Wanneer gaat de kinderheld van de snoepverpakking?

snoep verpakking pot
Boodschappen doen met mijn kinderen gaat vaak goed, maar soms ook niet (herkenbaar?;)). De ene keer lopen ze zonder zeuren keurig mee naast het winkelwagentje en zijn we zo de winkel weer uit. De andere keer loopt mijn stress hoog op. Dan blijven ze elkaar klieren, terwijl ze ondertussen van de K3-koekjes naar de Piet Piraatchocola rennen, om vervolgens luidkeels om Smurfenkoekjes te brullen. Ik wordt dan niet alleen boos op m’n kinderen, maar ook boos op al die fabrikanten die al die kinderhelden nog op de snoepverpakking zetten.

(Tekst gaat verder onder de video)

Afspraken over reclame voor kinderen

Eind 2016 hebben de fabrikanten al afspraken gemaakt over het gebruik van K3, Peppa Big en al die andere kinderhelden op ongezonde producten. Afgesproken werd dat het gebruik van zulke afbeeldingen zo snel mogelijk afgebouwd zou gaan worden. Geen kinderidolen meer op de snoepverpakking. Eenzelfde afspraak werd gemaakt over het reclame maken voor ongezonde producten op kinderzenders. Toch wat goed nieuws: deze laatste afspraak komen de meeste fabrikanten gelukkig wel na.

Kinderreclame op ongezonde producten

Ondertussen blijft het helaas een heel gedoe om je kind in de supermarkt af te leiden van al die ongezonde voeding in aantrekkelijke verpakkingen. Overigens blijkt uit onderzoek dat niet alleen jonge kinderen gevoelig zijn voor zulke dingen. Ook oudere kinderen, maar ook volwassenen, worden bewust of onbewust beïnvloed door zulke verkooptrucs. Jumbo zet niet voor niets Max Verstappen in voor wat reclame! Ik begrijp dan ook best dat mijn kids zich door al die mooie afbeeldingen laten verleiden, ook al wil ik dat niet.

Afbouwen binnen twee jaar

De fabrikanten hebben aangegeven in een jaar of twee de reclame op verpakkingen te willen afbouwen. Eind 2018 zouden we dus verlost moeten zijn van dit probleem. Om hier zeker van te zijn zoekt staatssecretaris Blokhuis naar manieren om de fabrikanten uiteindelijk te dwingen om met zulke reclame-uitingen te stoppen. Ondertussen merk ik dat fabrikanten gelukkig ook de gezonde voeding hebben ontdekt. De kinderappeltjes en mooi versierde emmertjes met snoeptomaten en -komkommers zijn inmiddels volop te vinden in de supermarkten. Als er dan toch reclame gemaakt moet worden, dan maar liever voor iets gezonds!

Reageer op dit bericht!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.