Ovenschotel

Home Forums Algemeen De keukentafel Ovenschotel

Dit onderwerp bevat 141 reacties, heeft 67 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anoniem .

142 berichten aan het bekijken - 1 tot 142 (van in totaal 142)
  • Auteur
  • dragon
    Bijdrager

Ik ben helemaal gek op overschotels, mede ook omdat ik het heerlijk makkelijk vindt.
    je zet het 30 minuten of langer in de oven en je hebt er bijna geen omkijken naar 😳

Nu ik heb ik mijn eigen standaard repertoire van ovenschotels en wil eigenlijk wel weer eens wat nieuws proberen.
    Dus mijn vraag wie heeft er nog lekkere recepten ovenshotel recepten en wil die met mij delen 😀

Ik weet het google staat er vol mee 😉 maar wil graag jullie succes recepten weten :mrgreen:

Hier gaat deze er altijd met veel smaak in:

Shoarmaschotel:

– 1 rode paprika
    – 2 courgettes
    – boter
    – 2 eieren
    – shoarma ongv 300 gr
    – 2 zakjes golvende aardappelschijfjes ongev 500 gr
    – 1 bekertje slagroom 125 ml
    – geraspte oudekaas 150 gr (of andere naar smaak)
    – zout
    – peper

– Oven voorverwarmen op 200 graden
    – Ovenschaal ligt in vetten
    – Paprika schoonmaken en in dunne reepjes snijden, courgettes wassen en in plakjes snijden.
    – boter in de pan verhitten en shoarma vlees toevoegen en ongev 5 minuten bakken hierna de paprika toevoegen en ongev nog 1 minuut mee bakken.
    – Bodem van de ovenschaal dakpan gewijs bedekken met aardappelschijfjes en schijfjes courgettes. Ligt bestrooien met peper en zout.
    – Het shoarmavlees met de paprika verdelen over de aardappel/courgettes schijfjes.
    – Het vlees dakpan gewijs afdekken met de rest van de aardappel en courgettes schijfjes en bestrooien met zout en peper.
    – De 2 eieren loskloppen met de slagroom en dit mengsel over de aardappel / courgettes schijfjes schenken, hierna de schotel ruim bestrooien met de kaas.
    – De ovenschotel in het midden van de oven in ongev 35 min gaar en licht bruin laten worden.

magriet
    Bijdrager

Gratin (gegratineerde vis en gegratineerde krieltjes)

• 100 gr gerookte zalmblokjes
    • 200 ml geslagen room
    • 2 bosuitjes in ringetjes
    • 500 gr pagasiusfilet
    • 1 zak kleine krieltjes à 450 gr
    • 2 el platte peterselie
    • 50 gr geraspte kaas
    • Lage ovenschaal (1 ½ liter) ingevet

Meng in een kom de zalmblokjes met de room en de bosui. Schenk dit in de ovenschaal. Bestrooi de pangasiusfilet met zout en versgemalen peper en leg ze in de room. Verdeel de krieltjes over de vis en strooi eerst de peterselie en vervolgens de kaas en naar smaak vergemalen peper over de krieltjes.
    Zet de schaal op het rooster in het midden van de oven en laat het gerecht in ca. 20 minuten gaar en lichtbruin worden. Lekker met boontjes, peultjes of worteltjes.

magriet
    Bijdrager

Gehaktschotel met spinazie

1 pak diepvriesspinazie (ontdooid)
    1 ui gesnipperd
    1 knoflook uitgeperst
    250 à 300 gr (runder) gehakt
    1 bakje champignons (gehalveerd)

2 el soyasaus (japanse)
    1 el ketchup

Zout en peper naar smaak

Aardappelpuree
    100 gr geraspte kaas

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Fruit de ui en knoflook in de koekenpan of wok. Voeg het gehakt toe en rul het al omscheppend mee.
    (ong 2 min) Roer de champignons erdoor en bak dit nog 3 à 4 min. Breng op smaak met de soyasaus en
    Ketchup (en wat peper en zout naar smaak.)

Leg in een ovenschaal een klein laagje aardappelpuree, hierop het gehaktmengsel, dan een laagje spinazie en tot slot de aardappelpuree en de geraspte kaas.

Verwarm dit ongeveer 20 minuten in de oven tot een mooi goudbruin korstje .

magriet
    Bijdrager

Sperciebonen ovenschotel (4 personen)

750 gr verse sperciebonen
    7 grote aardappelen (of aardappelschijfjes)
    Pond gehakt
    Provencaalse kruiden
    Gezeefde tomaten
    100 gr geraspte kaas

Kook de sperciebonen. Aardappels koken (15 minuten) en in plakjes snijden. Deze onderin de ovenschaal leggen. Ondertussen het gehakt rullen in de pan en daarbij Provencaalse kruiden naar smaak en de gezeefde tomaten toevoegen. Dit even lekker laten pruttelen.
    Als de bonen gaar zijn deze toevoegen aan her gehaktmengsel. Goed doorroeren en bovenop de aardappels doen. De geraspte kaas erover strooien en dit nog even in een voorverwarmde oven laten smelten. Ongeveer 10 minuten op 180 graden)

wma
    Bijdrager

Fishpie, en hier thuis noemen we het “strand” zie foto. De kinderen zijn er gek op! Helemaal omdat het echt op strand en zee lijkt 😀

Ingredienten:

1 kilogram aardappelen
    750 ml melk
    300 gram gemengde vis
    150 gram gerookte vis
    250 gram doperwtjes
    1 ui
    100 gram boter
    50 gram bloem
    50 gram geraspte pittige kaas
    paneermeel
    1 theelepel soja-lecithine
    olijfolie
    peterselie
    bieslook
    peper&zout

Voor de bereiding verwijs ik je graag naar ons blog.

xayest
    Bijdrager

Cottage pie
    Runder gehakt
    tomaten puree
    tomaten ketchup
    thyme
    ui
    witte peper
    prei
    aardappel puree

Bak het gehakt met ui, prei, thyme, en zout/peper tot het gaar is. Meng de tomaten ketchup/puree erdoor en voeg een beetje water toe.
    In een ovenschaal mikken, glad strijken. Aardappel puree erover en met gesmolten boter betsrijken.
    In de oven tot de puree lekker gebruint is.

En natuurlijk de standaard pasta bake of lasagne! :drool:

ow wat komen er al lekkere recepten voorbij :drool:

Tijgertjuh74
    Bijdrager

Spaanse tomatentaart: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=487576&rq=tomatentaart

Die is hier erg favoriet in de zomer. Heerlijk, met die sappige tomaten :drool:

Anoniem

lijkt me allemaal erg lekker eg.
    Ga van de week eens even kijken welke ovenschotel we kunnen gaan eten :drool:

chrissie
    Bijdrager

Bloemkool-gehaktschotel

Ingrediënten

gehakt
    1 bloemkool
    1 ui
    250 gr. champignons
    2 tomaten
    Béchamelsaus
    100 gr. geraspte kaas

Werkwijze

* Bloemkool halfgaar koken en laten uitlekken.
    * Tomaten pellen en ontpitten.
    * Uien in ringen snijden.
    * Champignons in schijfjes snijden.
    * Gehakt aanmaken met eierdooier, panneermeel en een beetje paprikapoeder.
    * Het gehakt in een beboterde ovenschotel doen.
    * De uienringen, champignons en tomaten erop leggen.
    * Een bechamelsaus maken en erover gieten.
    * Bloemkoolroosjes in de saus schikken.
    * Bestrooien met de kaas en in een warme oven gaar laten worden (+/- 3 kwartier op 230 graden).

Lekker met opgebakken aardappeltjes

Béchamelsaus

40 gr. boter
    40 gr. bloem
    1/2 l. melk of groentenbouillon

Boter laten smelten, niet bruin laten worden!. Pan van het vuur halen en de bloem erdoor roeren. Weer op het vuur zetten en even laten bakken. Pan weer van het vuur halen en melk erbij gieten, goed roeren! Terug op het vuur zetten en blijven roeren tot het kookt, paar mins. laten doorkoken.

chrissie
    Bijdrager

Wij proberen vanavond de shoarmaschotel van dragon :mrgreen:

lotte82
    Bijdrager

@vicky wrote:

Wij proberen vanavond de shoarmaschotel van dragon :mrgreen:

Laat je weten hoe jullie m vonden, dan kan ik m ok eens uitproberen bij onze shaormafreak 😆 …. Die 2 eieren met slagroom kan ik me zo weinig bij voorstellen, hoe wordt dat in de oven?

Chimaera
    Bijdrager

Ik had gehoopt dat Fiep hier al had gereageerd met een lekkere vega ovenschotel 😉 .
    De andere klinken ook wel lekker trouwens!

Anoniem

Hier nog een fan van ovenschotels.
    Dit zijn toch onze twee toppers:

Rode kool-ovenschotel:

Laag (voorgesneden) rode kool in ovenschotel. Pakje slagroom (200 ml) erdoor roeren en peper en zout erdoor roeren. Laag Ovenschotel aardappelpuree erop, spekjes erover strooien en ten slotte kaas erover strooien.
    Uurtje op 175 graden in de oven en smullen maar.

Boerenkool-ovenschotel

Laag boerenkool (zak in kokend water laten slinken en vocht eruit duwen of diepvriesboerenkool nemen), rauw ei erdoor roeren, peper en zout erdoor roeren, ovenschotelaardappelpuree erop, spekjes erop, kaas erop. Eventueel kun je ook nog plakjes rookworst op de boerenkool leggen.

De hoeveelheden doen we nooit zo precies. We kijken hoeveel we willen maken of hoeveel er in de zak rode kool/boerenkool zit.

Chimaera
    Bijdrager

Hé die van de boerenkool ga ik eens proberen!
    Vind de stampot versie nooit zo lekker, maar misschien zo wel… met vega rookworst erbij… :think:

Poffertje
    Bijdrager

Ik lust eigenlijk alleen de prei ovenschotel

Maar ik wil nog een keer een ovenschotel met gehakt, paprika en champignons maken.

Anoniem

Spinazie overnschotel

-gehakt
    -aardappelpuree (wel zelfgemaakte :mrgreen: )
    -2 eieren
    -diepvries spinazie
    -geraspte kaas
    -panneer meel.

*Leg de spinazie op de bodem van ed ovenschaal.
    *Bak het gahakt rul en verdeel dit over de spinazie.
    *kook de eieren deze in schijfjes over het spinazie mengsel.
    *geraspte kaas erover.
    *de aardappel puree erover verdelen.
    *strooi de panneer meel over de puree en leg hier en daar een klontje boter.
    * 30 minuten in de oven op 220 graden.

chrissie
    Bijdrager

De shoarmaschotel was lekker :thumbup: Voor herhaling vatbaar :thumbup:

Blij dat ie bevallen is :mrgreen:

Anoniem

dit zijn mijn twee favorieten :dance: :
    Mexicaanse ovenschotel

Benodigdheden:
    • 1 pond gehakt
    • 1 blikje mexicaanse groente
    • 1 paprika
    • Prei
    • 125ml crème fraîche
    • Taco kruiden
    • Tortilla chips
    • Geraspte kaas

Bereidingswijze:
    De oven voorverwarmen op 190 graden. Het gehakt rullen in een hapjespan. De paprika in blokje en de prei in ringetjes snijden en dit met het gehakt mee bakken. De mexicaanse groente uit laten lekken. De tacokruiden en 1 eetlepel crème fraîche met de mexicaanse groente mengen. Het gehakt in een ingevette ovenschaal doen. Hierover heen de groente mix verdelen. Vervolgens de overige crème fraîche over het mengsel smeren. Hier overheen de geraspte kaas strooien. De tortilla chips hier weer overheen verdelen en dan nog wat geraspte kaas erover. De ovenschotel in 40 min afbakken in de oven.

Lekker met rijst of een frisse salade en wat stokbrood met kruidenboter.

Ovenschotel met pasta, spekjes en spinazie.

Benodigdheden:
    • 25gr boter
    • 250ml crème fraîche
    • 2 eieren
    • 150gr jong geraspte kaas
    • 300gr pasta
    • 250gr spekblokjes
    • 450gr diepvries spinazie, in deelblokjes
    • Snufje peper

Bereidingswijze:
    De oven voorverwarmen op 175 graden. Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking a la dente. Verhit ondertussen 10 gram boter in een hapjespan met antiaanbaklaag en bak hierin de spekjes ca. 5 min op zacht vuur lekker knapperig. Voeg de deelblokje spinazie aan de spekjes toe en verhit deze ca. 8 min op zacht vuur. Schep de pasta door het spinaziemengsel en breng het op smaak met peper. Vet een ovenschaal in met 15 gram boter en schep het pastamengsel in de schaal. Klop in een litermaat de crème fraîche, 2 eieren en 75 gram geraspte kaas tot een schuimig mengsel. Giet dit over de ovenschotel en bedek de bovenzijde met de overige kaas. Plaats de schaal afgedekt met aluminiumfolie ca 20 min in de oven. Gratineer de ovenschotel ten slotte 5 min onafgedekt onder de grill.

Je kan bij deze laatste schotel ook nog champignons en wat knoflook toevoegen.
    Eet Smakelijk!!!

lotte82
    Bijdrager

@dragon wrote:

Das idd fijn, maar hoe wordt dat ei slagroom mengsel? Wordt dat hard, blijft dat kleverig, ik kan me er zo weinig bij voorstellen? Ik wil het graag proberen, maar ik zit zo tegen die eiren en slagroom op te kijken 😳

Anoniem

Een vegetarische:

500 g fusilli (pasta) 2 eetlepels olijfolie 1 pak gesneden bladspinazie (450 g), ontdooid 125 ml slagroom 1 blik tomatenblokjes (400 g) 100 g geraspte kaas jong

Kook de fusilli 8 minuten (hoeft niet helemaal gaar te zijn). Verwarm de oven voor op 175 °C. Vet de ovenschaal in met de olijfolie. Schep de spinazie om met de slagroom en breng dit op smaak met zout en peper. Verdeel een dun laagje spinazie over de bodem van de ovenschaal, bedek dit met een derde van de fusilli en leg hierop een laagje tomatenblokjes. Bestrooi dit met zout en peper. Leg hierop achtereenvolgens een laagje fusilli, tomatenblokjes, spinazie, fusilli, spinazie en bestrooi de schotel tot slot met de geraspte kaas. Bak de spinazieschotel in 35 minuten gaar in het midden van de oven.

Wij eten deze schotel héél vaak op onze vegtarische dag, de kinderen zijn er gek op.

@mama van anne wrote:

@dragon wrote:

Das idd fijn, maar hoe wordt dat ei slagroom mengsel? Wordt dat hard, blijft dat kleverig, ik kan me er zo weinig bij voorstellen? Ik wil het graag proberen, maar ik zit zo tegen die eiren en slagroom op te kijken 😳

Dat stolt gewoon, dus je krijgt geen snoteier mengsel er door heen of iets dergelijks.

chrissie
    Bijdrager

Ik had het met creme fraiche gedaan en het stolde idd gewoon… Was wel lekker ertussen hoor :thumbup: Eindelijk weer eens wat anders dan een broodje shoarma :mrgreen:

chrissie
    Bijdrager

Ik geloof dat we die laatste van Alina, volgende week maar even gaan proberen :mrgreen:

Die shoarma schotel was idd heerlijk!
    Ik heb de slagroom maar achterwege gelaten, omdat er nog heel wat kilo’s af moeten na mijn zwangerschap 😉 maar ook zonder was het heerlijk!

marjolein1984
    Bijdrager

creme fraiche ipv de slagroom? en dan dezelfde hoeveelheid?
    hub is nogal dol op shoarma, misschien toch eens proberen :think:

lotte82
    Bijdrager

Oke, dan zal ik m deze week ook eens proberen :drool:

marjolein1984
    Bijdrager

wij gaan de shoarmaschotel vanavond proberen maar dan ipv de slagroom halfvolle creme fraiche

Anoniem

shoarma schotel gaan we vandaag ook proberen hier 🙂

Ben benieuwd

marjolein1984
    Bijdrager

haha, het hele forum aan de shoarma schotel vandaag :mrgreen:

goed topic dragon :thumbup:

wma
    Bijdrager

Ik had vandaag geen tijd om boodschappen te doen dus ik heb een rondje door de koelkast en diepvries gemaakt en ik ga proberen om een ovenschotel te maken met zalmmoten, spinazie , ricotta en penne (pasta) en ik heb nog pijnboompitten en tomatensaus en een bechamelsaus is zo makkelijk zelf gemaakt!
    Ben benieuwd of het wat wordt :thumbup:

marjolein1984
    Bijdrager

klinkt goed karin! :drool:

laat je weten hoe het geworden is?

wma
    Bijdrager

Ja doe ik !

Anoniem

Zo de schotel is klaar en nu staat nu in de oven !!

Ben benieuwd ziet er wel lekker uit in ieder geval.

lotte82
    Bijdrager

@romata wrote:

Zo de schotel is klaar en nu staat nu in de oven !!

Ben benieuwd ziet er wel lekker uit in ieder geval.

:drool:

Gaby30
    Bijdrager

oeeeh dat ziet er lekkerrrrr uit

Hier vandaag zuurkoolschotel met ananas, staat nu lekker in de oven (ben laat vandaag, we eten pas om half 7)

marjolein1984
    Bijdrager

de shoarma schotel viel erg goed in de smaak bij hub :thumbup: veel dank van hem bij deze :mrgreen:

ik ga ‘m ook nog eens een keer maken met slagroom, kijken of dat anders werkt dan met creme fraiche

wie heeft er meer goede ideeen? :angel:
    iets met pasta? ik heb nog een courgette over :think:

nooij118
    Bijdrager

zuurkoolschotel is hier ook altijd favoriet, heerlijk

er staan erg lekkere dingen tussen zeg… :thumbup:

Anoniem

Zo en dit was het resultaat.

Moet zeggen dat ik het erg lekker vond.
    Ik had er al meer shoarma in gedaan en vond het nog best weinig.
    Vind dat er best 500 gr in mag.
    En ik zou persoonlijk 1 laag courgette weglaten vond dat een beetje te veel.

Verder vond ik hem heerlijk.
    Ook erg veel voor 2 pers 😛

wma
    Bijdrager

@karin2 wrote:

Ik had vandaag geen tijd om boodschappen te doen dus ik heb een rondje door de koelkast en diepvries gemaakt en ik ga proberen om een ovenschotel te maken met zalmmoten, spinazie , ricotta en penne (pasta) en ik heb nog pijnboompitten en tomatensaus en een bechamelsaus is zo makkelijk zelf gemaakt!
    Ben benieuwd of het wat wordt :thumbup:

Het is iets anders geworden. 2 zalmmoten met 100 gram gerookte zalm, spinazie, ricotta, pijnboompitjes, ui, knoflook,citroen en penne. De moten zijn in de grillpan gegaan en de gerookte zalm door de ppasta en de saus. De moten zijn op het einde nog even meegeweest in de oven.
    Het was heerlijk :drool:

marjolein1984
    Bijdrager

dat kllinkt inderdaad heel goed :drool: hoe heb je het precies gedaan? wel nog in de oven dus?

Noekie
    Bijdrager

ik heb heerlijke dingen voorbij zien komen ga er zeker een paar maken zeg.

sommige hebben geen slagroom of andere room en aangezien ik ben aant lijnen is dat wel fijn dan kan ik die gewoon maken zonder me druk te hoeven maken om de callorieën.

Zonder room was het ook heerlijk hoor!
    Ik had juist minder shoarma (230 gram volgens mij), aangezien ik toch wel kilo’s kwijt wil raken 😉 Ik heb het aangevuld met courgette en paprika.
    Hub krijgt het vanavond weer, want we hadden nog 1 portie over 😀

Bedankt in ieder geval voor het heerlijke recept!

Anoniem

@littlewonder wrote:

Ik had juist minder shoarma (230 gram volgens mij), aangezien ik toch wel kilo’s kwijt wil raken 😉 Ik heb het aangevuld met courgette en paprika.

Ik had ook nog veel over.
    Maar wist niet dat je een ovenschotel kon bewaren ??
    Is het dan nog wel lekker.
    En warm je het dan weer op in de oven ?

Zonde eigenlijk want heb echt veel weg gegooid.

Ja ik moet ook nog 7 kilo afvallen maar voor een xtje mag het wel.. Verder hou ik me heel de week aan sonja bakker !!

Noekie
    Bijdrager

sonja begin ik niet aan . ik moet 20 kilo en dat ga ik niet volhouden dus ik ga naar een dieëtiste.

Ik warm een ovenschotel gewoon op in de magnetron en ik vind het gewoon hetzelfde smaken dan.

Anoniem

@charity wrote:

sonja begin ik niet aan . ik moet 20 kilo en dat ga ik niet volhouden dus ik ga naar een dieëtiste.

Ik warm een ovenschotel gewoon op in de magnetron en ik vind het gewoon hetzelfde smaken dan.

Zonde want heb echt wat meer dan de helft in de prullenbak gegooid !!

Ik moest 30 kilo afvallen toen ik met sonja bakker begon.

Ik moet zeggen dat je redelijk snel van sonja afvalt in het begin.
    de eerste x was ik in 9 weken tijd sonja bakker 8 kilo kwijt.

Daarna ben ik 6 weken gestopt omdat je dan gewoon even moet stoppen en heb gewoon normaal gegeten en moet zeggen dat mijn gewicht gewoon stabiel bleef.
    En dat ook in de feestdagen.

En nu moet ik nog 7 kilo maar moet zeggen ik hou me er niet echt geweldig aan.
    Dus gaat een stuk langzamer..gaan elke x wel een paar onsjes vanaf of blijf ook wel eens een week stilstaan maar ik kom niet meer aan!!

Noekie
    Bijdrager

het is nu de bedoeling dat ik een gezond eetpatroon ga aanleren waardoor ik ook een gezod gewicht krijg en hou want als je dan zo blijft eten kom je ook niet aan.

Ik heb ook sonja gedaan maar had dan vaak toch honger en dat heb ik nu helemaal niet moest juist meer fruit en groene eten.
    En heb dus niet echt het idee dat ik aant lijnen ben

@romata wrote:

@littlewonder wrote:

Ik had ook nog veel over.
    Maar wist niet dat je een ovenschotel kon bewaren ??
    Is het dan nog wel lekker.
    En warm je het dan weer op in de oven ?

Zonde eigenlijk want heb echt veel weg gegooid.

Ja ik moet ook nog 7 kilo afvallen maar voor een xtje mag het wel.. Verder hou ik me heel de week aan sonja bakker !!

Ik zet de schaal gewoon in de koelkast. En als ik het weer op wil warmen doe ik het voor mezelf in de magentron, maar hub vindt het lekkerder als het in de pan opgewarmd wordt. Dus dan doe ik het in een wokpan. Ik vind het dan nog lekker, maar niets is zo lekker als dat het net uit de oven komt 😉

Enne lijnen, ik doe streep-je-slank, en dat werkt prima. Mag ik lekker toch nog mijn beschuitjes met pure hagelslag, maar ik val toch af. Je leert te kijken wat je nu eigenlijk per dag eet. Ik eet nu veel vaker per dag, maar gevarieerder, en ik hoef niet allerlei aanpassingen te doen op mijn boodschappenlijstje, behalve dan dat ik optimelvla haal, en magere smeerkaas, omdat ik anders teveel hokjes weg moet strepen naar mijn zin 😉

Anoniem

Wat een lekkere recepten staan erbij

Toevallig maak ik voor vanavond een zuurkool ovenschotel, ook erg lekker

Zuurkool schotel klinkt ook erg lekker hoor :drool: Wie wil er een recept delen?? :mrgreen:

cyn
    Bijdrager

Tonijn ovenschotel.

Heeeeel erg simpel maar ik en Kitana eten het super graag!

– Blik tonijn in eigen nat.
    – Hard gekookte eieren.
    – Gekookte aardappelen.
    – Kaassaus.

De bodem van de ovenschotel bedekken met tonijn een laag aardappelen erover in schijfjes gesneden, schijfjes ei erover en dan bedekken met veel kaassaus oven in tot er een korstje opkomt en klaar is kees.

Kan je nadien ng is opwarmen in de microgolf smaakt iets minder maar is ng altijd lekker.

Waarom veel kaassaus mijn ouders vinden het ngal droog en doen het liever met een blikje zalm.
    Maar is natuurlijk ieder zen mening.

wma
    Bijdrager

Ibizagirlke, ik mis kruiden in je recept, gebruik je dat niet ?
    Het klinkt mij erg droog en te simpel..naar mijn smaak.
    Ik zou zout,verse peper en rode ui toevoegen en ipv een kaassaus een vers gemaakt bechamelsaus met kaas, dille en nootmuskaat erover doen. En ik zou de tonijn in een verse lichte tomatensaus doen.

Niemand een lekker recept voor een zuurkoolschotel 🙁 wilde deze morgen gaan maken namelijk 🙂

Maris758
    Bijdrager

Een ovenschotel met zuurkool 😀

Ovenschotel met kerriezuurkool

Benodigdheden

1 kilo zuurkool
    2 theelepels kerrie
    1 glas witte wijn
    3 blaadjes laurier
    1.5 kilo kruimige aardappels
    200 gram katenspek (plakjes)
    1 Unox rookworst van 375 gram
    150 ml melk
    150 gram boter in blokjes
    Zout, peper en nootmuskaat
    5 eetlepels paneermeel

Voorbereiding
    Doe de zuurkool in een ruime pan en voeg de kerrie, de wijn en de laurierblaadjes toe. Schil de aardappelen, snijd ze in stukken en doe ze in een pan met water en zout. Snijd de katenspek in stukjes. Snijd de rookworst in plakjes.

Bereiding
    Verwarm de oven voor op 180 graden. Zet de zuurkool op een matig vuur en laat een ca half uurtje koken. Zet de aardappelen op en laat ze ca 20 minuten koken tot ze gaar zijn.

Bak de katenspek in een pan ca 5 minuten. Knijp de gare aardappelen door een pureeknijper. Voeg de melk en 100 gram boter toe en roer het geheel tot een puree. Breng op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Laat de zuurkool uitlekken en maak hier een laag van in een glazen ovenschaal.

Doe daar bovenop het katenspek en de rookworst. Daar bovenop komt dan weer de puree. Bestrooi de ovenschotel met paneermeel en verdeel de overgebleven blokjes boter er over. Schuif de ovenschaal in de oven en laat er in 30 minuten een mooi bruin korstje op komen.

wma
    Bijdrager

Dat klinkt lekker Daantje! Lijkt een beetje op onze schotel maar wij doen er nog stukjes ananas door en kaas. Kaas door de aardappelpuree en nog een laagje in het midden :drool:

Maris758
    Bijdrager

Hij is ook erg lekker. Zelfs mijn man eet het met smaak en hij lust geen zuurkool 😀 Heb het recept van life and cooking .

Anoniem

Lijkt me erg lekker die zuurkool.

Maar helaas lust mijn vriend geen zuurkool..
    Zonde omdat dan voor mij alleen te maken.
    😥

Ik wil die zuurkool schotel graag gaan uitproberen vandaag maar wij drinken geen wijn en hebben dus ook nooit wijn in huis…..
    Wat voor witte wijn kan ik het beste gebruiken voor dit recept? Of zou ik de wijn ook kunnen vervangen door iets anders???

Maris758
    Bijdrager

@dragon wrote:

Ik wil die zuurkool schotel graag gaan uitproberen vandaag maar wij drinken geen wijn en hebben dus ook nooit wijn in huis…..
    Wat voor witte wijn kan ik het beste gebruiken voor dit recept? Of zou ik de wijn ook kunnen vervangen door iets anders???

Ik maak het zonder wijn

lotte82
    Bijdrager

Vanavond gaan wij de shoarmaschotel proberen, ik ben benieuwd 🙂

Lyagushkka
    Bijdrager

Ik heb een simpelere versie voor een zuurkoolschotel.

zuurkool
    half om half gehakt
    Gehakt kruiden
    1 ei
    blikje ananas stukjes
    aardappelpuree (zelf gemaakt dus maken zoals je zelf gewend bent)
    panneermeel
    klontjes boter.

Gehakt, ei en gehaktkruiden door elkaar mengen en daarna rul bakken.
    Aardappels koken en er puree van maken.
    vet een ovenschaal in en doe er zuurkool in daarboven op het gehakt en de helft van de ananas stukjes.
    Aardappel puree er op
    Dan weer zuurkool, gehakt met ananas en eindigen met aardappel puree.
    Doe wat panneermeel boven op de puree, paar klontjes boter er boven op en een half uur op 180 graden in de oven.

cyn
    Bijdrager

@karin2 wrote:

Ibizagirlke, ik mis kruiden in je recept, gebruik je dat niet ?
    Het klinkt mij erg droog en te simpel..naar mijn smaak.
    Ik zou zout,verse peper en rode ui toevoegen en ipv een kaassaus een vers gemaakt bechamelsaus met kaas, dille en nootmuskaat erover doen. En ik zou de tonijn in een verse lichte tomatensaus doen.

Kheb dit leren maken van een ex schoonmoeder.
    Ben zelf eigenlijk een ramp in de keuken maar vond dit wel super lekker.
    Kruiden…in mijn aardappel doe ik natuurlijk zout, in men kaassaus natuurlijk peper, zout en nootmuskaat.
    Tomatensaus en kaassaus weet niet of dit goed samen gaat?

marjolein1984
    Bijdrager

Wij hadden vandaag lasagne met courgette en ricotta, recept uit de Allerhande. was errug lekker :drool:
    we hadden wel het tomatenmengsel iets meer gekruid

edit beheer; commerciele link verwijderd

NBB
    Bijdrager

MMMMMMMMMMMMM wij hebben vandaag de shoarma schotel gegeten!!
    Zelfs man en dochterlief vonden het smullen!!! :drool:

haha nou ik ben blij dat mijn schotel jullie zo bevalt :mrgreen: 😳

patlug
    Bijdrager

idd. lekkere recepten wil ook de sharmaschotel eens proberen maar word wel volgende week pas of de week erop.

Zelf maak ik altijd deze zuurkool schotel simpel en lekker haha.

500 gr. kruidenzuurkool
    350 gr. gekruidgehakt
    500/600 gr. gekookte aardappels
    2 dl room
    Beetje boter
    wat paneermeel

Gehakt rull bakken
    gekookte aardappels pureren met de room
    zuurkool kort koken
    gehakt in een overschaal doen
    dan de zuurkool en bedekken met de puree
    Hierover een beetje paneermeel en stukjes boter

Dit 30 min. in de oven op 200 graden.

Worst toevoegen wat je wilt doe dat zelf apart.

Joanna81
    Bijdrager

Ik heb vandaag de shoarmaschotel gemaakt met Vega-shoarma.

Lekker hoor :thumbup: .

Eliane
    Bijdrager

Ik heb net een broccolischotel gemaakt:

– broccoli koken
    – 500 gr. kipfilet even kruiden naar smaak en aanbakken
    – blikje kipragout (eventueel wat melk erbij om het dunner te maken) warm maken
    – kipfilet in een schaal, broccoli erover en daaroverheen de ragout. Alles bedekken met aardappelschijfjes of puree en eventueel kaas en dan een half uurtje in de oven op 180 graden.

liveandlearn
    Bijdrager

Wij gaan morgen voor de shoaramschotel :mrgreen:
    Ik ben benieuwd, maar als ik de reacties zo lees dan komt het wel goed :thumbup:

Missme1
    Bijdrager

@Tante Soesa wrote:

Ik heb net een broccolischotel gemaakt:

– broccoli koken
    – 500 gr. kipfilet even kruiden naar smaak en aanbakken
    – blikje kipragout (eventueel wat melk erbij om het dunner te maken) warm maken
    – kipfilet in een schaal, broccoli erover en daaroverheen de ragout. Alles bedekken met aardappelschijfjes of puree en eventueel kaas en dan een half uurtje in de oven op 180 graden.

Die combi gebruik ik ook vaak. Ik marineer de kipfilet in ketjapmarinade (kant en klaar in een fles te koop) en knoflook. En ik meng nog creme fraiche door de kipragout, en dat mengsel dan als toplaag, zeg maar. En dan eten we er gebakken krieltjes bij :drool:

patlug
    Bijdrager

De sharmaschotel was echt toppie zeg :thumbup:
    Heb niet gegeten maar gevreten 😳 :mrgreen:
    Ik heb alleen geen eieren en slagroom gedaan, ook had ik maar 1 gourcet (of hoe schrijf je dat).
    Verder had ik 500 gr. sharma en 2x 350gr. aardappelschijfjes.
    Vond het zelf echt perfect zo :thumbup:
    Had er natuurlijk wel een fles knofloof bij staan he hahah

Nog meer lekkere recepten damens hahahaha

cherryla
    Bijdrager

hier 2 lekkere ovenschotel
    Broccoli champignonschotel van Petra

Ingredienten:
    • 2 broccoli stronken
    • ± 400 gram kipfilet in blokjes gesneden
    • 1 bakje champignons in plakjes
    • 1 blik champignon-cremesoep 250 ml
    • 200 ml creme-fraiche
    • kipkruiden
    • geraspte kaas ± 100 gram

Kook de broccoli in 5 minuten beetgaar.
    Meng de kipfilet met de kipkruiden en bak deze bruin en gaar.
    Doe de kipfilet in een ingevette ovenschaal.
    Bak de champignons en doe deze bovenop de kipfilet, gevolgd door de broccoli.
    Meng in een kom de soep met de creme-fraiche en spatel dit over de broccoli.
    Het is niet erg als het niet meteen zakt dit komt wel als het warm wordt.
    Strooi de kaas erover en zet hem in het midden van de oven. Bak de schotel in ± 40 minuten op 180º gaar.
    lekker met rijst.

deze heeft onze kraamverzorgster van Elin gemaakt in de kraam week mmmmm erug lekker

Hier komt ie:

Benodigheden (voor 2 personen):
    * 200 gram Hamlapjes
    *zout
    *peper
    *mosterd (geen idee wanneer dit ingredient gebruikt wordt)
    * 25 gram boter of margarine
    * 2 sneetjes ontbijtkoek
    *1 dl Bouillon (van poeder gemaakt)
    *1 pakje aardappelpuree voor 2 porties
    * 1 pot rode kool met appel van 720 ml
    * 2 eetlepels paneermail

Wat moet je doen met benodigheden:

* oven voorverwarmen op 200 graden C
    *snijd hamlapjes in reepjes
    *kruid lapjes met peper en zout
    *helft van de boter verwarmen in koekenpan
    *bak het vlees bruin
    *Ontbijtkoek in blokjes snijden
    *bouilllon en ontbijtkoekblokjes aan vlees toevoegen
    *geheel 5 minuten laten sudderen
    * bereid aardappelpuree volgens gebruiksaanwijzing
    *vet ovenschaal in
    *schep de helft van de rode kool in de schaal
    *verdeel het vlees eroverheen
    *verdeel rest van de rode kool hieroverheen
    *dek het geheel af met de aardappelpuree
    * verdeel paneermeel over de schotel.
    *verdel de rest van de boter in klontjes over de schotel. laat de schotel
    30 minuten in de oven garen.

Eet smakelijk,

senne31
    Bijdrager

Oooooo die Fishpie lijkt me heel lekker Karin !!

Ik ga van de week ook eerst die gratin met vis schotel van Paschal proberen………heb trouwens nooit aan je chinese mie kunnen komen hier 😥

Anoniem

Na alle lovende berichten hier ga ik vanavond ook de shoarma schotel eens proberen!! Vriendlief is gek van shoarma, dus hopelijk ook hiervan. Ikzelf hou eigenlijk niet zo van shoarma, maar op deze manier lijkt het me wel lekker…

nienkek1
    Bijdrager

Ik heb de shaorma schotel ook geprobeerd en hij was lekker :drool:
    Natuurlijk mag de knoflooksaus niet ontbreken :thumbup:

Merelll
    Bijdrager

donderdag gaan wij de shoarmaschotel proberen, heb er al zo lang trek in!! 😛

patlug
    Bijdrager

word tijd dat ik hem ook weer eens ga maken haha maar me vriend vind het lastig eten, mannen he hahaha.

linniepinnie
    Bijdrager

up :angel:

Ik ga morgen de shoarmaschotel van Dragon proberen, vandaag eerst broodje shoarma, maar het gaat toch niet allemaal op.

Zal vanavond zelf even 2 lekkere ovenschotels neerplempen in dit topic.

xayest
    Bijdrager

Honger!!!

lolliepop
    Bijdrager

nou, dan ga ik morgen die choarma schotel ook maar proberen.
    Maar die spaanse tomatentaart uit de ah lijkt me ook wel wat

Hey wat leuk dat die schotel zo in de smaak valt :mrgreen:
    Hier is het nog steeds een groot succes 😀

Annelies
    Bijdrager

Hier ook Dragon. :drool:
    Nog bedankt!! :thumbup:
    En als je er nog een paar weet graag.

Anoniem

zal ik ook es gaan proberen :mrgreen:

Anoniem

@karin2: Super leuke blog!! :thumbup: :mrgreen: ben al een tijdje op jullie site alles aan het lezen, staan veel lekkere dingen tussen! :drool:

natalieh
    Bijdrager

Deze is nu sticky dan blijft hij bij de andere receptentopics staan.

Tijgertjuh74
    Bijdrager

Stillewater, de spaanse tomatentaart is om te :drool: zo lekker! Ik heb hem hier al meerdere malen gemaakt en hij is hier favoriet.

Liefs,
    Winnie

IJsvogel
    Bijdrager

@elisaatje wrote:

Wij hadden vandaag lasagne met courgette en ricotta, recept uit de Allerhande. was errug lekker :drool:
    we hadden wel het tomatenmengsel iets meer gekruid

edit beheer; commerciele link verwijderd

Heeft iemand hier het recept van? Ik kan het niet meer terug vinden in de allerhande

Anoniem

Ik lees mee dames! :drool:

linniepinnie
    Bijdrager

@dragon wrote:

Shoarmaschotel:

Hij was erg lekker.
    Ik heb er zelf wat meer groente in gedaan.
    Courgette enkele op de bodem, wij houden niet zo heel erg van courgette.
    Verder had ik 2 uitjes in halve ringen meegebakken met de shoarma en ook een bakje champions.

Volgende keer verdubbel ik wel de ei room mengsel, want het was een beetje droog, maar dat is mijn eigen schuld want ik had een veel grotere schaal.

Ik zat ook te denken omdat ik las dat veel mensen er knoflooksaus bij eten, om het eens te proberen ,met een soort knoflook bechamelsaus eroverheen.

Dus gewoon bechamelsaus maken en op smaak brengen met knoflook en peterselie, en dan daar de kaas over heen.

Shoarma is vaak in de aanbieding, dus de volgende keer ga ik dat eens proberen.

linniepinnie
    Bijdrager

Ik heb zeld ook 3 erg lekkere ovenschotels die ook bij de kinderen in de smaak valt.
    Het lijkt een ratjetoe, maar het is echt lekker.
    Ik heb ze al jaren gekleden van smulweb af geplukt en eens in de zoveel tijd staat het hier op tafel.
    De eerste had ik vorige week nog gemaakt.

Pittige ovenschotel met gehakt en groenten

1-½ pond aardappelen (geschild gewogen).
    1 potje fijne doperwtjes.
    1 potje worteltjes. (of diepvries erwtjes en verse worteltjes)
    1 grote ui,gesneden.
    1 eetlepel (olijf)olie.
    4-5 ons mager rundergehakt.
    125 gr magere spekreepjes.
    3 teentjes knoflook,(of naar smaak)- gesneden of door knijper.
    1eetl.(grove) mosterd.
    2-3 eetl. Zoete chilisaus.
    1 scheut sojasaus.
    1 klein pittig pepertje (of sambal naar smaak).
    Klontje boter.
    Eventueel wat melk.
    Zout en vers gemalen zwarte peper naar smaak.

Voorbereiding
    Oven voorverwarmen 175- 180 graden
    kook de aardappels.
    Gebruik je diepvriesdoperwtjes en verse peentjes kook die dan ook.
    Gebruik je potjes dan laat je ze uitlekken.

Bereidingswijze
    Terwijl de aardappelen (groenten) koken verhit je de olie in de pan, rul je het gehakt, voeg de spekreepjes toe.
    Voeg als het gehakt bijna gaar is de ui en de knoflook toe.
    Bak nog 5 -10 minuten door.
    Voeg dan de mosterd, chilisaus, sojasaus. Pepertje(of sambal) toe.
    Laat de potjes groenten uitlekken, of giet de verse groenten af.
    Roer doperwtjes door het gehaktmengsel. .
    Doe het mengsel in een ovenschaal.
    Giet de aardappelen af, doe er een klontje boter door en stamp tot puree.
    Stamp de uitgelekte peentjes erdoor, zorg dat het smeuig is voeg eventueel wat melk toe.
    Doe de puree over het gehaktmengsel en zet het in het midden van de oven voor 20-25 minuten.

ik doe er geen pepertje of sambal bij, zonder is ook lekker, wel minder pittig. en de wortel doe ik ook gewoon bij het gehaktmengsel ipv door de puree mee stampen.

Ovenschotel a la louise (niet van mijzelf dus 😉 )

1½ kilo Aardappelen
    1 pond gehakt
    125 gr magere spekreepjes
    2 middelgrote uien fijn gesneden,
    1 prei in smalle reepjes gesneden,
    1 – 2 teentjes knoflook uitgeperst,
    1 bakje champignons in plakjes gesneden,
    250-300 g spitskool, gesneden – groene/savooiekool of witte kool kan ook.
    2 eetlepels verse selderij of 2 tl gedroogde selderij.
    1 theelepel gedroogde Provençaalse kruiden.
    1 flinke eetlepel kerrie,
    Scheutje ketchup,
    Scheutje ketjap manis,
    Zout en peper naar smaak.
    margarine of olie om de uien/knoflook in te bakken en om de ovenschotel in te vetten.
    geraspte kaas.

Voorbereiding
    Vet de ovenschaal in met wat boter of olie.
    Verwarm de oven voor op 175- 180°C.

Bereidingswijze
    kook de aardappels
    Ondertussen doe je het gehakt in een wok of andere grote pan
    Zet het op een laag vuur zodat het eigen vet loslaat (dus geen boter of olie in de pan doen).
    Rul het gehakt.
    Als er voldoende vet is uitgelopen zet het vuur dan hoog en laat het bruin worden.
    Haal het gehakt uit de pan en doe het in een schaal.
    Doe wat boter of olie in de pan en bak de uien tot ze glazig zijn, bak op het laatst de knoflook even mee.
    Voeg dan de gesneden prei en als je verse selderij hebt toe, als dat goed vermengd is voeg je de champignons en de spitskool toe, even goed doorbakken.
    Doe het gehakt, peper, zout, gedroogde kruiden, kerrie, ketchup en ketjap erbij.
    Proef of er voldoende kruiden inzitten, voeg eventueel nog kruiden naar smaak toe.
    Maak aardappelpuree en voeg eventueel nog een scheutje melk of room toe. (niet te nat!)

Doe de helft van de puree op de bodem van de ovenschaal, daarop het gehakt mengsel en dan de rest van de puree. kaas erover heen strooien en 20/25 minuten de oven in.

recept van zo’n ah recepten kaartje, echt al jaren oud, wel lekker
    Viscannelloni met mostersaus

250 g cannelloni (pasta, ca. 25 stuks),
    3 uien,
    60 g boter of margarine,
    60 g bloem,
    4 eetlepels Grey Poupon mosterd,
    6 dl melk,
    zout, peper,
    500 g koolvisfilet tip 1(ik zou kabeljauw nemen, vind ik persoonlijk vele malen lekkerder, het is ook wel 2/3 keer zo duur)
    tip 2(neem de ingevroren vis die je half ontdooit, zo kan je mooie repen snijden die je gemakkelijk in de cannelloni kan duwen.

Bereidingswijze
    Cannelloni voorkoken volgens gebruiksaanwijzing (let op niet te veel te gelijk want dan gaan ze plakken en scheuren. Ik doe er 4 tegelijk in een grote pan water met een scheutje olie en daarna meteen in een bak ijskoud water.)
    Oven voorverwarmen op 200 graden of gasovenstand 4.
    Uien pellen en snipperen, boter smelten en hierin ui glazig fruiten.
    Daarna de bloem en mosterd erdoor roeren.
    Melk langzaam toevoegen tot een gladde saus ontstaat (goed roeren, anders krijg je klontjes)
    Op smaak brengen met zout en peper.

Koolvis of kabeljauw in 25 repen snijden en bestrooien met zout en peper. Pijpjes cannelloni vullen met reepje vis. Ovenschaal invetten en pijpjes cannelloni erin leggen. Mosterdsaus erover schenken. Ovenschaal afdekken met deksel of aluminiumfolie. In midden van de oven in ca. 30 minuten gaar laten worden. Laatste 10 minuten deksel verwijderen en schotel een bruin korstje laten krijgen.

lekker met een salade en stokbroodje :drool:

zwangerworden
    Bijdrager

Hier gaan we de shoarmaschotel maken vanavond!!

Anoniem

@alina wrote:

Mexicaanse ovenschotel

Benodigdheden:
    • 1 pond gehakt
    • 1 paprika
    • Prei
    • 125ml crème fraîche
    • Taco kruiden
    • Tortilla chips
    • Geraspte kaas

Bereidingswijze:
    De oven voorverwarmen op 190 graden. Het gehakt rullen in een hapjespan. De paprika in blokje en de prei in ringetjes snijden en dit met het gehakt mee bakken. De mexicaanse groente uit laten lekken. De tacokruiden en 1 eetlepel crème fraîche met de mexicaanse groente mengen. Het gehakt in een ingevette ovenschaal doen. Hierover heen de groente mix verdelen. Vervolgens de overige crème fraîche over het mengsel smeren. Hier overheen de geraspte kaas strooien. De tortilla chips hier weer overheen verdelen en dan nog wat geraspte kaas erover. De ovenschotel in 40 min afbakken in de oven.

Deze gaan wij vanavond eten, ik ben benieuwd :drool:

patlug
    Bijdrager

@romata wrote:

@alina wrote:

Mexicaanse ovenschotel

Benodigdheden:
    • 1 pond gehakt
    • 1 paprika
    • Prei
    • 125ml crème fraîche
    • Taco kruiden
    • Tortilla chips
    • Geraspte kaas

Bereidingswijze:

Deze gaan wij vanavond eten, ik ben benieuwd :drool:

dat ziet er lekker uit zal hem eens opschrijven :drool:

Annelies
    Bijdrager

@mamma van sharondenise wrote:

@dragon wrote:

Shoarmaschotel:

Hij was erg lekker.
    Ik heb er zelf wat meer groente in gedaan.
    Courgette enkele op de bodem, wij houden niet zo heel erg van courgette.
    Verder had ik 2 uitjes in halve ringen meegebakken met de shoarma en ook een bakje champions.

Volgende keer verdubbel ik wel de ei room mengsel, want het was een beetje droog, maar dat is mijn eigen schuld want ik had een veel grotere schaal.

Ik zat ook te denken omdat ik las dat veel mensen er knoflooksaus bij eten, om het eens te proberen ,met een soort knoflook bechamelsaus eroverheen.

Dus gewoon bechamelsaus maken en op smaak brengen met knoflook en peterselie, en dan daar de kaas over heen.

Shoarma is vaak in de aanbieding, dus de volgende keer ga ik dat eens proberen.

Wij eten het met tzazikisaus, echt een lekkere combi. :thumbup:

Mommy-to-be-82
    Bijdrager

@angela_84 wrote:

Spinazie overnschotel

-gehakt
    -2 eieren
    -diepvries spinazie
    -geraspte kaas
    -panneer meel.

*geraspte kaas erover.

Nu aan het eten, maar ik vind er weing aan.. Voornamelijk heel droog.. Misschien omdat er geen jus bij zit ofzo? Hier maken we hem iig niet weer… Maar goed, smaken verschillen, dus misschien vind iemand anders het geslaagd??

Anoniem

Gisteren de shoarma ovenschotel gemaakt. Erg lekker!!

En deze heb ik overgeschreven, wordt volgende week een keer gedaan 😀
    @alina wrote:

Mexicaanse ovenschotel

Benodigdheden:
    • 1 pond gehakt
    • 1 paprika
    • Prei
    • 125ml crème fraîche
    • Taco kruiden
    • Tortilla chips
    • Geraspte kaas

Bereidingswijze:

Anoniem

@sabje373 wrote:

@angela_84 wrote:

Spinazie overnschotel

-gehakt
    -2 eieren
    -diepvries spinazie
    -geraspte kaas
    -panneer meel.

*geraspte kaas erover.

Nu aan het eten, maar ik vind er weing aan.. Voornamelijk heel droog.. Misschien omdat er geen jus bij zit ofzo? Hier maken we hem iig niet weer… Maar goed, smaken verschillen, dus misschien vind iemand anders het geslaagd??

Het mist ook kruiden?? Of peper en zout ofzoiets.

patlug
    Bijdrager

vraagje over de sharmaschotel:

Ik heb deze al heel vaak gemaakt in onze oude combi magnetron altijd lekker.
    Nu hebben we een nieuwe combimagnetron een grotere en nu waren me aardappelschrijfjes niet gaar en heb gewoon het recept gevolgd zoals altijd 200 graden.
    kan dit liggen doordat ik hem nu in het midden van die combimagnetron moet zetten want nu kan ik dat ivm. deze grote is 40 liter inhoud dacht ik?
    bij die oude zette ik hem gewoon in de combimagnetron die had geen standen kwa hoogte.
    snappen jullie nog wat ik bedoel haha.
    vroeg me af hoe jullie dat doen.
    heb van de week ook cake gebakken ook gewoon in de oven gezet niet op hoogte en die was wel goed :drool:

Anoniem

Weet niet of het al genoemd is:

Mexicaanse ovenschotel

1 zak Hak Mexicaanse bonen
    Zakje taco kruiden
    500 gr rundergehakt (hoh mag ook)
    Tortillachips naturel
    Geraspte kaas

Kneed de tacokruiden door het gehakt totdat het helemaal is opgenomen. Rul daarna het gehakt in een pak. Als het gehakt gaar is, gooi je de bonen erbij.

Leg eerst een laagje gehaktmengsel in de ovenschaal, dan een laagje tacochips en dan weer gehakt. Eindig met de taco chips. Strooi de geraspte kaas erover heen en dan zo een 25 tot 30 minuutjes in de oven op 160 graden.

Bon appetit :drool:

SABBY
    Bijdrager

misschien een domme vraag maar. Maken jullie de ovenschotel de dag op voorhand klaar en zetten hem de dag erna in de oven? Of doen jullie alles op dezelfde dag?

Groeten
    Isle

Anoniem

Isle, ik doe vaak de dag zelf. Maar vaak daags erna nog in de oven wat over is.

Ik heb wel eens lasagna daags ervoor klaargemaakt, om de dag erna in de oven te zetten. Zoiets doe ik dan wel langer op een lagere temp. Want ik meen dan altijd dat het langer moet omdat er niks warm is..

Anoniem

Broccoli ananas schotel

Ingrediënten:
    Broccoli
    Ananas
    Des stukjes van Qorn of voor de niet vegetariërs onder ons kip stukjes
    Aardappels
    Ketjap
    Kaas of paneermeel.
    Melk (voor door de puree, je kan uiteraard ook boter of iets anders wat je zelf lekker vind gebruiken).
    Olijfolie (of boter als je dat lekkerder vind)

*koeienmelk intolerantie: gebruik geitenmelk of quinoa melk.

Kook de aardappels gaar en maak er puree van. Kook de broccoli +/5 minuutjes. Ze moeten nog een beetje hard zijn ?. Bak de stukjes qorn of kip en gooi als deze bruin worden de ananas er nog even doorheen.

Vet een ovenschaal in met olie begin met een laagje aardappelpuree. Dit laagje aardappelpuree meng je met ketjap. Daarop de qorn/kip-ananas mix en daarop de broccoli. Uiteindelijk nog een laag puree. Bovenop de laag puree kaas of als je daar niet van houd paneermeel. *tip. Doe wat boter op de puree, dna wordt de paneermeel knapperiger.

+/- een half uurtje in de oven op ongeveer 200 graden (hete lucht)

Bon a Petit.

Tappie
    Bijdrager

Pasta met spinazie uit de oven

Ingrediënten voor 4 personen
    – 350 gr (mager) gehakt
    – 500 gr spinazie (vers of diepvries)
    – 2 gesnipperde uien
    – 1 teentje knoflook
    – olijfolie
    – 500 gr (volkoren) penne rigate (andere pasta kan ook natuurlijk)
    – 200 ml creme fraiche
    – 300gr oude of belegen kaas
    – cayenne peper
    – zwarte peper en zout

Voorbereiding
    Snipper de uien
    verwarm oven op 200C

Bereidingswijze
    Zet een pan water op voor de pasta. Als je verse spinazie hebt doe alle spinazie in een andere pan met een bodempje water, en laat de spinazie slinken. Doe ondertussen een scheutje olijfolie in een koekenpan en bak de gesnipperde ui tot ze geel zijn; doe daarna in een schaaltje. Als het goed is kookt het water voor de pasta, kook de pasta al-dente. telegelijkertijd kan je het gehakt rul braden (zonder boter of olie), knijp het teentje knoflook uit over de gehakt. Vet afgieten.

Vet de ovenschaal een klein beetje in met olijfolie doe de pasta, de spinazie, de uitgebakken uien, de cremefraiche en het gehakt in de schaal en meng het goed. Op smaak brengen met een beetje cayenne peper en zwarte peper en een beetje zout. Roer tevens de helft van de kaas er doorheen.

Als alles goed gemengd is.de rest van de kaas over de bovenkant verdelen. en in de oven doen. De schaal moet in de oven totdat de kaas lekker gesmolten is, misschien wel knapperig (als je daar van houdt).

patlug
    Bijdrager

ik doe het ook altijd zelfde dag maar heb ook wel eens s’ochtends gemaakt en dan s’avonds pas in de oven.
    maar als je het in de koekast bewaar zou ik het ook wat langer doen denk ik?
    doe ook wel eens wat over is de volgende dag opwarmen maar dan gewoon in de magnetron

Anoniem

Shoarma ovenschotel en eentje voor de Zuurkool ovenschotel heb nu op mijn laptop staan. Binnenkort eens maken.
    Zuurkool vandaag gehaald, denk dat ik deze in het weekend ga uitproberen.

patlug
    Bijdrager

@ingelke wrote:

Shoarma ovenschotel en eentje voor de Zuurkool ovenschotel heb nu op mijn laptop staan. Binnenkort eens maken.
    Zuurkool vandaag gehaald, denk dat ik deze in het weekend ga uitproberen.

dat zijn ook de enigste die hier regelmatig weer op tafel staan haha.
    bij de zuurkoolschotel doe ik zelf altijd nog zwarte peper in de pan als de zuurkool kookt maar dat doe ik ook bij zuurkool stampot.

Anoniem

De shoarma schotel was echt heeeeel lekker! bedankt! zelfs een dag erna, even opbakken ! jummie! We hebben gesmult!

Anoniem

Zuurkool ovenschotel was heerlijk. :thumbup:
    Deze week de shoarma ovenschotel proberen.

SABBY
    Bijdrager

Shoarmaschotel staat in de oven.
    Dat was snel klaar.

Groeten,
    Isle

Anoniem

Nou, de shoarmaschotel en zuurkoolschotel ga ik ook zeker eens proberen en ik blijf mee lezen voor nog meer lekker schotels want ook ik ben dol op ovenschotels.

Hier twee schotels die ik zelf met regelmaat maak.

Kaaspasta met witlof 4 personen
    4 stronken witlof per persoon
    8 plakjes schouderham
    300 gram runder gehakt
    300 gram spaghetti (of naar gelang de eters)
    2 zakjes kaassaus van Knorr
    Nootmuskaat
    cayennepeper
    paprikapoeder
    1 groentebouillonblok

Kook de stronken witlof gaar samen met blokje groentebouillon. Schep de witlof uit het kooknat in laat ze goed uitlekken in een vergiet. Verwarm intussen de oven voor op 200 graden.
    Breng het water opnieuw aan de kook en kook hierin de spaghetti gaar volgens de beschrijving.
    Ondertussen rul je het gehakt gaar met een beetje nootmuskaat, paprikapoeder en cayennepeper. Zodra het gaar is strooi je de kaassaus erbij en de aangegeven hoeveelheid water op het pakje van knorr. Verhit dit en roer het goed door totdat de saus de juiste dikte heeft.
    Rol iedere stronk witlof in 2 plakjes ham en leg deze in een ovenschaal. Verdeel hierover de spaghetti en verdeel daarover weer de gehakt/kaassaus.
    Zet dit geheel nog zo’n kwartiertje in de oven.

Voor kinderen is het ook erg leuk ipv. gehakt te rullen er kleine gehaktballetjes van te maken.
    En als je wil kun je ook zelf kaassaus maken. Ik doe dat altijd door diverse kazen te mengen zoals port salut, oude kaas, pardano, brie of gewone normale jonge/belegen kaas en dan samen met melk.

Prei-gehaktschotel 4 personen
    250 gram runder gehakt
    150 gram hamblokjes
    pakje ovenpuree van maggi
    2x zakje geraspte kaas (welke maakt niet uit)
    300 gram (gesneden) prei
    2 uien (2 kleine of 1 grote)
    zwarte peper
    nootmuskaat
    parneermeel
    boter

Maak de 2 zakjes ovenschotelpuree klaar volgens de beschrijving. Meng hierdoor snufje zwarte peper, nootmuskaat en alvast een beetje geraspte kaas. Snij de uien.
    Bak het gehakt rul met wat nootmuskaat, voeg de ui er aan toe en bak deze mee. Als het gehakt gaar is bak dan heel even de prei mee. De prei niet te lang bakken zodat het nog knapperig blijft. Als je de prei zelf snijd, snij deze dan in dunne reepjes en laat het goed uitlekken dat er niet teveel vocht in de schotel meer komt.
    Doe de hamblokjes bij het prei/gehakt mengsel en bak het heel even mee.
    Verwarm de oven op 250 graden.
    Pak een ovenschotel en bedek de bodem met een dun laagje aardappelpuree. Strooi er wat kaas over, verdeel de helft van het gehaktmengsel erover. Strooi hierover weer wat kaas, verdeel de overgebleven helft gehaktmengsel erover.
    Strooi hierover weer een beetje kaas. Smeer nu de schaal dicht met de overgebleven puree. Strooi hier weer wat kaas over en bedek het met parneermeel en enkele kleine klontjes boter.
    Zet de schotel zo’n 30 minuten in de oven op 250 graden, zorg dat het een lekker knapperig korstje heeft.

Ik bak trouwens alles zonder boter om zo ook niet teveel vocht in de schotels te krijgen.

Ik zie hier ook met regelmaat spinazie schotels voorbij komen. Dit is geen ovenschotel maar wel erg lekker, dus ik deel het toch maar met jullie lekkerbekken 😉

Spinaziestamp (2 personen)
    1 zak spinazie
    1 grote ui
    2 eetlepels zure room
    1 eetlepel mosterd (ik gebruik altijd grove mosterd)
    aardappelpuree voor 2 personen (al dan niet uit een pakje)

Snij de uien in stukjes en fruit deze even kort. Maak aardappelpuree klaar voor 2 personen en voeg hier de gefruitte ui aan toe, samen met de zure room en de mosterd en roer dit goed door.
    Voeg hier steeds een handje spinazie aan toe en roer deze goed door de puree, net zolang tot je de hele zak er in verwerkt hebt.

Ik maakt dit vaak samen met beenham.

Lucia
    Bijdrager

In de nieuwste allerhande staan ook veel ovenschotels. Zien er ook erg lekker uit.

106676
    Bijdrager

Snelle bechamelsaus, ik heb het geprobeerd en het werkt echt:

Hoe je in een handomdraai een super quick bechamelsaus in elkaar draait: Niks geen geklooi met boter smelten, bloem garen en dan trage scheut voor scheut de melk erbij. Nee; de kok wierp achteloos 50 gram boter, 50 gram bloem plus 425 ml melk in een pan met dikke bodem, zette het gas aan (niet te hoog), roerde met een garde en het wonder voltrok zich; er vormde zich een prachtige, klontloze saus.
    Inmiddels heb ik ’m zelf meermaals gemaakt en hij lukt altijd. Blijf regelmatig roeren terwijl de saus indikt, laat ‘m een minuut of zeven pruttelen en garen, voeg dan peper, zout en nootmuskaat toe en proef: als ‘ie niet meer melig smaakt is de saus klaar.

Erg makkelijk als je lasagne ofzo maakt

Op het moment is favoriet bij mijn kinderen
    Broccoli zalm lasagne
    -broccoliroosjes, ca 500 gram
    – ca 250 gram zalmfilet (kan ook ontdooide diepvrieszalm
    -geraspte kaas/parmezaanse kaas uit strooibus
    – tomatensaus (mag ook zak/potje)
    – lasagnevellen

Oven voorverwarmen op 180 graden
    Broccoli doe ik met een eetlepel water in een afgesloten magnetrondoos even 5 minuten op 700 watt en laat ik dan even staan
    Intussen maak ik bechamelsaus volgens bovenstaand recept (ik maak de helft)
    Dan hou ik wat bechamelsaus apart voor de bovenkant van de lasagne en door de rest meng ik de tomatensaus.
    De zalm snij ik klein en meng door de broccoli. Dan roer ik de tomaten/bechamelsaus erdoor en wordt het een lekker prutje. Dit doe ik inde lasagneschaal (laagje saus.laagje lasagnevel)
    Over het bovenste vel lasagne doe ik het restje gewone bechamelsaus en daar strooi ik nog wat kaas over heen.
    Dan doe ik wat alufolie over de schaal heen en gaat hij in de oven. Na 10 minuten haal ik het folie er af en laat hem nog 10 minuten bakken (20 min. in totaal dus.

Anoniem

ik heb mijn ovenschotel voor vanavond al klaar staan: champignon/tomaat lasagna…. ben benieuwd hoe het gaat smaken!

patlug
    Bijdrager

@knipoogje1983 wrote:

ik heb mijn ovenschotel voor vanavond al klaar staan: champignon/tomaat lasagna…. ben benieuwd hoe het gaat smaken!

eetsmakelijk alvast.
    Heb hem nog nooit op ook niet van plan tomaat warm is niet mijn ding.

Anoniem

@mariska_23 wrote:

@knipoogje1983 wrote:

eetsmakelijk alvast.

ik zag hem toevallig in het jumbo boekje staan, maar ik ben wel een enorme liefhebber van tomaat in alle variaties, dat scheelt 🙂

patlug
    Bijdrager

@knipoogje1983 wrote:

@mariska_23 wrote:

@knipoogje1983 wrote:

eetsmakelijk alvast.

ik zag hem toevallig in het jumbo boekje staan, maar ik ben wel een enorme liefhebber van tomaat in alle variaties, dat scheelt 🙂

en was het lekker?

Anoniem

@mariska_23 wrote:

@knipoogje1983 wrote:

@mariska_23 wrote:

@knipoogje1983 wrote:

eetsmakelijk alvast.

en was het lekker?

haha nee het was niet te eten… 😳 :sick: het leek wel prutjes soep ipv lasagne… :S totaal niet voor herhaling vatbaar dus

patlug
    Bijdrager

dat is dan wel erg balen altijd he maar ja als je niks probeerd weet je het ook niet.
    Geef mij maar lekker gewone lassagne haha ik heb dan mix van honing dacht ik en dan doe ik er gourchet in en champignons en gehakt natuurlijk, en geraspe kaas erover.

Erg leuk om te lezen dat mijn shoarmaschotel zo bij iedereen in de smaak valt :mrgreen:
    Hier blijft het ook nog steeds een van de favorietjes :drool:

fladder
    Bijdrager

Je moet de Bertolli ovenpasta eens proberen hoe heerlijk!!!
    Dat zijn maaltijdpakketten.
    Ik heb een paar dagen geleden de Bertolli Kipfilet Al Forno Picante op.
    Heerlijk gewoon!

Anoniem

Dit is dan echt voor 3-4 Personen??

fladder
    Bijdrager

@ingelke wrote:

Dit is dan echt voor 3-4 Personen??

Ja klopt…..

Anoniem

Oke, ga ik dat ook eens uitproberen.

Anoniem

Kerrie-rijst-ovenschotel

300gr gehakt
    1 grote kop rijst
    375 ml boullion
    1 klein blikje ananas
    1 paprika
    1 ei
    50gr geraspte kaas (of meer voor de liebhebbers 😉 )
    1 bekertje creme fraiche
    1 tl kerriepoeder

braadt het gehakt in een pan mooi bruin, evt kruiden met paprikapoeder, zout en peper. In een andere pan de rijst koken in de boullion. Als de boullion is verdampt, kerriepoeder door de rijst roeren. Vervolgens de gesneden ananas en paprika erdoor roeren. In een overschotel laagjes maken van rijst en gehakt. Begin en eindig met rijst. Vermeng in een kommetje creme fraiche, ei en geraspte kaas en giet dit erover. 20-25 min in de oven op 180 graden
    :mrgreen:

Sylvia1982
    Bijdrager

romige penne:

300 gr gekookte penne
    (blik) ham in blokjes gesneden
    250 gr cherry tomaatjes in 4en gesneden
    bos ui in ringetjes
    boursincuisine (light)
    sambal naar smaak
    geraspte kaas

alles mengen behalve de kaas..
    in een ovenschaal doen kaas erover heen…dan 15/20 min in de oven 200 graden heerlijk, makkelijk en snel!!

Mommy-to-be-82
    Bijdrager

Ik heb vanavond de shoarmaschotel gemaakt. Hij was idd erg lekker!
    Ik had 560 gram shoarma, maar dat vondt ik nog wat weinig voor vier personen. Daar gaat de volgende keer meer van in. Verder was het smullen!

Anoniem

ik ga vanavond de mexicaanse schotel maken, maar kan ik daar ook iets van krieltjes bij eten?

ik ga als groenten, kidneybonen, mais en ui gebruiken.

mawi
    Bijdrager

Ik heb inmiddels een aantal pagina`s doorgelezen maar ben nog spruitjes ovenschotels tegen gekomen.. Wij zijn sinds kort dol op spruiten (nooit eerder gegeten onder het mom ze zijn toch niet lekker :shifty: ) en ben wel eens benieuwd of jullie ze ook wel eens “verwerken in een ovenschotel..
    Ben benieuwd!

Vandaag een heerlijke ovenschotel gegeten :drool:

Nodig:
    1 Aubergine
    1 Courgette
    1 bakje Champignons
    4 Tomaten
    1 Ui
    100 gram Geraspte kaas
    200 gram Mozzarella
    Peper
    Zout
    Oregano
    Bouillon

Aubergine en courgette in plakken snijden en grillen. Ik heb dat in de contactgrill gedaan. Kan ook in de oven. Champignons in plakjes snijden en bakken. Mozzarella besprenkelen met zout en peper.

In een ovenschaal laagjes maken. Aubergine, geraspte kaas, oregano, champignons, courgette, mozzarella. Dan nogmaals aubergine, geraspte kaas, champignons, courgette. Toen waren mijn groentes op en heb ik de tomatensaus erover gedaan. Daarna nog mozzarella en de geraspte kaas erop.

Saus: Ui snijden en fruiten in pannetje. De tomaten in vieren delen en bij de ui in het pannetje bakken totdat de tomaten zacht zijn. Dan beetje bouillon erbij en 20 minuten in laten koken. Saus daarna pureren met staafmixer.

Geheel 30 minuten in de oven zetten die voorverwarmd is op 180 graden.

Poffertje
    Bijdrager

Claudia: ik heb geen recept, wij eten nooit spruitjes, misschien ook maar eens proberen!

Wij hebben dit de laatste paar keer gemaakt, heerlijk!:
    (Maar dan zonder de kaas en minder kipfilet)

400 gr kipfilet
    boter
    1 teentje knoflook
    zout en peper
    ca 500 gram broccoli
    1 blikje kipragout
    125 ml creme fraiche
    2 tl kerriepoeder
    geraspte kaas

Verwarm de oven op 200 gr.
    Snijd de kip in stukjes,kruid ze en bak ze in de boter bruin.
    Pers de knoflook erboven uit.
    Verdeel de broccoli in roosjes en kook ze beetgaar.
    Doe de ragout,creme fraiche en de kerrie in een kom en roer het door elkaar.
    Doe de kip in de ovenschaal.Schep de uitgelekte broccoli erover.Daarna het mengsel erover strijken en afmaken met wat geraspte kaas.
    Zet dit ongeveer 15 a 30 minuten in de oven.

Anoniem

@~Claudia28~ wrote:

Ik heb inmiddels een aantal pagina`s doorgelezen maar ben nog spruitjes ovenschotels tegen gekomen.. Wij zijn sinds kort dol op spruiten (nooit eerder gegeten onder het mom ze zijn toch niet lekker :shifty: ) en ben wel eens benieuwd of jullie ze ook wel eens “verwerken in een ovenschotel..
    Ben benieuwd!

Spruitjes voorkoken, ondertussen uitje,
    spekjes en champignons bakken. Samen met spruitjes
    (nog net niet beetgaar) in een ovenschaal doen,
    geraspte kaas erover en 10 minuutjes in de oven

Recept volgens mij hier eens gezien op kok en wij eten eten alleen nog maar zo spruitjes. Heerlijk !!!

Anoniem

Dat lijkt mij ook heerlijk :drool:
    Ga dat zeker eens proberen.

Anoniem

@mutsie86 wrote:

Wij hebben dit de laatste paar keer gemaakt, heerlijk!:
    (Maar dan zonder de kaas en minder kipfilet)

400 gr kipfilet
    boter
    1 teentje knoflook
    zout en peper
    ca 500 gram broccoli
    1 blikje kipragout
    125 ml creme fraiche
    2 tl kerriepoeder
    geraspte kaas

Verwarm de oven op 200 gr.
    Snijd de kip in stukjes,kruid ze en bak ze in de boter bruin.
    Pers de knoflook erboven uit.
    Verdeel de broccoli in roosjes en kook ze beetgaar.
    Doe de ragout,creme fraiche en de kerrie in een kom en roer het door elkaar.
    Doe de kip in de ovenschaal.Schep de uitgelekte broccoli erover.Daarna het mengsel erover strijken en afmaken met wat geraspte kaas.
    Zet dit ongeveer 15 a 30 minuten in de oven.

Hey dit recept maak ik ook regelmatig! Echt exact hetzelfde! Wat grappig!
    Wij eten er gebakken aardappelschijfjes bij.

Poffertje
    Bijdrager

Miro: lekker is die he! :drool: Ook van smulweb zeker haha. Al doe ik er meestal wel nog een ui doorheen.
    Wij eten het met rijst :drool:

haha ook toevallig, zoveel recepten :mrgreen:

Anoniem

@ Mutsie ik weet niet precies waar het vandaan komt.
    Mijn man het een geschreven recept hiervan in zijn kookboek zitten. Heeft hij van iemand gekregen.

Met rijst zou het ook goed kunnen inderdaad. Is ook wel wat gezonder.

Anoniem

Gister hadden we de aardappels anders bacon ui met itialiaanse groenten, gehakt en kaas erover heen. Was goed te doen vond ik 🙂

Anoniem

Ik wil vanavond een broccoli taart gaan maken.

Ik heb hier spekjes, champignons en broccoli liggen. Kan ik dat gebruiken voor een broccoli taart? Is dat lekker?
    Iemand een idee?

Anoniem

ja kan gerust. wel even de champignons goed voorbakken zodat het vocht eruit is. smakelijk!

Anoniem

Bedankt… :thumbup:

Anoniem

Ik ben ook een fan van ovenschotels en we eten het zeker wel 1x in de 2 weken 🙂

Hier mijn ovenschotel.

(Vega) gehakt
    Een zak Italiaanse wokgroenten
    Aaardappelschijfjes
    1 pot aardappel anders (smaak zelf kiezen)
    Geraspte kaas

Bak de gehakt rul in een koekenpan en doe hetzelfde met de wokgroenten. Vet daarna een ovenschotel in en doe er een laagje aardappelschijfes in, dan de gehakt, wokgroenten en dan weer aardappelschijfjes en dan de aardappels anders. Tenslotte een laag geraspte kaas.

Doe dit dan in 30 minuten in een voorverwarmde oven.

Eet smakelijk!! 😀

Anoniem

@ceinwyn wrote:

Een vegetarische:

500 g fusilli (pasta) 2 eetlepels olijfolie 1 pak gesneden bladspinazie (450 g), ontdooid 125 ml slagroom 1 blik tomatenblokjes (400 g) 100 g geraspte kaas jong

Kook de fusilli 8 minuten (hoeft niet helemaal gaar te zijn). Verwarm de oven voor op 175 °C. Vet de ovenschaal in met de olijfolie. Schep de spinazie om met de slagroom en breng dit op smaak met zout en peper. Verdeel een dun laagje spinazie over de bodem van de ovenschaal, bedek dit met een derde van de fusilli en leg hierop een laagje tomatenblokjes. Bestrooi dit met zout en peper. Leg hierop achtereenvolgens een laagje fusilli, tomatenblokjes, spinazie, fusilli, spinazie en bestrooi de schotel tot slot met de geraspte kaas. Bak de spinazieschotel in 35 minuten gaar in het midden van de oven.

Wij eten deze schotel héél vaak op onze vegtarische dag, de kinderen zijn er gek op.

Deze gaan wij vanavond eten met zalm (apart), maar dan zonder slagroom.

142 berichten aan het bekijken - 1 tot 142 (van in totaal 142)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

63182608