Zo slecht is suiker voor je kind [5 tips om te minderen]

Tegenwoordig zit in bijna ieder bewerkt voedingsmiddel extra suiker. Onze kinderen zijn dus echte zoetekauwen! Suiker vermijden is door al die bewerkte voeding ook een stuk lastiger. Jammer, want deze voedingsstof lijkt nog wel eens slechter te kunnen zijn dan we dachten.

Opgroeien met suiker

Mijn moeder was haar tijd ver vooruit; zij probeerde suiker zoveel mogelijk uit het menu te schrappen. Dat betekende in de praktijk voor ons geen limonade, cola, snoep of gevulde koeken. Dus zo gauw we bij een vriendje of vriendinnetje gingen eten waar dat wel op tafel kwam gingen we los 😉 Toch ben ik mijn moeder uiteindelijk wel dankbaar voor haar aanpak. Want hoe meer zoetigheid je eet, hoe meer je eraan gewend raakt. Voor mij is het al snel te zoet en dat scheelt een hoop gesnoep. Daarom probeer ik mijn kinderen dat nu ook mee te geven, maar dat is nog best lastig!

Overal suiker

Een gezonde mueslireep, drinkyoghurt of fruitsnacks – bijna overal is tegenwoordig extra suiker aan toegevoegd. Onlangs onderzochten ze op de universiteit van Calgary voedingsmiddelen voor peuters, zoals yoghurt en cornflakes. Meer dan de helft van deze producten bleek voor minimaal 20 procent uit suiker te bestaan! Twintig jaar geleden werd vet nog als grote boosdoener gezien. Voedingsproducenten haalden daarom steeds meer vet uit hun producten. Dit werd vervangen door suiker. Daardoor kom je suiker nu op de meest verrassende plekken tegen, zoals in dressing, crackers en chips. Al die suiker maakt het er niet beter op. Denk alleen maar aan al die kinderen die een steeds groter risico lopen op diabetes type 2, obesitas en een hoge bloeddruk. Opvallend: er zit steeds minder calcium, ijzer, vitamine D in onze voeding, terwijl de hoeveelheid suikers alarmerende hoeveelheden bereikt.

Een beetje suiker is goed

Denk nu niet direct dat je kind aan een suikervrij dieet moet. Een beetje suiker is juist belangrijk. Maar wetenschappers adviseren om niet meer dan 5 theelepels toegevoegde suikers te geven, terwijl veel peuters en kleuters nu op zo’n 16 theelepels per dag uitkomen! De gemiddelde 6 tot 11-jarige krijgt zelfs 24 theelepels per dag binnen. Dat is bijna 20 procent van hun dagelijkse calorieën. Overigens bleek uit ander onderzoek dat 4 tot 8-jarigen zelfs wel tot 36 theelepels suiker per dag binnen krijgen!

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

jongetje met gele lolly

Suiker is suiker

Suiker is suiker. Voedselproducenten voegen tientallen verschillende soorten zoetmiddelen toe aan voedsel en drinken, maar uiteindelijk is het voor je lichaam allemaal maar één ding: suiker. De meeste voedingsmiddelen zijn tegenwoordig gezoet met behulp van sucrose (gewone suiker) of glucosestroop (een goedkoper alternatief voor suiker). Het ene is niet gezonder of ongezonder dan het andere. Beide worden in het lichaam namelijk afgebroken tot twee soorten moleculen: glucose en fructose. Datzelfde geldt voor honing, fruitsap concentraat, stroop en agavesiroop. Al deze stoffen worden uiteindelijk omgezet in glucose en fructose moleculen, en ze dragen allemaal bij aan extra calorieën.

Zo krijg je minder zoetstoffen binnen

Het is ingewikkeld én onnodig om alle suikers uit het dieet van je kind te schrappen. Het is juist goed dat er wat suikers in zitten. Er zijn echter wel manieren om minder suikerrijk te eten.

1. Lees de kleine lettertjes

Laat je niet voor de gek houden door schreeuwende claims op de verpakking, zoals ‘minder suikers’. Kijk in plaats daarvan gelijk naar de lijst met voedingswaarden en scan op het woord ‘suikers’. Zo zie je direct hoeveel gram suiker er in het product zit. Een theelepel suiker staat gelijk aan 4 gram suiker, dus op deze manier kun je een beetje berekenen wat het eten van dit product betekent voor het totaal van de dag.

2. Doe gezoete dranken de deur uit

Vruchtensap, frisdrank en andere zoete drankjes kun je het beste uit je koelkast verbannen. Krijgt je kind toch wat? Reken het dan mee als zoet tussendoortje. Sommige ouders kiezen voor frisdranken met kunstmatige zoetstoffen. Het is alleen niet bewezen dat deze dranken gezonder zijn dan frisdranken met reguliere suikers. Beter is het om je kids aan te leren om water te drinken in plaats van frisdrank. Op deze manier krijgen ze gelijk een stuk minder suikers binnen. Geef je frisdrank? Dan is een glas per dag echt de max.

3. Zet suikers strategisch in

Krijg je kind suiker binnen? Dan kan dit het beste suiker zijn uit gezonde voedingsmiddelen, zoals yoghurt, volkoren cornflakes of drinkyoghurt. Dat is altijd nog beter dan suikers uit cola of snoep. Nog beter trouwens is om suikervrije versies van cornflakes, havermout of yoghurt te kopen en deze vervolgens zelf zoeter te maken met een klein beetje suiker of honing. Zelf zoeten kost meestal veel minder suiker dan wanneer de producten bij de fabrikant gezoet worden.

4. Denk 2x na over het toetje

Een toetje kan een mooie afsluiter zijn van de maaltijd. Een gezellig moment met de hele familie en een goede maagvuller. Het is dus niet nodig om het dessert te schrappen. Wel kun je hierin gezondere keuzes maken. Ga bijvoorbeeld een keer per week los met een lekker ijsje, en kies de rest van de week voor gezondere opties, zoals een kom fruit met yoghurt, of een stukje pure chocola.

5. Wees flexibel

Alles wat verboden is, is spannend. Wanneer je heel strikt bent in wat je kind wel en niet mag, kunnen die verboden items voor hem of haar heel aantrekkelijk worden. Voorkom dit door af en toe flexibel te zijn. Pak uit met een verjaardagsfeestje, of maak wat lekkers als er vriendjes komen spelen. Op deze manier zal het voor iedereen makkelijker zijn om het dagelijkse eetpatroon vol te houden. En het zal je kinderen uiteindelijk helpen om zelf ook gezonde keuzes te maken.

Reageer op artikel:
Zo slecht is suiker voor je kind [5 tips om te minderen]
Sluiten