zandbak

Home Forums Algemeen Mama en papa vraagjes zandbak

Dit onderwerp bevat 55 reacties, heeft 37 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anoniem .

56 berichten aan het bekijken - 1 tot 56 (van in totaal 56)
  • Auteur
  • PA
    Bijdrager

Een zandbak lijkt ons wel leuk in de tuin.
    Maar hoe werkt dat nou? Zijn die zandschelpen eigenlijk helemaal waterdicht? Kan er dus een regenbui over heen zonder dat het zand helemaal doorweekt is?

Sammie070
    Bijdrager

Wij hebben van die blauwe schelpen. De deksel zit er op en het zand is gewoon droog! Wat zandbak zand van de gamma er in (2x 1,99 p/zak a 25kg) Super tijdsverdrijf. :inlove: :inlove:

Anoniem

Heerlijk, staat garant voor uren, uren speelplezier en is ook gewoon heel goed spel voor de ontwikkeling ๐Ÿ˜€

Wij hebben beide gehad; een houten zandbak met houten deksel. Onderin worteldoek, daarop zand. Water wat door de kieren van de deksel er toch inkomt kan wegstromen zodat het zand weer goed kan opdrogen.

En een plastic ding, zo’n schelp. Voordeel is dat het droog blijft, nadeel: behalve wanneer je vergeet de deksel erop te doen, of hij zit niet helemaal recht. Dan zit je zandbak vol water en het loopt dus niet gewoon weg zoals bij de houten.
    Ander voordeel; als het heet is maak je van de deksel een badje. Ander nadeel: er komt geen regenwater in en modder is ook wel heeeeel erg leuk om mee te spelen.

Wij waren (zijn) dus blijer met de houten. Zeker nu ze groter zijn gaan ze heel veel bouwwerken maken en dat gaat niet met droog zand.

Leonie
    Bijdrager

Ik heb net vandaag die stomme blauwe schelp uit z’n zandbak taak ontheven en een houten zandbak neergezet. Die schelp liep hier dus altijd vol met water. Ik maakte em altijd goed dicht maar toch altijd vol water. We hadden er zelfs uiteindelijk zeil overheen liggen om de boel een beetje droog te houden.
    Als badje vind ik em wel handig. 1 emmer water erin en urenlang waterplezier ! :thumbup:

mamavansenisis
    Bijdrager

Nou ehm….modies :think: Verplaatst naar dreumespraat?
    En ik heb zelfs helemaal geen dreumes ๐Ÿ˜•

Maar goed…

Super bedankt voor jullie antwoorden! Daar kan ik wat mee.
    (al weet ik nog niet wat ik zal doen :wink:)

Niet over nagedacht dat natter zand ook wel handig kan zijn.

Anoniem

En dan is echt de ideale tip bij minder weer een regenbroek, of in de winter skibroek, aantrekken!

Mhh, zat dus ook te denken aan zo een blauwe schelp.

Is het geen optie om in de zand kant van de schalp, dus zeg maar in de onderste bak waar t zand in komt hele kleine gaatjes te boren zodat als het eens gebeurd dat het gaat regen en je vergeet de kap erop te doen dat het water toch weg kan ??

Of zeg ik nou iets heel stoms ๐Ÿ˜ณ :think:

mamavansenisis
    Bijdrager

Nou, lijkt mij helemaal niet zo stom hoor ๐Ÿ˜‰

Maarre…dan kun je hem dus alleen voor zand gebruiken en niet ook voor waterbadje.

Maggie
    Bijdrager

1 waterdichte kant heb je toch genoeg aan? ๐Ÿ˜‰ Maar je kunt het ook andersom doen, je zet een mooie grote emmer naast je zandbak en als het dan regent loopt die wel vol met water. Dat doe je bij het zand en dan heb je hetzelfde effect. (of een emmer uit de kraan :angel: maar in het kader van milieuvriendelijk iets minder)
    Ik heb iig ook die blauwe schelp en mijn ouders gaan die 3 april ook kopen. :mrgreen:

pearlie
    Bijdrager

En vanaf welke leeftijd is een zandbak eigenlijk leuk? Ik heb maar een klein stadstuintje, en het zou superleuk zijn voor de jongens om een plekje te hebben waar ze lekker kunnen spelen. Maar ik heb eigenlijk geen idee of dat echt werkt voor een dreumes van 1,5 (of liever: twee dreumessen van 1,5 8) )

@Pรƒยฉ wrote:

Maarre…dan kun je hem dus alleen voor zand gebruiken en niet ook voor waterbadje.

De schelp koop je twee delig, onderkant voor zand, boven kant als deksel of voor de zonnige dagen als water bad ๐Ÿ˜‰

@drella wrote:

En vanaf welke leeftijd is een zandbak eigenlijk leuk? Ik heb maar een klein stadstuintje, en het zou superleuk zijn voor de jongens om een plekje te hebben waar ze lekker kunnen spelen. Maar ik heb eigenlijk geen idee of dat echt werkt voor een dreumes van 1,5 (of liever: twee dreumessen van 1,5 8) )

Jana heeft van de week voor het eerst in een zandbak gezeten, eerst dacht ze van ieeks wat is dit vies, maar iets daarna heeft ze er toch in gespeeld, had wat potjes en pannetjes uit haar keukentje meegenomen, die was ze mooi aan t vullen. Ze had er best wel lol mee :mrgreen:

pearlie
    Bijdrager

Oh dan ga ik binnenkort een zandbak neerzetten. Moet de tuin toch nodig aanpakken en kindvriendelijk maken, dus dit kan dan wel een hele goeie zijn :thumbup:

Ze zullen het zand ook wel willen proeven, maar wellicht beter zandbakzand eten dan zand uit de borders (waar ook de katten komen shifty: ).

Lucky80
    Bijdrager

Ik vind die blauwe schelpen ondingen.
    Mijn moeder had die staan voor Maaike maar hij sloot niet goed af (ze hadden er zelfs een tegel op liggen).
    En dan heb je heel snel heel vies groen zand.

Met zo’n houten spoelt het tenminste wat door ๐Ÿ˜‰ .
    Wij hadden zo รƒยฉรƒยฉn waarvan je het deksel open kan klappen als bankjes :thumbup: .
    Super leuk.

Toen we vorige zomer een speeltoren hebben getimmerd hebben we daaronder een bak getimmerd met zand erin zodat we mooi alles op รƒยฉรƒยฉn plek hadden en op het terras weer wat meer ruimte.

Maar met 1,5 jaar zat ze hier al in de zandbak hoor.
    Dus ik zou zeggen doen!

oh ja die schelpen vind ik als badje ook waardeloos want ze zitten helemaal niet lekker door die ribbels….

pearlie
    Bijdrager

Zal binnenkort eens gaan kijken wat ik ga doen… die schelpen lijken me wat kleiner, en dat is wel een belangrijk punt in mijn tuin van postzegelformaat :shifty:

Anoniem

Zo’n schelp is met twee kindjes wel het minimum hoor! Een beetje speelruimte is wel nodig.

Ik heb mijn kinderen nooit horen klagen over niet lekker zittende badjes overigens ๐Ÿ™‚

Anoniem

waar kan je eigenlijk zo’n blauwe schelp halen, gewoon bij gamma/praxis ed.. of bij intertoys/bart smit oid?

Anoniem

Wij gaan ook een zandbak aanschaffen, zat te twijfelen tussen de zandbak Tom

Of een normale zandbak hout.
    Vind de speelruimte van een zandbak tom wel heel erg weinig, de bankjes vallen natuurlijk in de zandbak valt dan toch speelruimte weg.

Nu gaan we dus voor een vierkante zandbak :thumbup:

Een plastice zandbak lijkt me echt helemaal niets, vind ze ook erg klein vind dat ze er wel lekker in moeten kunnen spelen bouwen/graven etc…

Maggie
    Bijdrager

Die blauwe schelp is 3 april in de dagaanbieding bij Intertoys.
    Voor twee kids is het precies ‘genoeg’ zeg maar. De dochter van mijn vriendin is nu 4 en speelt er nog wel eens in met een vriendje of vriendinnetje. Beetje zeven, wat vormpjes etc. Een giga zandkasteel is natuurlijk geen optie maar meestal is dan de enige optie het strand ๐Ÿ˜‰
    Als je niet te grote autootjes hebt kun je er best wel een paar baantjes in maken want hij is wel lekker laag dus je kids kunnen dan buiten de bak zitten en in de bak de baan bouwen. :thumbup: Zij zat bv vaak in zo’n minituintstoeltje naast de bak te spelen toen ze groter werd. ๐Ÿ˜†

student88
    Bijdrager

omdat wij een mini tuin hebben wilden we ook een wat grotere zandbak, die schelp neemt best voor ons gevoel veel ruimte in. Wij ehbben een langwerpige gemaakt van anderhalf bij 80 gewoon houten balkjes stapelen endan met een haakse hoek aan elkaar zetten! deksel en zeiltje erover.. klaar!

alleen… nu vind ze zand viesssss

x.Samanthaa.x
    Bijdrager

Wij hebben een schelp en als je de deksel er andersom op legt (zodat hij erin zakt) dan krijg je er geen water in. Nadeel is wel dat je dat al het zandbakspeelgoed er eerst uit moet halen.

liveandlearn
    Bijdrager

Wij hebben een schildpad :mrgreen:
    Prima ding :thumbup:

Het zand is inderdaad gortdroog en er is niks meer mee te beginnen qua bouwwerken. Ik maak gewoon emmertje zand vochtig, zodat ze toch broodjes kan bakken :thumbup:

pearlie
    Bijdrager

Oh ik denk dat ik zelf maken nog de beste optie vind… zit je niet vast aan maten die anderen hebben bedacht en een vierkante bak maken is inderdaad niet zo moeilijk.

Isabella
    Bijdrager

@mayo28 wrote:

Wij hebben een schildpad :mrgreen:
    Prima ding :thumbup:

Het zand is inderdaad gortdroog en er is niks meer mee te beginnen qua bouwwerken. Ik maak gewoon emmertje zand vochtig, zodat ze toch broodjes kan bakken :thumbup:

Hier ook de schildpad (van Little Tikes). Het zand blijft inderdaad goed droog. Ik gooi er altijd een emmertje water bij zodat het weer prima vormpjeszand wordt!

Anoniem

Ella heeft gisteren bij het kdv met zand gespeeld ๐Ÿ˜€ nu gaat lief zelf een houten zandbak maken!

kees
    Bijdrager

ik heb zelf een bloemvorm in blauw, net zoiets als de schelp, maar dan een bloem dus. Wel fijn omdat hij rond is. Wij hebben m al vanaf dat ons kind 1 was ongeveer en nu hij 4,5 is vind hij het nog steeds prachtig.
    Vanmorgen net nieuw zand gekocht. Is deze week in de aanbieding trouwens bij boerenbond/welkoop 3 zakken halen 2 betalen.

mamavansenisis
    Bijdrager

@tamara30 wrote:

@Pรƒยฉ wrote:

De schelp koop je twee delig, onderkant voor zand, boven kant als deksel of voor de zonnige dagen als water bad ๐Ÿ˜‰

Oh :doh:
    Ik ben weer lekker dom bezig!

mamavansenisis
    Bijdrager

Nou, zo’n schelp…ik weet het nog niet…. Voor het waterbadje hoeven we het niet te doen, want we hebben ook gewoon zwembadje(s).

Misschien dan een schildpad??? of toch een zandbak zoals op de foto.
    Die laatste had ik bij de Gamma gezien! Lijkt me wel wat meer ruimte, zeker voor de oudste misschien wel leuker.

Anoniem

zandbak tom is nu voor 50 euro bij de gammel ๐Ÿ˜€

Anoniem

zandbak tom maar dan in kleur is nu 39,95 bij de karwei ๐Ÿ˜€

Anoniem

Dames ik heb eens een vraagje..

Wij willen en zandbak bestellen van 150 x 150, daarbij kost de deksel nog duurder dan de zandbak zelf. De deksel is gewoon van hout, en zitten flinke spleten tussen. Ik vraag me nu af waarom een deksel goed is, het is niet voor de regen lijkt me ?
    Als het alleen voor het vuil/katten enz is, kan ik dan zelf niet gewoon een ijzere plaat erop plaatsen om het af te dekken ?

chantal09
    Bijdrager

hier ook een schelp en deksel er gewoon opgehouden maar hij staat tot de rand vol water. dat zand word nooit meer droog ๐Ÿ™

Anoniem

@romata wrote:

Dames ik heb eens een vraagje..

Wij willen en zandbak bestellen van 150 x 150, daarbij kost de deksel nog duurder dan de zandbak zelf. De deksel is gewoon van hout, en zitten flinke spleten tussen. Ik vraag me nu af waarom een deksel goed is, het is niet voor de regen lijkt me ?
    Als het alleen voor het vuil/katten enz is, kan ik dan zelf niet gewoon een ijzere plaat erop plaatsen om het af te dekken ?

ijzer lijkt me dan niet zo geschikt ivm roesten, je kunt ook een afdekzeil kopen die je normaal over de aanhanger trekt, heb ik ook voor ons zwembad in de zomer.

sjeufke
    Bijdrager

We hebben ook een zandbak hellemaal geweldig :dance:

Eerder hadden we een trekkerband half ingegraven
    maar werdt loei heet in de zon..en was open..
    Nu hebben we al een jaar of 3 een schildpad zandbak van little tikes ?
    idiaal !
    komt geen water in

en staat bij ons onder t Jungle gym toestel..
    zitten ze lekker in de schaduw

Merelll
    Bijdrager

Zowel schelpen als vierkante zandbakken staan zat op MP en scheelt hoop geld! :thumbup:

Anoniem

:dance: Wij hebben gister via MP idd een zandbak gekocht. (de schildpad) voor 15,- Nu nog even zand scoren, was het bij de boerenbond in de aanbieding??

Gaat effe kijken :mrgreen:

denzie09
    Bijdrager

Wij hebben hier ook een houten zandbak met die bankjes. Helaas is het echt alleen voor de kids, de bankjes in elk geval. Ik kan er niet op zitten ๐Ÿ™

Als het gaat regenen heb ik er ook nog afdekzeil overheen liggen, zodat het zand niet te nat wordt. De kids worden er namelijk zelf ook erg nat van.
    De zandbak hebben we onlangs wel verplaatst en daar droogt het zand een stuk beter (stond eerst grootste gedeelte van de dag in de schaduw)

Een badje of gewoon een bak met water kun je zo ook neerzetten.

De buren hadden (ik geloof dat hij de winter niet heeft overleeft) zo’n blauwe schelp. De kids maakte zeker wel gebruik van de zandbak, echter ik heb ze er daadwerkelijk nog nooit in zien zitten.

Siep (net 1 jaar) vind het ook helemaal geweldig.
    Enne zand eten, tja dat doen ze allemaal wel. Al heb ik dit jaar voor het eerst Tejo het nog niet zien doen (vorig jaar nog wel)

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

pearlie
    Bijdrager

Ik was al een hele tijd op mp aan het kijken voor een zandbak. Maar ik zag net dat ze deze week een houten zandbak bij de praxis hebben voor 29,- met deksel :dance: (niet zo een met bankjes, maar wel een randje waar je op kunt zitten)
    Dat gaat hem worden geloof ik! Nu nog eerst een stoepje leggen deze week ๐Ÿ˜€

Wij gaan voor een eigen gemaakt zandbak. Mijn moeder kwam met de tip van ingraven. Zij had de ervaring dat het meeste zand uit de zandbak valt, en als je de zandbak ingraaft kun je het zo terugvegen. Scheelt een hoop gedoe met veger en blik.
    Nu nog afwachten wanneer mijn man er aan begint ๐Ÿ™‚

pearlie
    Bijdrager

Ingraven overweeg ik ook nog, maar als ik dat doe graaf ik de zandbak van de praxis in ๐Ÿ˜‰ Even kijken hoe stevig de deksel is…

wtje82
    Bijdrager

Wij hadden thuis idd ook een ingegraven zandbak, mn moeder vond het ook ideaal dat ze het zo terug kon vegen. Heb er ook heel lang over na gedacht om dat ook te doen, is natuurlijk super handig, maar wij hebben niet zo’n grote tuin en de plek waar ik dat wilde doen was helemaal in de schaduw, dat leek me weer niet zo fijn voor het zand.

Ik heb nu een zon zanbak (is hetzelfde als een schelp alleen een stukje groter) gekocht en onze dochter zit daar echt in te spelen. Er gaat nog wel eens ๐Ÿ˜‰ wat naast maar als het veel is doe ik het ff met de stoffer en blik terug en als het weinig is veeg ik het gewoon ff in de plantenstrook die wel op gelijke hoogte als het terras is. Heb de bak nu ergens anders staan dan dat ik m zou ingraven (meer in de zon) en als hij in de weg staat trek ik m gewoon weg. We hebben er in die paar mooie dagen iig al uren speelplezier in gehad.

Ireen86
    Bijdrager

Wij hebben een schelp, vind die dingen spuuglelijk (in mn pas aangelegde tuin) ๐Ÿ˜ณ Ik had juist begrepen dat die houten dingen zo vies worden? Omdat er kieren in de deksel zitten :think:

Verder even gegoogled op zandbak-tips en het is idd nodig om het zand goed te kunnen laten drogen (ivm schimmels) en het zand elk jaar te vervangen. Je kunt je zandbak dus het beste in de volle zon zetten en er een parasol boven zetten als je kind erin speelt. Het nadeel van dzo’n schelp vind ook dat die deksel vrij los ligt en we hem nu dus dichtsnoeren met een touw om de handgreep (ook om te voorkomen dat dochterlief zelf beslist wanneer ze erin gaat :mrgreen: )

Soumaya
    Bijdrager

Wij hebben een ingegraven zandbak, mijn man heeft er een deksel op gemaakt en leuk geschilderd.

Hier een foto van de zandbak waar ik helemaal blij mee ben.

De andere kant van de deksel is groen geverfd met bloemetjes..

Ireen86
    Bijdrager

Wauw, doe mij ook zo’n zandbak :thumbup: Echt super!

Deneba
    Bijdrager

Hi,

Wij hebben de schildpad echt een superding, voor zwembad hoeven we hem niet tegebruiken die hebben we ook al.

maar ik wou eerst zo een met bankjes, maar die is gewoon helemaal open, dus loopt toch het zand weg en nu heb ik voor de zelfde prijs een dichte waar ze ook goed op de rand zit en is groot genoeg :thumbup:
    wij zijn er blij mee, wat ik vaak wel vind van 2e hands is dat het vaak verkleurd is :think: daarom heb ik toch nieuw gekocht.

Wij hebben aardig wat staan in de tuin, en die schildpad past er super bij .
    mijn tuin staat nu wel vol met alles erin .
    als ik alles opzet dan , mijn man zegt waar moeten we dadelijk gaan zitten :mrgreen:

Claudia
    Bijdrager

weet je wat Lev met die schildpad doet…

babyzusje ligt op het gras en hij legt het deksel op haar.
    Anders gaan er beestjes op haar kruipen zegt hij…

Deneba
    Bijdrager

Ohhhh die Lev :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:
    hoe is het met zijn neusje nog steeds zo :angel: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

sem18.
    Bijdrager

Hier de schildpad, prima! Zand is erg droog, maar beetje water erbij en voldoet goed! Ik heb er zelf een plank in gelegd zodat ze daarop kunnen zitten of taartjes kunnen bakken. Er ligt mega veel zand naast de zandbak, das echt niet tegen te houden. Ze moet het in de zandbak houden, maar erin, eruit en zo liggen er bergen zand. Ingraven was een superidee geweest, alleen had ik dat eerder geweten… nu liggen er tegels in het cement op 10 cm beton dus wordt een beetje lastig! ๐Ÿ˜‰

Ireen86
    Bijdrager

Ik heb nu al een aantal weken/ maanden zo’n schelp, maar ik wordt echt lichtelijk WOEST van al dat water dat erin komt ๐Ÿ˜ˆ

Ik laat er nu al voor de 3e keer in een paar weken tijd een lading water uit lopen…..en nu maar weer uren open zetten in de zon om het zand te laten drogen ๐Ÿ™„

Ik doe toch echt de deksel er goed op! Gaatjes onderin is een idee, maarja we hebben best vaak last van mieren, ik kan zomaar wel voorspellen wat er gebeurd als die van onderaf in de zandbak kunnen……

Wij hebben zo’n gele zon. Dat zijn ook twee delen. Hier werkt het perfect, sluit goed af, en de boel blijft netjes droog.

Gehaald bij Toys XL.

valery
    Bijdrager

ik heb ook zo’n blauwe schelp,maar hier gat hij de deur uit :snooty:

hij sluit niet goed af met als gevolg dat het jochie weken in de modder kan spelen en alles naar binnen loopt..het gevolg een huis als zandbak

:thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

sandra.1984
    Bijdrager

ik heb een schildpad zandbak van little tikes. ideaal ding. de deksel sluit heel erg goed aan. dus mijn zand is altijd droog. dit in tegenstelling tot de schelp die mijn ouders hebben.

fladder
    Bijdrager

@merel33 wrote:

ik heb ook zo’n blauwe schelp,maar hier gat hij de deur uit :snooty:

hij sluit niet goed af met als gevolg dat het jochie weken in de modder kan spelen en alles naar binnen loopt..het gevolg een huis als zandbak

:thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Wij leggen er een opengeknipte vuilniszak tussen als we hem dichtdoen, nergens geen last van hoor.

hurkmans
    Bijdrager

Wij gaan na al een paar jaar ellende met plastieke schelpen en bloemen voor deze volgende zomer :

Robuuste zandbak geleverd in modules, dus snel op te bouwen en af te breken. Met brede rand om op te zitten. Het weerbestendige afdekzeil beschermt tegen regen en vervuiling door insecten. Van hoogwaardige, UV- en weerbestendig materiaal.
    Materiaal: kunststof
    Afdekzeil
    Materiaal: nylon
    Kleur: groen/blauw

Afmeting (bxdxh): 152 *152*24

Roos
    Bijdrager

Hier een houten zandbak onder de speeltoren.
    Inderdaad uren speel plezier, aanrader!

Anoniem

we hebben hier een grote houten zandbak. Als het regent, dan is het nat, maar in de zomer is het zo weer droog en zo niet, dan spelen ze er ook gewoon in. Modder plakt beter zeggen ze dan. Na de herfstvakantie gaan de speeltjes in een sopje en naar binnen.

56 berichten aan het bekijken - 1 tot 56 (van in totaal 56)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

33942952