Wat mag wel en wat mag niet?

jgging.jpg
Natuurlijk zijn er sporten te bedenken die voor een zwangere niet zoveel, of helemaal geen risico’s met zich meebrengen. Denk aan zwemmen, wandelen of fietsen. Maar voor de sportievelingen onder ons, is dit misschien een beetje saai. Want kun jij geen genoeg krijgen van snowboarden of bungeejumpen? Helaas zijn er toch wel sporten bij die je tijdens de zwangerschap even zal moet laten voor wat ze zijn. 

Gelukkig zijn er genoeg andere sporten welke je wel kunt blijven beoefenen. Zoals:

• Aerobics
• Aquarobics
• Badminton
• Basketbal
• Bergbeklimmen
• Duiken
• Golfen
• Inline skaten
• Joggen
• Krachttraining
• Langlaufen
• Marathon lopen
• Paardrijden
• Skiën
• Squash
• Tennis
• Vollybal
• Wandelen
• Waterskiën
• Windsurfen
• Zeilen
• Zwangerschapsgymnastiek
• Zwangerschapsyoga
• Zwemmen

5 REACTIES

  1. Zwanger zijn en sporten; wat mag wel en wat mag niet?
    (B)LIJF in beweging, ook als je zwanger bent!
    Maar met welke sporten kan een zwangere vrouw beter stoppen/niet beginnen?

    Absoluut niet doorgaan/beginnen met Bungeejumpen, Duiken, Marathon lopen, (Kick)Boksen, Parachutespringen en op Topsportniveau sporten.
    Zeker in het 2de termijn van de zwangerschap niet doorgaan/beginnen met Aerobics High Impact, Bergbeklimmen, Paardrijden en Waterskiën.

    Èn tijdens het sporten rechte buikspierbelasting mijden; dus geen rechte buikspieren trainen.

    Alleen voor Fietsen; Wandelen, (Zwangerschaps)Zwemmen, Zwangerschapsgymnastiek, Zwangerschapsyoga en ZwangerFit bestaat geen beperking.

    Voor advies raadpleeg je verloskundige, gynaecoloog en/of fysiotherapeut!

  2. Zwanger zijn en sporten, wat mag wel en wat mag niet?
    Zwangerzijn is Topsporten; probeer wel in Topconditie te blijven!
    Probeer daarom zo veel mogelijk conditie-onderhoudend en beslist niet presatie-verhogend bezig te zijn!
    Maar wees voorzichtig zijn met alle sporten, zeker als dit contactsporten en (op hoog niveau) competitiesporten zijn.
    Voorzichtig zijn met sporten die blessure gevoelig zijn.
    Sporten in groepsverband kan wel mits aangepast.
    Èn tijdens het sporten rechte buikspierbelasting mijden; dus geen rechte buikspieren trainen.

    Alleen voor Fietsen; Wandelen, (Zwangerschaps)Zwemmen, Zwangerschapsgymnastiek, Zwangerschapsyoga en ZwangerFit bestaat geen beperking.

    Toch nog vragen? Voor advies raadpleeg je verloskundige, gynaecoloog en/of fysiotherapeut!

  3. Dag Iris,

    In principe kan/mag je blijven voetballen zolang je je daarbij goed voelt.
    De meeste as. moeders merken echter dat vanaf ongeveer 20-24 weken dit soort sporten moeizamer gaan.
    Bedenk wel dat je blessure-gevoeliger bent als je zwanger bent (ook al in het prille begin van de zwangerschap) en dat voetballen wel een sport is waarbij het blessure-risico hoog is.
    M.a.w. hoe lang voetbal je al? Op welk niveau voetbal je (dus hoe fanatiek is je team/tegenstander)?
    Misschien ook verstandig om deze vraag aan je (toekomstige) verloskundige te stellen?

    met vriendelijke groet,
    Dianne Sissing-van der Meer

  4. DUIKEN wordt echt afgeraden tijdens zwangerschap. .gasbellen kan foetus niet verwerken en schade aan hart en nieren veroorzaken !!!!!

Reageer op dit bericht!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.