Kinderen bewegen minder goed dan vroeger
Balanceren, het vangen en gooien van een kleine bal en zwaaien aan een touw: het zijn allemaal vormen van bewegen die door kinderen in groep 8 nu slechter worden uitgevoerd dan 10 jaar geleden. En volgens de Onderwijsinspectie blijkt uit het recente onderzoek dat ook verspringen en hardlooptesten minder goed gaan dan bij kinderen een decennium geleden. Herken jij dat bij je eigen kinderen?
Oorzaak verminderde vaardigheid onbekend
Het is niet duidelijk hoe het kan dat leerlingen nu minder goed bewegen dan 10 jaar geleden. Op zich krijgen de meeste basisschoolleerlingen namelijk nog steeds een gezonde hoeveelheid beweging. Ze gaan bijvoorbeeld dagelijks op de fiets of lopend naar school en sporten in clubverband. Dat laatste betekent dat de meeste kinderen minimaal drie keer per week sporten. Toch kan dat blijkbaar niet voorkomen dat ze op bepaalde vaardigheden slechter scoren. Opvallend is wel dat uit het onderzoek ook blijkt dat op de scholen waar een echte gymleraar de sportlessen verzorgd, de scores beter zijn. En, nog een opvallende zaak: de meeste leerlingen gaven bij het onderzoek aan zo’n 1 à 2 per dag te besteden aan tv-kijken en nog eens 1 à 2 uur aan het spelen van games op (spel)computer of telefoon. Dat betekent in het slechtste geval dus zo’n 4 uur stilzitten. Een hele tijd, wat de vaardigheid niet ten goede zal komen! Misschien dat de kinderen van tegenwoordig minder bewegen als het gaat om in bomen klimmen, over sloten springen en rondjes fietsen dan tien jaar geleden?
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Meer beweging tijdens de lessen
De PO-raad (koepel van basisscholen) heeft in ieder geval bezorgd gereageerd op de onderzoeksresultaten. De raad ziet graag dat er op de scholen meer ruimte komt voor beweging. Niet alleen tijdens het buitenspelen en de sportlessen is er namelijk plaats voor beweging. Uit ander onderzoek blijkt namelijk dat bijvoorbeeld springen helpt bij het leren rekenen. Leerlingen die drie keer per week bewegend les kregen, bleken na twee jaar een leerwinst van 5 maanden te hebben ten opzichte van kinderen die op de traditionele manier les kregen. Er zijn simpele manieren om bewegen te integreren in de taal- en rekenlessen. Dit zou niet alleen kunnen bijdragen tot leerwinst, maar misschien dus ook tot betere bewegingsvaardigheden!
Voorbeeld bewegend rekenen
Zin om zelf eens uit te testen met je kids hoe dat bewegend leren in het werk gaat? Doe dan onderstaande oefening:
1. Laat de kinderen opstaan;
2. Noem een getal, bv. 53;
3. Noem vervolgens een ander getal, bijvoorbeeld 69;
4. Laat de kinderen bedenken of het getal 69 meer of minder is dan 53. Denken ze dat het minder is? Dan maken ze een sprong naar links. Denken ze dat het meer is? Dan maken ze een sprong naar rechts;
5. Noem vervolgens een nieuw getal en laat ze lekker springen!
Afhankelijk van de leeftijd kun je dit spel makkelijker of moeilijker maken. Oefen met jonge kinderen bijvoorbeeld de getallen 1 t/m 10, en met oudere kinderen bijvoorbeeld decimalen (is 9,12 meer of minder dan 9,32?). Ditzelfde principe kun je gebruiken bij taalspelletjes. Eindigt een werkwoord bijvoorbeeld op een t (naar links) of een d (naar rechts)?