Je merk of bedrijf promoten: 6 tips
Je merk of bedrijf promoten kun je op heel veel manieren doen. Vaak ben je gebonden aan een bepaalde doelgroep en een vastliggend budget. Binnen dat budget heb je de vrijheid om verschillende promotiemiddelen in te zetten. Maar hoe doe je dat eigenlijk op een effectieve manier? Dit zijn 6 tips om je merk of bedrijf goed te promoten.
1. Gratis werkt erg goed
Vrijwel iedereen vindt het leuk om iets gratis te krijgen. En dus werken gratis ‘cadeautjes’ heel goed als promotiemiddel. Je kunt bijvoorbeeld denken aan relatiegeschenken voor vaste klanten, zoals bedrukte kantoorartikelen of kleding. Uiteraard geef je artikelen weg met de naam van je merk of bedrijf, zodat de ontvanger het regelmatig weer ziet. Bij IgoPromo vind je allerlei producten die je goedkoop kunt laten bedrukken met de door jouw gewenste tekst of afbeelding.
2. Maak het pakkend
Gratis is goed – pakkend is nog beter. Mensen voelen zich aangesproken als ze het idee hebben dat iets echt voor hen bedoeld is. Daarom denk je goed na over wat je eigenlijk op een product wilt zetten. Laat je bijvoorbeeld pennen bedrukken, zorg dan ook dat er een gerichte slogan of tekst op staat die de ontvanger persoonlijk aanspreekt. De slogan past uiteraard goed bij de doelgroep.
3. Ga voor persoonlijk
Heb je gratis én pakkend promotiemateriaal bedacht? Vraag je dan ook af hoe je het persoonlijker kunt maken. Verpak de pennen bijvoorbeeld in enveloppen die je gericht stuurt naar je klanten, inclusief een kort berichtje. Daardoor voelen de klanten zich persoonlijk aangesproken, wat de boodschap nog veel duidelijker overbrengt. De pen zal daardoor ook meer waarde hebben. Dat geldt in principe voor elk promotiemateriaal: gratis is goed, pakkend is beter, maar persoonlijk is het best.
4. Laat het passen bij je bedrijf of merk
Misschien ben jij begonnen met een eigen bedrijfje en wil je het nu promoten. Let er dan op dat je promotiemateriaal past bij wat je doet. Als je een schoonheidssalon hebt, is een doosje snoepjes niet echt op zijn plaats. Terwijl een promotie-lipstick het veel beter zal doen. Hetzelfde geldt als je zelf een creatief bedrijf begint: kies dan ook passend promotiemateriaal dat goed laat zien wat je doet.
5. Let op de doelgroep
Je hebt een passend product voor je merk of bedrijf. Maar past het ook bij de doelgroep? Het is best lastig om dit in te schatten. Kijk vooral naar het gedrag van je doelgroep. Je maakt jongeren niet erg blij met een bloknootje (ik heb toch een telefoon) terwijl je ouderen niet blij maakt met een iets te hippe polo. Pas je promotiemateriaal altijd aan aan de doelgroep, want anders is de kans groot dat het vrijwel geen effect heeft.
6. Wat je beter niet kunt doen
Er zijn nog wat dingen die je beter niet kunt doen als je gaat promoten. Met stip op nummer 1: mensen ‘lastig vallen’ met het ongericht uitdelen van flyers, bijvoorbeeld op straat. Leg liever een stapeltje flyers bij de voordeur of bij je kassa. Promoot je bedrijf op een manier die wel duidelijk is en mensen aan jou herinnert, maar doe dat niet te opdringerig. Vaak heeft dat een averechts effect, waardoor je bedrijf juist negatieve aandacht krijgt.
Je merk of bedrijf promoten is een mooie uitdaging. Het liefst wil je zoveel mogelijk mensen bereiken. Maar bij promotie draait het ook om de kwaliteit van het promoten. Het kan bijvoorbeeld nuttiger zijn om een kleiner aantal mensen direct te benaderen, dan om een groot aantal mensen indirect te benaderen. Zoek dus vooral naar een manier van promotie maken die goed past bij je bedrijf of merk. Met deze 6 tips ben je alvast op weg naar een mooie, succesvolle promotie!