Gewicht en BMI [is mijn kind gezond?]

Overgewicht wordt een steeds groter probleem, ook bij kinderen. Van de kinderen in de leeftijd 4 tot 16 jaar heeft momenteel ruim 11% overgewicht. Bij de 16 tot 20-jarigen ligt dit percentage zelfs op zo’n 15%. Overgewicht gaat vaak gepaard met veel bijkomende klachten. Natuurlijk wil je het liefst dat je kindje gezond is. Hoe zorg je dan voor een gezond gewicht en een gezonde BMI?

Wat is BMI?

De afkorting BMI staat voor Body Mass Index en is ook wel bekend onder de naam Quételetindex. Die ingewikkelde benaming is te danken aan de bedenker van de index, Adolphe Quételet. Met behulp van deze index kun je berekenen of iemand een gezond gewicht heeft. Ook voor kinderen vanaf 2 jaar kun je deze berekening gebruiken. De uitslag van de berekening kan vallen in vier categorieën: ondergewicht, normaal gewicht, overgewicht en obesitas.

De berekening voor BMI is als volgt:

Gewicht in kilogram/(lengte in meter x lengte in meter)

Een voorbeeld:

Senna is 10 jaar oud, weegt 38 kilo en heeft een lengte van 1,40 meter.

38/(1,40 x 1,40) = 19,39

Daarmee heeft zij een BMI van 19,39. Om te zien of dat een gezonde BMI is, kun je onderstaande tabel gebruiken. Let er daarbij op dat er een tabel voor jongens en een tabel voor meisjes is, omdat de cijfers tussen deze twee verschillen.

Handig hulpmiddel: op de site van het Voedingscentrum kun je ook een berekening laten maken. Wanneer je leeftijd, gewicht en lengte invult, berekent de tool automatisch de BMI.

Tabel bmi kind

Gewicht bij kinderen jonger dan 2 jaar

De BMI kan niet gebruikt worden bij kinderen tot 2 jaar. In deze periode wordt op het consultatiebureau het gewicht van je kindje in de gaten te houden. De grafiek waarin dit bijgehouden wordt kun je elk bezoek inzien. Soms wordt het ingetekend in een grafiek in het consultatiebureauboekje van je kind. Heeft je kindje last van overgewicht, of juist ondergewicht? Dan zal de arts of verpleegkundige informeren naar het voedingspatroon. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je kindje meer voeding krijgt dan eigenlijk past de energiebehoefte. Ook het regelmatig geven van diksappen of fruitdranken kan een oorzaak zijn van een te grote inname van koolhydraten. Gezond eten en genoeg bewegen is ook op die jonge leeftijd dus al erg belangrijk. Vergeet daarnaast niet dat ieder kindje nu eenmaal anders is. Sommige kinderen zijn hun babytijd altijd wat zwaarder geweest dan gemiddeld, terwijl ze op oudere leeftijd juist weer lichter zijn dan gemiddeld, of andersom. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je kindje gezond is en dat is ook de voornaamste zorg bij het consultatiebureau.

Gewicht bij peuters en kleuters

Om te berekenen of het gewicht van jouw peuter of kleuter gezond is, kun je dus wel gebruik maken van de bovenstaande BMI-berekening. Scoort jouw kindje (flink) hoger of lager dan het gemiddelde (normale) gewicht? Dan kan het goed zijn om eens een afspraak te maken bij de huisarts. Zowel (flink) ondergewicht als overgewicht kunnen namelijk negatieve gevolgen hebben. Kindje die last hebben van veel ondergewicht zijn bijvoorbeeld vaak lusteloos en snel moe. Daarnaast zijn ze vatbaarder voor ziektes. Ook overgewicht kan een aanslag op de gezondheid betekenen. Niet alleen nu, maar ook als je kind ouder is. De kans op diabetes en problemen met hart- en bloedvaten neemt toe. Vaak speelt daarbij ook een bepaalde vicieuze cirkel een rol: je kindje wordt wat zwaarder, beweegt daardoor minder makkelijk, waardoor de lol in beweging afneemt en je kind nog zwaarder wordt. Het is daarom belangrijk om bijtijds actie te ondernemen. Zo voorkom je grotere problemen.

Gewicht bij oudere kinderen

Vooral bij pubers kan het lastig zijn om ze te motiveren om genoeg te bewegen en gezond te eten. Ze hangen vaak liever op de bank om Netflix te kijken of te gamen, dan dat ze gaan sporten. Aan de ene kant is dat te begrijpen: in een puberlijf gebeurt zoveel, dat het af en toe wel nodig is om daarvan bij te komen. Aan de andere kant blijft bewegen van groot belang, zeker wanneer je kind liever snackt en snoept dan gezond eet. Daar heb je als ouder dan vaak weinig invloed meer op. Het is daarom beter om al op jongere leeftijd te zorgen voor een goede basis. Een kind dat al jarenlang voetbalt in hetzelfde gezellige voetbalteam, zal dit in de puberteit makkelijker kunnen volhouden. Verder kun je eigenlijk alleen maar hopen dat ze zich na de puberteit jouw goede voorbeeld uit hun jeugd toch weer herinneren en weer een gezondere levensstijl zullen gaan volgen.

Mitsen en maren bij de BMI

Klopt de BMI altijd? Kort gezegd: nee. Er valt nog wel wat af te dingen op deze index. Wanneer je veel sport bouw je veel spieren op. En die wegen natuurlijk ook wat. BIj de BMI wordt hier echter geen rekening mee gehouden. Of het nu gaat om spieren of vet: het gewicht telt. Verder kan het gewicht bij kinderen erg variëren. Zo kan het best voorkomen dat je kind wat zwaarder lijkt te worden, terwijl hij na een flinke groeispurt in de lengte opeens weer prima op gewicht is. De BMI is dus echt een momentopname. Twijfel je of je kind een gezond gewicht heeft? Overleg hier dan vooral ook over met de specialisten, zoals huisarts of jeugdarts. Wanneer zij de zorgen delen kan er hulp ingeschakeld worden. Denk dan bijvoorbeeld aan een diëtist.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Gewicht en BMI [is mijn kind gezond?]
Sluiten