antioxidanten. Blauwe bessen hoorden ook bij de toppers in het onderzoek naar de anti-oxidant waardes van veel gegeten fruitsoorten. Deze besjes worden daarom ook wel de koning van de anti-oxidant rijke voeding genoemd.
• Blauwe bessen zijn een goede bron van vitamine K. Deze vitamine speelt een onmisbare rol bij onze bloedstolling en is ook belangrijk voor sterke botten.
• Blauwe bessen helpen om de oxidatie van LDL-cholesterol tegen te gaan. Dat is een wat ingewikkeld verhaal, maar het komt erop neer dat ze hiermee helpen om de kans op hart- en vaatziektes te verkleinen.
• Daarnaast bevatten blauwe bessen ook een goede hoeveelheid vezels en vitamine C.

Tekst gaat verder onder de afbeelding. 

vrouw houdt perzik vast

4: Perziken

Zin om gezond te snoepen? Dan zijn perziken ideaal. Deze vruchten zijn lekker zoet en sappig. En ze zijn ook nog eens ontzettend gezond, want:
• Perziken bevatten veel kalium, waardoor ze net als aardbeien helpen om ons hart en vaatstelsel gezond te houden. Daarnaast is kalium belangrijk voor een gezonde vochtbalans en helpt het om vochtretentie tegen te gaan. Ideaal dus als je door het warme weer te veel vocht vasthoudt.
• Perziken zijn rijk aan bètacaroteen. Deze stof werkt als een antioxidant en wordt in je lichaam omgezet in vitamine A. Deze vitamine A helpt om je ogen gezond te houden. Daarnaast kan bètacaroteen ook helpen om je huid van binnenuit te beschermen tegen schade door de zon.
• Verder is ook dit zomerfruit weer een goede bron van vitamine C en vezels.

Receptideetjes met zomerfruit

Heerlijk gezond snoepen met dat zomerfruit dus. Dit zomerfruit is op zichzelf al hartstikke lekker, maar het is natuurlijk leuk om het op verschillende manieren te eten. Enkele ideeën met dit fruit:
• Maak er heerlijke zomerse smoothies mee. Bijvoorbeeld door het in de blender te doen met wat kokoswater of -melk. Voeg ook eens wat groene bladgroentes toe om de smoothie extra gezond te maken. Wees niet bang voor de smaak, de fruitsmaak overheerst gemakkelijk.
• Maak er gezonde ijsjes of sorbets van. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een dikke smoothie te maken en deze vervolgens in ijsvormpjes in te vriezen. Maar je kan er ook voor kiezen om het fruit in stukjes te snijden, te laten bevriezen en vervolgens in de blender te doen. Voeg eventueel wat yoghurt of kwark toe voor lekker romig ijs.
• Maak fruitspiesjes van verschillende soorten fruit. Strooi er eventueel wat fijngehakte muntblaadjes of kokosrasp overheen. Ook heerlijk als traktatie!

Bronnen: Cosgrove MC, Franco OH, Granger SP, Murray PG, Mayes AE, Am J Clin Nutr, 2007. Kelly L Wolfe, Xinmei Kang, Xiangjiu He, Mei Dong, Qingyuan Zhang, Rui Hai Liu, J Agric Food Chem, 2008.

Reageer op dit bericht!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.