Petra
Petra Blog 27 Dec 2011

Muziek voor de Baby

Aan de telefoon hebben wij niemand minder dan de beroemde Raimond Lap, de man die muziek voor baby’s groot heeft gemaakt. Vol passie vertelt hij ons over het ontstaan van zijn vele babycd’s.

Raimond: “Mijn muziek is eigenlijk geschreven voor mijn eigen kinderen, maar er kwamen zulke leuke reakties op dat wij op gegeven moment besloten om dit op cd te gaan zetten, niet wetende welke gevolgen dit zou hebben.”

Kindje op Komst: “Je muziek is wereldwijd bekend, hoe vind je dit?”

Raimond: “Het idee dat kinderen vanuit de hele wereld naar mijn muziek luisteren vind ik natuurlijk geweldig maar ik voel me niet bijzonder of een ster”.

Iedereen heeft de muziek van Raimond Lap wel eens gehoord.
Kinderliedjes, babymuziek, peutermuziek en speciale kleuter- muziek maar ook filmmuziek en soundtracks. Je hoort zijn muziek niet alleen op radio en TV, maar ook bij film- en video- produkties. Hij maakte diverse commercials in opdracht en won in 1982 de Conamusprijs op het Loosdrechtfestival voor de beste compositie. Na zijn studie aan het Conservatorium doceerde hij enkele jaren: piano en compositie en produceerde opdrachtmuziek, schreef een boek over Algemene Muziekleer, een piano boekje voor kinderen, een 3-delige piano-cursus “Romantisch Spelen met Accoorden” en ontwikkelde educatieve muziek-software.

Raimond ontwikkelde als eerste een speciaal soort muziek voor baby’s en bracht dit op de markt in begin 1994. Het concept in de vorm van De Baby CD bleek enorm aan te slaan. De Cd is inmiddels niet meer weg te denken uit de platenzaken. Hierna componeerde hij een opvolger, Baby CD volume 2. Internationale publiciteit kreeg Raimond met zijn Cd die kinderen de liefde voor het eten van groenten moet bijbrengen; Ik groei van groente.

Raimond: “Als uitgangspunt voor het maken van deze muziekwerkjes heb ik simpelweg geprobeerd de baby te vermaken. Een baby moet met plezier naar de muziek luisteren en positief worden geprikkeld. Aangezien de geluidstudio zich naast mijn huis bevindt, heb ik mijn eigen kinderen steeds als proefkonijn kunnen gebruiken alvorens we de enquête opstartten. Bij het componeren heb ik geprobeerd me in de wereld van een baby te verplaatsen: een leuke en grote uitdaging. Het resultaat is eigenlijk heel verrassend! Ik hoop, dat er veel baby’s met plezier naar zullen luisteren en van de leerzame muzikale elementen zullen profiteren.”

Dat muziek een belangrijke rol speelt, zeker in het eerste levensjaar, is een belangrijk gegeven.
Onbewust neemt een baby alle muzikale informatie in zich op. Daar moet men zorgvuldig mee omgaan.

Met zijn boekje Baby’s en Muziek geeft hij ouders tips en praktische adviezen over muziek en de baby.

  • Hoe voed ik mijn baby muzikaal op
  • Wat moet iedere ouder weten van muziek
  • Wat is het beste instrument voor mijn baby
  • Hoe weet ik of mijn kind muzikaal is

Kindje op Komst: “Wil je nog iets aan dit gesprek toevoegen Raimond?”

Raimond: “Tot slot zou ik willen zeggen dat we onze kleine wereldburger niet moeten onderschatten voor wat betreft hun vermogen om informatie zowel positief als negatief in zich op te nemen. Ik beperk me nogmaals tot de muzikale invloeden. Ze zuigen de omgeving in zich op, de indrukken, de gesprekken maar ook de agressie of de warme sfeer. Laten we onze nieuwe generatie een positieve impuls geven, ze de juiste informatie voeren en ze vooral stimuleren tot het maken van muziek. Ik denk en dat zeg ik heel oprecht, dat we ze anders tekort doen. En jawel, ik ga nog een stapje verder: met meer muziek wordt het misschien wel een iets betere wereld!”
 

Reageer op artikel:
Muziek voor de Baby
Sluiten