Wat is het effect van suiker en waar zit het in verstopt?

meisje snoep roze spekjes
Suiker is niet gezond, dat wist je vast al. Maar weet je ook wat voor effect suiker precies op je lichaam heeft? In dit artikel lees je waarom het een goed idee is om minder suiker te eten en je kind niet te veel aan suikerrijk eten te laten wennen. Ook vertellen we je in welke producten suiker verstopt zit. Daar zitten zeker een paar verrassingen tussen!

Dit doet suiker met je lichaam

Er zijn veel redenen om te minderen met suiker. We zetten vijf belangrijke voor je op een rij.

Reden 1: Suiker maakt dik

Niet vet, maar suiker is dikmaker nummer 1. Suiker levert niet alleen veel calorieën, het zorgt er ook nog eens voor dat je deze calorieën sneller als vet opslaat. Dit komt doordat suiker de aanmaak van hormonen stimuleert die je lichaam de opdracht geven om vet op te slaan.

Daar komt nog eens bovenop dat suiker overeten stimuleert. Nadat je zoetigheid hebt gegeten, ben je eerder geneigd om nog meer te eten. Vaak krijg je specifiek trek in nog meer zoetigheid.

Reden 2: Suiker vergroot het risico op insulineresistentie en diabetes type 2

Wist je dat steeds meer kinderen al diabetes type 2 patiënt zijn? Vroeger kwam deze aandoening vooral onder ouderen voor, maar door onze levensstijl en ons suikerrijke eetpatroon, wordt de gemiddelde diabetes type 2 patiënt steeds jonger.

Minderen met suiker helpt om het risico op diabetes type 2 en insulineresistentie (de voorloper van diabetes) flink te verkleinen.

Reden 3: Suiker veroorzaakt energiedipjes

De reden waarom suiker het risico op insulineresistentie en diabetes type 2 verhoogt, is omdat het voor grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel zorgt. Je lichaam neemt suiker namelijk snel op, waarna het in je bloed terechtkomt. Dit zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel, die gevolgd wordt door een dip.

Deze dippen in je bloedsuikerspiegel zorgen ook voor dipjes in je energieniveau. Dat is dus de reden waarom je een tijdje nadat je gesnoept hebt ineens zo moe bent. Heb je trek? Dan is het dus veel slimmer om een rauwe wortel of andere groente weg te knabbelen, in plaats van een handvol koekjes!

Reden 4: Suiker leidt tot tandbederf

Een suikerrijk eetpatroon vergroot de kans op gaatjes in onze tanden. Dit komt doordat de slechte bacteriën in onze mond gek zijn op suiker. Ze eten van deze suiker en produceren vervolgens zuren die onze tanden aantasten. Dit proces kan uiteindelijk gaatjes veroorzaken.

5: Suiker levert lege calorieën

Geraffineerde suiker, die verreweg het meeste wordt gebruikt, bevat veel calorieën, maar levert verder geen waardevolle voedingsstoffen op. Het bevat geen vitamines, mineralen of andere gezonde stoffen waar jij of je kind wat aan hebben.

Hierdoor stijgt je calorie inname dus, terwijl je lichaam verder niets waardevols binnenkrijgt.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

baby groente hand zon

Waar zit suiker in verstopt?

Als je jezelf en je kind wilt beschermen tegen de schadelijke effecten van een overdaad aan suiker, zijn er flink wat producten die je beter kan laten staan. Er is veel voeding die meer suiker bevat dan je zou verwachten. Ook in producten die speciaal op kinderen gericht zijn, zit vaak meer suiker dan gezond voor ze is.

Voorbeelden van suikerbommen zijn:
• Ontbijtgranen
• Ontbijtkoek
• Ontbijtrepen
• “Gezonde” koekrepen
• Schoolkoeken
• Fruityoghurt
• Yoghurtdrink
• Sap uit pak
• Broodbeleg (ook hartige producten)
• Sauzen en dressings
• Kant-en-klare maaltijden
• Maaltijdmixen
• Soep uit zak of blik
• Soepmixen
• Hartige snacks en zoutjes

Om er zeker van te zijn of en hoeveel suiker een product bevat, kan je de ingrediëntenlijst controleren. Hoe meer een product van een bepaald ingrediënt bevat, hoe eerder het in de ingrediëntenlijst vermeld staat. Kom je suiker aan het begin van de lijst tegen? Dan kan je ervan uitgaan dat het veel suiker bevat.

Minder suiker

Minderen met suiker is een goed idee voor je eigen en je kinds gezondheid. Probeer je kind van jongs af aan te laten wennen aan een gezond eetpatroon met een beperkte hoeveelheid suiker. Hoe minder zoetigheid je kind eet, hoe meer kans hij of zij krijgt om van andere smaken te leren houden.

Bronnen: Heather Basciano, Lisa Federico, Khosrow Adeli, Nutrition & Metabolism, 2005. Matthias B Schulze, JoAnn E Manson, David S Ludwig, JAMA, 2004. H Gordish-Dressman, EK Naderali, SJ Pintauro, S Straube, S Weitzman, J Zempleni, ISRN Obesity, 2013.

Reageer op dit bericht!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.