Petra
Petra Opvoeding 9 jul 2019

Slaaptraining voor je peuter [2 slaapmethodes]

Als je kind uit z’n ledikantje is gegroeid en inmiddels in een normaal bed slaapt, wil dat nog niet zeggen dat je kindje wil slapen en ook doorslaapt. Je kan hier doodmoe van worden. Waarschijnlijk heb je al van alles geprobeerd, maar werkt zelfs het oude advies ‘gewoon laten huilen, dan valt ie vanzelf in slaap’ niet bij jouw kindje. Je kind is simpelweg te eigenwijs en te sterk nu. Kindjes van deze leeftijd blijven niet meer huilend in bed liggen; die stappen er gewoon uit… Maar wanhoop niet, want er zijn nog een aantal technieken die je zou kunnen proberen.

Laat je kind alleen

Welke techniek je ook toepast, de oplossing zit er in om zo min mogelijk tijd aan de bedtijd van je kind te spenderen. Laat je kind eerst wennen aan korte moment zonder jouw aanwezigheid, en bouw die momenten steeds verder uit. Heb je je kind even alleen gelaten en kom je daarna weer terug in de slaapkamer? Prijs haar dan flink: ‘Kijk nou eens, wat fantastisch dat je nog in je bed ligt terwijl ik weg ben geweest! Wat wordt je al groot! Ik ben trots op je!’ Wees hierbij zo enthousiast als je maar zijn kan. Die enorme lof en aandacht is de beste manier om ervoor te zorgen dat je kind zich ervoor zal inspannen.

Start met oefensessies

Oefening baart kunst, en dat geldt ook voor het oefenen met slapen. Je kunt zo’n routine best eens midden op de dag oefenen, zonder te wachten tot het echt bedtijd is. Je kind kan dan langzaam wennen aan de nieuwe manier. Handig om te doen:

• Oefen een miniversie. Je hoeft niet per se het hele ritueel van tandenpoetsen en een verhaaltje voorlezen te doorlopen (al kan dat best), maar ga wel door alle stapjes die horen bij het naar bed gaan. Neem daarin het nieuwe bedtijdritueel direct mee. Prijs je kind alsof het écht al bedtijd is;
• Maak het leuk. Naar bed gaan hoeft geen serieuze aangelegenheid te zijn. Het doel is om je kind snel in bed te krijgen, maar dat kan ook met pret. Doe eens gek, en speel dat jij het kind bent en je kind de ouder. Laat je kind jou maar eens in bed zien te krijgen! Of leg eerst samen de knuffelbeer van je kindje in bed, en lees de beer een verhaaltje voor, voordat je je kind in bed stopt. Hoe leuker het is, hoe liever je kind meedoet;
• Oefen een paar keer per week. Liefst nog vaker. Het kan best lastig zijn om tijd te vinden om te oefenen, maar besef wel dat het op termijn juist tijd oplevert. Heb je er echt geen tijd voor gedurende de drukke werkweek, begin dan met oefenen in het weekend;
• Oefen niet vlak voor het naar bed gaan. Vlak voordat je kind naar bed gaat, is hij of zij vaak al moe of hangerig. Het is niet handig om dan te oefenen. Oefen juist ’s morgens of ’s middags en wacht met het echte werk totdat je denkt dat je kind echt weet hoe de nieuwe routine werkt;
• Wees consequent, anders werkt het niet!

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

kind slaapt met knuffel

Methode 1: Take a break

Dit is een heel fijne manier om je kindje te helpen met slapen. Voordat je start, is het belangrijk dat je een idee hebt hoelang het normaal gesproken duurt voordat je kind slaapt nadat je de lichten hebt uit gedaan. Laten we zeggen dat je de lamp om 20.00 uur uitdoet en dat je kind om 20.20 uur in slaap valt. Halverwege die periode van 20 minuten, verlaat je de slaapkamer (‘take a break’). Blijf even weg en kom dan terug. Pak het op de volgende manier aan:
1. Oefen de hele routine één of twee keer overdag, zodat je kind weet wat hij of zij kan verwachten;
2. Doorloop de vaste bedtijdroutine, en eindig met: ‘Welterusten lieverd, tijd om te gaan slapen!’. Blijf vervolgens stil in de slaapkamer zitten;
3. Zeg om 20.10 uur dat je even weg gaat. Verlaat de slaapkamer, maar beloof je kind dat je zo weer terug komt;
4. Ga na een minuut weer terug de slaapkamer in en prijs je kind de hemel in: ‘Wat geweldig dat je bent blijven liggen! Wat wordt je al groot! Wat lig je daar lekker! Goed gedaan, lieverd!’ Enzovoort 😉 En vergeet niet: overdrijven mag!
5. Blijf zitten tot je kind in slaap valt;
6. Herhaal het ritueel de volgende avond, maar verlaat de kamer dan voor 2 minuten. De avond erna neem je 3 minuten, enzovoort. Op deze manier leert je kindje langzaamaan steeds beter alleen te zijn. Het doel is dat hij of zij in slaap valt wanneer jij net de kamer uit bent. Als dat lukt, vergeet dan niet om te doen wat je beloofd had. Heb je beloofd om na vijf minuten terug te komen? Kom dan ook echt terug;
7. Valt je kindje een week lang zelfstandig in slaap? Of lukt het je om een pauze van een half uur vol te houden? Dan kun je ervan uitgaan dat de routine erin zit en dat je kindje zelfstand in slaap zal blijven vallen. Missie geslaagd!

Methode 2: sorry-methode

Ook bij deze methode maak je ook gebruik van korte pauzes. Deze methode werkt goed bij kinderen die gaan huilen, schreeuwen, of uit bed komen wanneer je de slaapkamer verlaat. Let op; deze methode kost je wel meer energie dan methode 1! En ook voor deze manier geldt dat het belangrijk is om eerst een paar keer overdag te oefenen, zodat je kind weet wat hij of zij kan verwachten:
1. Ga door de hele bedtijdroutine, en zeg welterusten;
2. Doe het licht uit en blijf rustig zitten in de slaapkamer van je kind;
3. Zeg na een poosje tegen je kind dat je even weg moet om snel iets te doen, zoals: ‘Sorry, ik moet even naar het eten kijken.’, of ‘Sorry, ik moet snel even kijken of de tv nog aan staat.’;
4. Blijf een halve of hele minuut weg. Ga dan weer de slaapkamer in en prijs je kind de hemel in, wanneer hij of zij is blijven liggen;
5. Herhaal na een paar minuten dezelfde routine: ‘Sorry, ik moet snel even…’;
6. Doe dit gedurende een avond (schrik niet) 20 tot 30 keer. Zorg ervoor dat je elke keer wanneer je terugkomt je kind complimenteert en aandacht geeft. Die beloning zal ervoor zorgen dat je kind langer in bed blijft liggen. Bouw vervolgens iedere avond het aantal keer dat je de kamer uitgaat een beetje af en blijf iets langer weg. Uiteindelijk zal het je kind gaan lukken om alleen in slaap te vallen, zonder dat jij in de slaapkamer hoeft te blijven. Welterusten!

Laatste reactie
1 reactie totaal
Petra

Na 3 slapeloze nachten kun je de wereld toch een stuk minder goed aan… Hoe ga jij om met een nachtbrakende peuter?

Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Slaaptraining voor je peuter [2 slaapmethodes]
Sluiten