Petra
Petra Zwangerschap 2 okt 2019

Zes dingen die je als moeder kunt doen tegen migraine

Als moeder heb je geen tijd om ziek te zijn. Migraine is een aandoening die vrouwen drie keer vaker hebben dan mannen. Daarnaast komt het het meest voor wanneer we tussen de 30 en 50 jaar oud zijn. En laat dat nou net de leeftijd zijn waarin we onze kinderen meestal groot brengen! Maar ja, hoe kun je opvoeden als je ontzettend veel last hebt van je hoofd? Het beste is om het leed zoveel mogelijk te verzachten. Er is geen specifieke behandeling tegen migraine, maar vaak kun je met bepaald gedrag de aanvallen beter beheersen. Een paar kleine veranderingen in je levensstijl kunnen een wereld van verschil maken!

De invloed op je gezinsleven

Uit onderzoek blijkt dat moeders die migraineklachten hebben, daardoor minder genieten van gezinsactiviteiten. Ruim een derde geeft zelfs aan dat de migraine hen soms in de weg staat om het beste uit zichzelf als ouder te halen. Zelfs tegen de leukste uitjes kan je door de migraineklachten opzien: een dagje naar het strand (te veel licht), of een concert (te veel geluid) en andere uitjes kunnen potentiële triggers zijn voor een aanval.

1. Onderzoek wat je triggers zijn

Migraine kan allerlei oorzaken hebben. Van oude kaas tot rode wijn, van het weer tot bepaalde geuren. De hersenen van mensen met migraine zijn zeer gevoelig, dus onregelmatige of te weinig slaap, onregelmatig eten of stress kunnen makkelijk een aanval veroorzaken. Van migraine heb je meestal het minste last als het leven saai en voorspelbaar is. Maar ja; ooit een gezin gezien waarin altijd alles saai en voorstelbaar is? Houd eens een tijdje een dagboek bij, om vast te kunnen stellen wat jouw triggers zijn. Er zijn zelfs speciale apps waarin je dit kunt bijhouden. Zo kun je erachter komen dat je vaak een aanval krijgt als het vochtig weer is, of wanneer het erg warm is. Of dat je blijkbaar slecht tegen chocolade of koffie kan. Wanneer je de oorzaken weet, kan het ook makkelijker worden om de aanvallen te bestrijden.

2. Verander je levensstijl

Er zijn verschillende interessante onderzoeken gedaan naar wat je kunt doen om migraineaanvallen te laten afnemen. Wat helpt:

– Voldoende slaap;
– Voldoende beweging: minimaal drie keer per week 40 minuten bewegen;
– Gezond eten;
– Voldoende drinken

Een gezonde levensstijl blijkt dus een positief effect te hebben. Sterker nog: uit ander onderzoek blijkt dat het doen van ontspanningsoefeningen net zoveel effect heeft als preventief medicijngebruik tegen migraine. Overigens lijkt een combinatie van deze twee het beste te werken. Veel moeders vinden het best lastig om goed voor zichzelf te zorgen. Het kan een drempel zijn om te gaan sporten, wanneer je daarvoor eerst oppas moet vragen voor je kind. Advies: doe het toch! Uiteindelijk heb je daar niet alleen zelf baat bij. Ook je kinderen hebben meer aan je wanneer je geen of minder last hebt van gezondheidsklachten zoals migraine.

3. Houd de juiste medicijnen bij de hand

Er is helaas (nog) geen magische pil tegen migraine, daarom is het belangrijk om uit te testen welke medicijnen voor jou het beste werken. In milde gevallen kan ibuprofen of aspirine uitkomst bieden. Veel mensen hebben meer baat bij triptanen, zoals Sumatriptan, een medicijn specifiek tegen migraine en clusterhoofdpijn. Dit middel werkt in op de bloedvaten en zenuwuiteinden. Nadeel van dit type medicijn is dat ze bij langdurig gebruik ook hoofdpijn kunnen opleveren. Op de korte termijn kan het dus verlichting geven, terwijl op de lange termijn de klachten kunnen toenemen. Dan wordt je dus van de wal in de sloot geholpen. Heb je meer dan twee migraineaanvallen per week? Dan wordt er soms een betablocker voorgeschreven. Dit type medicijn kan echter flinke bijwerkingen hebben, zoals spierzwakte, duizeligheid en misselijkheid. Ook botox wordt tegenwoordig wel gebruikt om chronische migraine te verminderen. Let op: er is nog geen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat deze methode echt effect heeft.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

moeder met kind onder boom

4. Plan vooruit

Zorg ervoor dat je alles wat je nodig hebt om een migraineaanval te verminderen of te voorkomen direct bij de hand hebt. Pak een toilettas in met medicijnen, een flesje water, gembertabletjes tegen de misselijkheid en andere handige zaken die je helpen. Bewaar deze in je auto of neem ‘m mee in je tas. Ook handig; bedenk van tevoren activiteiten die je kinderen kunnen ondernemen als jij een aanval hebt. Denk bijvoorbeeld aan een leuke puzzel, of een paar potjes klei. Of doe samen met je baby of peuter wat ontspannende yogaoefeningen, waardoor jullie je allebei beter voelen. Als je echt meerdere keren per week aanvallen hebt, is het ook aan te raden om het bereiden van maaltijden vooruit te plannen. Kook vooruit op de dagen dat je je goed voelt. En zorg dat je altijd wat makkelijks in huis hebt voor op de dagen dat het minder gaat. Aarzel daarnaast ook niet om hulp te vragen. Veel moeders vinden dat lastig, maar het kan veel rust geven als je weet dat iemand anders je kind naar de sporttraining kan brengen wanneer je zelf ziek bent.

5. Vertel je kinderen wat er aan de hand is

Merken je kinderen dat je (regelmatig) ziek bent? Dan is het goed om te bespreken wat er aan de hand is. Doe dit op een rustige manier. Het is niet nodig om te benoemen dat je bijvoorbeeld erg bang bent voor een nieuwe aanval. Die negatieve emoties nemen je kinderen makkelijk mee. Het handigste is het om het gesprek aan te gaan op het moment dat je je goed voelt. Leg je kind uit dat je als je migraine hebt, last hebt van hoofdpijn en misselijk bent. Leg oudere kinderen ook uit dat het erger wordt door fel licht of harde geluiden. Maar vertel ook dat er veel manieren zijn waarop je je beter kan voelen. Bijvoorbeeld door medicijnen en veel rust, maar ook door een flinke knuffel op z’n tijd!

6. Probeer alternatieve geneeswijzen

Google maar eens, en je zal heel wat migraine patiënten vinden die baat hebben bij acupunctuur of homeopathische middeltjes. Ook een daith piercing helpt sommigen. Dit is een piercing door het midden van je oor. Het lijkt bij sommige patiënten te werken als permanente acupunctuur. Vraag je je af of het zin heeft om geld uit te geven aan middeltjes die niet bewezen zijn? Zo lang er geen volledig effectief regulier middel tegen migraine is, lijkt die alternatieve route best een optie. In de meeste gevallen geldt: baat het niet, dan schaadt het niet. Overigens zijn er experts die de daith piercing een stapje te ver vinden gaan. Een piercing op die plek geneest veel minder snel dan een gewoon gaatje. Daarnaast is het risico op infecties veel groter. Voordat je deze optie probeert is het dus goed om hier nog even uitgebreid bij stil te staan.

Reageer op artikel:
Zes dingen die je als moeder kunt doen tegen migraine
Sluiten