Misverstanden, info en ervaringen

Home Forums Voeding Borstvoeding Misverstanden, info en ervaringen

Dit onderwerp bevat 100 reacties, heeft 35 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  babywens74 .

101 berichten aan het bekijken - 1 tot 101 (van in totaal 101)
  • Auteur
  • Xanna
    Bijdrager

Hallo Allemaal,

Omdat er ook veel zwangere vrouwen op dit forum komen informeren over BV geven en er nogal wat misverstanden blijken te bestaan, leek deze info me wel geschikt. En als er aanvullingen zijn, laat je gaan!!

Groetjes, Xanna

Misverstanden rondom het geven van Borstvoeding:

Borstvoeding geven doet pijn, zeker de eerste weken
    In de eerste week kan het zuigen van je baby aan de borst best onaangenaam aanvoelen. Maar dat mag niet langer dan 30 tot 60 seconden duren. Aanhoudende pijn of ongemak tijdens het voeden betekent namelijk dat er iets mis is. Als voeden pijn doet, komt het meestal doordat je kind verkeerd is ‘aangelegd’: je kind drinkt verkeerd aan de borst. Hiermee riskeer je tepelkloven –wat meer pijn veroorzaakt- en bovendien krijgt je kind niet genoeg melk binnen. Juist aanleggen is dus essentieel voor het succesvol geven van borstvoeding. Dat vereist soms oefening en geduld, maar je kraamverzorgster (borstvoedingsdeskundige) kan je hiermee helpen. Soms kan het voeden ook pijnlijk zijn omdat je kind spruw heeft, een candida (schimmel) in het mondje Spruw komt via je kind ook op jouw borsten terecht en dat kan de pijn veroorzaken. Spruw is meestal goed op te lossen met medicijnen.

Van borstvoeding krijg je slappe borsten
    Je borsten veranderen door de zwangerschap, níet door het borstvoeden. Als je zwanger bent, wordt het vetweefsel in je borsten gedeeltelijk vervangen door melkklierweefsel. Daardoor voelen je borsten groter en voller aan en staat er meer spanning op het bindweefsel. Hierdoor rekt je huid uit. Als je geen borstvoeding geeft, dan slinken de melkklieren. Maar inmiddels is de huid van je borsten wél al verslapt. Of je vervolgens borstvoeding geeft of niet, heeft geen enkele invloed meer op het krijgen van slappe borsten. Of je borsten gaan hangen is een kwestie van aanleg, te vergelijken met het krijgen van striae. De ene vrouw heeft er last van, de andere niet. Over het algemeen geldt wel dat grote borsten eerder gaan hangen dan kleine. Zorg daarom voor een goede ondersteunende BH. Ga ook niet tijdens het geven van borstvoeding of tijdens het afbouwen op een streng dieet: als je snel afvalt, kunnen je borsten ook gaan hangen. En verder geldt vaak: hoe geleidelijker je de borstvoeding afbouwt, hoe mooier je borsten blijven.

Als je borstvoeding geeft, kun je de zorg voor de baby niet met je partner delen. Je draait er dus alleen voor op.
    Een kind heeft veel meer nodig dan alleen voeding! Voor je partner blijft er genoeg over om te doen met de baby: knuffelen, verschonen, wandelen, troosten, noem maar op. Voor de nacht kun je eventueel wat borstvoeding afkolven, zodat ook je partner ’s nachts kan voeden. Dat kan ook als je eens een avondje weg wil. Afkolven geeft je tijd en vrijheid. Verder zijn baby’s ’s avonds vaak wat onrustig. Dan kunnen ze soms beter bij hun vader op schoot zitten dan bij jou. Bij jou ruiken ze constant moedermelk, waardoor ze nog onrustiger worden en steeds willen drinken.

Voor borstvoeding heb je grote borsten nodig, met kleine borsten lukt het niet.
    Melkproductie heeft niets te maken met de grootte van je borsten, blijkt uit onderzoek én uit de praktijk. Kleine borsten maken regelmatig zelfs meer melk aan dan grote borsten. Vrijwel iedere vrouw kan genoeg melk produceren om haar kind voldoende te voeden. Meestal komt een geringe melkproductie doordat de baby in de eerste week na de bevalling te weinig is aangelegd. Hoe vaker je baby drinkt, hoe meer melk je borsten aanmaken. Komt de melkproductie niet vanzelf op gang, dan moet al 24 uur na de bevalling begonnen worden met kolven.

Borstvoeding put je uit en maakt je nog eens extra moe.
    Borstvoeding geven kost je 500 tot 1000 calorieën extra per dag. Als je die niet binnenkrijgt omdat je onvoldoende eet, dan neemt de kwaliteit van je melk niet af, maar put je wel uit je eigen reserves. Daar word je inderdaad moe van. Verder heeft borstvoeding een aantal voordelen waardoor je lichaam er juist sneller bovenop komt. Je menstruatie keert vaak later terug, waardoor je minder kans hebt op ijzergebrek. Omdat je baarmoeder sneller krimpt tot haar normale grootte als je borstvoeding geeft, verlies je na de bevalling minder bloed. Als je borstvoeding geeft, komt oxytocine vrij. Dit hormoon werkt ontspannend waardoor je je loom kunt voelen en denken: ‘Oh, wat word ik toch moet van die borstvoeding’. Dit is een verkeerde uitleg: het gevoel van moeheid komt door het hormoon. De natuur heeft hiermee geregeld dat je als moeder even rustig blijft zitten om je kind te voeden. Bovendien is het goed voor de melkstroom.

Met ingetrokken tepels kun je geen borstvoeding geven.
    Een baby zuigt tijdens het borstvoeden nooit alléén aan de tepel, maar neemt een groot gedeelte van de tepelhof in de mond. Een tepel die naar buiten staat, kan het aanleggen van je baby vergemakkelijken, maar is niet essentieel. Tijdens de zwangerschap komen ingetrokken tepels vaak al naar buiten. Heb je toch moeite met het aanleggen van je baby, start dan op tijd met kolven. Hiermee sla je twee vliegen in één klap: je melkproductie komt op gang en door het kolven kan je tepel meer naar buiten komen. Wees voorzichtig met tepelhoedjes: gebruik deze alleen onder deskundig toezicht en alléén als je melkproductie al goed op gang is. Omdat je niet zeker weet of de doorstroom van je melk met het tepelhoedje goed is, moet je je kind extra laten wegen door de verloskundige of op het consultatiebureau.

Met borstvoeding weet je nooit of je baby genoeg drinkt.
    Dit is een grote bron van onzekerheid en voor veel ouders een reden om te stoppen met borstvoeding. Maar al kun je met borstvoeding niet zien hoevéél je kind drinkt, je kunt prima nagaan of je kind genóeg drinkt. Dat doe je door te letten op het aantal plas- en poepluiers per dag, of je borsten na het voeden soepeler aanvoelen dan ervoor, of je baby tevreden is na het voeden, of je baby minimaal zeven keer per dag minstens tien minuten drinkt en of hij of zij tijdens het voeden duidelijk slikt en stevige zuigbewegingen maakt. De kraamverzorgende kan uitleggen hoe je dit alles precies in de gaten houdt.

Een kind dat uit de fles drinkt slaapt sneller door.
    Sneller doorslapen staat totaal los van borstvoeding. Of je nu de fles of de borst geeft, je kind zal de eerste tijd ’s nachts gevoed willen worden. En je baby zal dus niet plotseling of sneller gaan doorslapen als je overstapt op flesvoeding. Het voordeel van ’s nachts borstvoeden is dat je snel weer in slaap valt, onder invloed van het ontspanningshormoon oxytocine. Dat komt vrij als je borstvoeding geeft en maakt je een beetje slaperig. Vanaf de eerste tot de tweede week zal je kind ’s avonds veel gaan drinken: hij of zij ‘tankt’ zich dan vol voor de nacht, waardoor het dan dus minder gevoed hoeft te worden.

Werken en het geven van borstvoeding is een onhaalbare combinatie.
    Zelfs als je fulltime werkt, is het blijven geven van borstvoeding niet snel onhaalbaar. Mits je op tijd begint met de voorbereidingen. Laat je kind al met zes weken wennen aan het drinken uit een flesje met gekolfde melk. Na tien weken is de kans groter dat het de fles weigert. Als je kind goed drinkt aan de borst, hoef je niet bang te zijn voor een tepel-/speenverwarring. Probeer alvast wat bodempjes melk af te kolven. Als je vroeg begint, sta je niet zo onder druk als het niet meteen lukt. Het scheelt verder enorm of je kind twee of vier maanden oude is tegen de tijd dat je weer gaat werken. Met vier maanden is je melkproductie gestabiliseerd en dat maakt het vaak makkelijker om werk en borstvoeding succesvol te combineren. Het wordt ook steeds makkelijker om moedermelk af te kolven: kolven zijn stiller, efficiënter en geavanceerder dan vroeger. Er zijn zelfs kolven die je op de accu van je auto kunt aansluiten! Verder hoef je een kolf niet na ieder gebruik uit te koken, zoals veel vrouwen denken. Net zo vaak kolven als je je baby voedt is ook niet nodig en je hoeft niet op vaste tijden te kolven. Je mag officieel een kwart van je werktijd besteden aan het voeden van je kind, maar als je afkolft, heb je zoveel tijd vaak niet nodig. Mocht je melkproductie door het werken teruglopen, dan kun je eventueel besluiten om je baby met flesvoeding bij te voeden. Dat is altijd nog beter dan helemaal stoppen.

Je hoort zoveel rampverhalen over borstvoeding: kloven, te weinig voeding, de melkproductie kwam niet op gang… Ik kan er maar beter niet aan beginnen.
    Helaas stuiten veel vrouwen inderdaad op problemen bij het geven van borstvoeding. Niet voor niets start 71% van de moeders ermee en haakt daarna snel af: slechts 19% geeft na drie maanden nog steeds borstvoeding. Driekwart stopt zelfs al in de eerste vier weken. Moeders krijgen vaak tegenstrijdige adviezen of juist helemaal geen advies. Ontzetten jammer, want als je er snel bij bent, zijn bijna alle problemen rondom borstvoeding op te lossen. Bedenk dat borstvoeding geven niet een kwestie is van ‘Je kan het, of je kan het niet’. Bijna iedere vrouw kan het. Als je jezelf tijdens je zwangerschap goed laat informeren, heb je al veel gewonnen. Via de website http://www.borstvoeding.nl vind je telefoonnummers van borstvoedingsorganisaties die je hulp bieden bij algemene vragen, zoals de combinatie werk-borstvoeding. Ook vind je adressen van instanties bij je in de buurt die informatie-avonden organiseren. Hier hoor je wat je kunt verwachten én bij wie je terecht kunt met borstvoedingsproblemen. In Amsterdam volgen relatief veel vrouwen zo’n voorbereidende cursus, en wat blijkt? 45% van de Amsterdamse moeders geeft na drie maanden nog steeds borstvoeding!

Anonymous
    Bijdrager

Heel goed innitiatief Xan!!!! Nu moet dit nog een sticky worden, lijkt me wel van toepassing!!

Ik heb wel wat aanvullingen!!

Het is een supermakkelijk troostmiddel! Als je kleintje zich niet lekker voelt door een of andere oorzaak, je legt hem aan en hij is weer tevreden, kindje loopt al en valt een keer, aanleggen en de buil is vergeten!

Als je kind ziek is! Dan willen ze vaak niet eten, en soms zelfs niet drinken uit een beker, maar als je de borst aanbied dan accepteren ze dat wel, en krijgen ze alles binnen dat ze nodig hebben!

Makkelijk, je kunt het nooit vergeten! Als je weggaat hoef je niet de halve keuken mee te nemen, je pakt watluiers en doekjes in en je bent klaar!!

Je kunt overal en altijd voeden! Ik stond gisteren op het bevrijdingsfestival tussen de mensen bij het optreden van Ali B te voeden!

Veel vrouwen denken ook dat je altijd in de Madonna houding moet zetten voeden Maar je hebt juist véél meer mogelijkheden met bv dan met de fles, de fles moet je altijd ondersteboven houden en opletten dat er geen lucht in komt. Maar met de borst kun je op zijn kop staan en het kind kan nog drinken, ik heb wel eens meegemaakt dat Giamaro ondersteboven op mijn buik stond en aan het drinken was 😆 dus andersom kan ook!

Het zijn niet echt misverstanden wat ik hier heb neergezet, maar wel een paar handige weetjes….toch!?

En vergeet niet je mag van bv zo veel geven als de kleine wilt, dus als hij net heeft gedronken en snel erna weer wil, dan mag dat gewoon!! Doe dat maar eens met de fles, dan weet je zeker dat de kleine Obesitas krijgt later, trouwens wisten jullie dat bvkinderen véééél minder kans hebben op overgewicht!! Dus als dat in je familie zit is het daartegen ook een remedie.

Zo als ik meer bedenk dan zet ik het hier wel bij!!

Yolanda
    Bijdrager

Zo, hij is Sticky… 😀

Anonymous
    Bijdrager

Goed zo Yo, ik wist dat ik op je kon rekenen :-*

Kirsten
    Bijdrager

Ik heb er ook nog één:

Je kunt je baby niet teveel bv geven In tegenstelling tot kv (maximaal 1000cc per dag), kun je bv onbeperkt geven. Dus als je beeb eens extra trek heeft, kun je rustig nog een keertje aanbieden en hoef je later op de dag geen kleinere flessen te maken.

Jassie
    Bijdrager

Súper item zeg! Ik was al helemaal voor bv geven, maar als ik dit lees is dat alleen maar extra motivatie :thumbup: !!!

Esther75
    Bijdrager

Tja ik heb wel 101 redenen om borstvoeding te geven 😉

nee hoor, grapje, ik vind dit een heel goed topic, ik zal even gaan spitten want ik heb nog wel wat misvattingen enzo.

Xanna
    Bijdrager

Ik heb de titel even aangepast, ik merk al dat het handig is om hier ook info en ervaringen neer te zetten. Zo krijgen we een leuk en handig overzicht over alles wat mensen moeten weten over BV geven.

Omdat er ook veel negatieve ervaringen met BV zijn, denk ik dat veel mensen worden afgeschrikt, terwijl dat juist helemaal niet de bedoeling is. En bij veel promotie voor BV wordt het geven van borstvoeding als tegenhanger van FV gepromoot, terwijl ik vind dat BV gewoon op zichzelf staat.

Er zijn inderdaad de bekende 101 redenen om BV te geven, maar ik ben ook erg benieuwd naar persoonlijke redenen van mensen. Waarom geef jij BV, wat maakt het voor jou zo handig en plezierig en wat moeten mensen volgens jou écht weten als ze eraan beginnen?

Laat maar stromen… 😀

Anonymous
    Bijdrager

De melk stroomt wel hoor…. 😉

Nou mijn reden om bv te geven is heel simpel eigenlijk! Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er iets anders was, dat is er in mijn optiek ook niet hoor! Maar het valt me tegen dat heel veel zwangere meiden het niet zo vanzelfsprekend zien! Ik vind het een logisch gevolg op een zwangerschap, maar velen denken daar dus anders over, nogmaals dat is hun goed recht maar het is wel erg jammer!!!

Ik ging gewoon voeden, ik vond de vraag van de vk ook erg vreemd, “wat ik ga geven, bv natuurlijk!” :doh: Maar goed ik bleek dus een rasecht natuurtalent te zijn! Ik kon al meteen op verschillende manieren aanleggen, had geen kloofjes geen problemen niets van dat al, gewoon zoals bv heel vaak gaat!! 😀 Ik heb mijn oudste 2 jaar gevoed hij groeide als kool en was een erg tevreden, kereltje dat zonder problemen nu een kleutertje is geworden, waar ik super trots op ben! :inlove:

En wisten jullie dat bv ervoor zorgt dat het iq iets hoger wordt, dit betekend niet dat kvbaby’s dom zijn of dommer zijn, maar onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen die minimaal 9 mnd bv hebben gekregen een (gemiddeld) hogere iq score hebben dan kinderen die geen of weinig bv hebben gehad! Dus je maakt je kind er zelfs slimmer mee!! (let wel slimmer niet slim 😉 als er niet veel inzit kan je er geen einstein van maken!)

karin
    Bijdrager

goed zo leila. je zegt het heel mooi. ben het helemaal met je eens. ik geef nu ook weer bv en ik hoop dat ik het nu langer kan geven. bij luuk was dat 6 maand. ik wou het langer. maar helaas omdat ik weer moest werken werd het minder.

en nu gaat het weer goed. en dat wil ik volhouden. als je het echt graag wilt ,lukt het je ook.

groetjes karin :-* 😉

Maribelle
    Bijdrager

weet je wat ik mij afvraag. Men zegt dat je borsten niet veranderen door bv maar door de zwangerschap.

maar tijdens mijn zwangerschap zijn mijn borsten niets veranderd En toen Mateo geboren was en ik bv ging geven veranderden ze wel…
    Ze hangen nu zelfs een beetje…

Hoe zit dat dan…Ik kan me niets anders voorstellen dan dat door de melk die in mijn borsten zat, ze groter zijn geworden en nu dus een beetje hangen…

Anonymous
    Bijdrager

Als je geen borstvoeding geeft, dan gebeurt hetzelfde met je borsten hoor!! Dus het is geen gevolg van dat de melk eruit komt, …of zo iets!

De klieren in je borsten ontwikkelen zich tijdens de zwangerschap op dezelfde manier, of je nu bv geeft of niet! Ze zwellen dus op, en of hier nu gebruik van gemaakt wordt of niet……..ze zakken dus ook weer in!

Ik heb zelfs gehoord, dat je door bv te geven stevigere en grotere soms (lhier hoop ik dus elke x weer op 🙄 ) borsten overhoud aan bv!

Ik heb er geen last van gehad, ja kort nadat ik gestopt was toen waren ze iets slapper maar dat heeft zich heel netjes hersteld! :dance: Ze waren zelfs (volgens mij) íéts groter, dus wie weet… :pray:

Ik denk wel dat als je grotere borsten hebt dit door een zwangerschap wel zodanig kan “verzakken” dat de bv daar ook niets aan verbeterd!

Maar goed HET KOMT DUS NIET DOOR DE BORSTVOEDING

Esther75
    Bijdrager

Leila,

Juist wel door de zwangerschap toch, maar niet door de borstvoeding, dat bedoelde je toch te zeggen?

Anonymous
    Bijdrager

:doh: Is verbeterd 😳

Anonymous
    Bijdrager

Ik heb er trouwens zog één!! Borstvoedingspoep stinkt niet :mrgreen: Hihi ik vind/vond het altijd juist lekker ruiken, heel gek misschien maar het ruikt (hier tenminste) een beetje naar caramel!! :inlove:
    En dit bleef ook zo tot Maro ouder werd hoor, toen hij met 8 mnd een tijdje op ene kdv zat vergaten ze hem steeds te verschonen, want ze roken niets!! De andere (kv) kinderen rook je van een grote afstand, maar de leidster zat met Maro op schoot en rook nog niks!!

🙄 Dat is nu trouwens wel anders!!

Anonymous
    Bijdrager

Hahaha, nou ik heb ruim 15 maanden BV ervaring en mijn kinderen STONKEN!! Zowel de scheetjes als de poep zelf.
    Mijn redenen om BV te geven? GEZOND!!! makkelijk, geen gepruts met flesjes, schepjes water koken, etc., altijd op de juiste temperatuur, altijd bij de hand, makkelijk troostmiddel, je kunt niet overvoeden, en wat te denken van de intimiteit! Je hebt samen iets heel speciaals. Mss kan ik nog meer redenen bedenken, maar dit zijn geloof ik de belangrijkste.
    Ik ben het er alleen niet mee eens dat het je niet uitput. Dat doet het wel. Ik heb altijd voldoende gegeten en gedronken, maar toen ik stopte met de BV, na 11 maanden, merkte ik pas hoe moe ik daarvan geweest was. En dat is niet alleen dat lekkere lome gevoel tijdens het voeden 😉
    Joris is trouwens als kleintje zelden ziek geweest, 1x per jaar was hij echt heel hefitg ziek met hoge koorts, verder ook zelden verkouden. Pas dit jaar is hij veel vaker aan het kwakkelen.

Liefs, Marije

Xanna
    Bijdrager

NOu hier ook stank hoor :sick: Vooral als ik eieren heb gegeten!! !!
    Maar dat vind ik dan wel weer heel leuk om te merken, dat is dan echt van mij hihi. Mijn vriend vindt trouwens mijn melk ook naar mij smaken. Hij kan het moeilijk omschrijven, maar zodra hij de temp test, proeft hij mij… Zal wel positief zijn dan hahahaha

Nada
    Bijdrager

Goede topic!

Ik geef mijn knulleke nog steeds BV, al is mijn productie nog steeds niet optimaal (sinds 2 weken). Ik ben genoodzaakt nu BV met KV te combineren omdat ik niet genoeg melk geef, en meer aanleggen lijkt geen nut te hebben…

In het begin vond ik BV maar niks (alleen live), ik voelde me enorm afhankelijk van mijn zoon. Toen ben ik gaan combineren tussen live en gekolfde melk in flesjes, en dat is voor mij een uitkomst en trigger geweest om door te gaan.

Wat ik hier nog mis aan informatie is dat live BV geven ook heel intiem is, je maakt echt contact met je kind. Zijn ogen zijn dicht bij je gezicht, zo kan je heel close van hem genieten. Het mooie vind ik ook dat mijn zoon al helemaal aan het opwinden is als ik alleen al naast hem ga liggen (ik geef de meeste live BV liggend), hij steekt zijn armpjes al uit en heeft zijn mond al wagenwijd open (“hier met die tiet!” lijkt hij te zeggen!). 😉

Yolanda
    Bijdrager

Ik heb een aantal posts weggehaald. Dit is namelijk een informatief topic.

mickey
    Bijdrager

Als je kind de borst weigert en alle bekende oorzaken zijn uitgesloten, zou je eens kunnen kijken of er misschien een koemelkallergie is ( door een aantal dagen geen melkproducten te eten).

Dat was nl. de reden dat mijn zoon de borst weigerde!!

Meer info: http://www.babyallergie.nl

Anonymous
    Bijdrager

Bij borstvoeding oefent de baby goed de spieren die nodig zijn bij het leren praten.

Anonymous
    Bijdrager

Yes een goede info topic!!!
    Bij de 2de heel bewust gekozen voor borst,
    eerste fles.
    Maar mede door ontwetendheid, en geen goede info van de bv-
    deskundige, moest ik met 16 weken al stoppen!!!!!!!!!
    Dus ben erg blij met deze info!!!!!!!!!!
    En ga het straks zeker weer proberen.
    Dames, bedankt!!!!!!!!!!

ilona
    Bijdrager

He meiden, mooi topic. Weet niet of deze al genoemd is, maar…
    Van bv geven val je sneller af!!!

Lijkt me ook niet onbelangrijk.

Moet wel zeggen dat ik het de eerste zes weken erg zwaar vond. Ik zat er helemaal doorheen en trok het niet meer totdat iemand zei dat ik best mocht stoppen. DAt dat helemaal geen schande zou zijn. NOu dat heeft mij dus alleen maar gemotiveerd. Nu geef ik nog steeds bv. Wel in combi met groente en fruitjee en 1 fles in de middag. En nu moet ik er juist niet aan denken om te stoppen. Ik kan er echt van genieten. Alleen nu ben ik gister ongesteld geworden en nu be ik bang dat het snel gedaan zal zijn met de bv. Weet iemand hoe dit zit. Word er helemaal een beetje verdrietig van.

liefs ilona

Yolanda
    Bijdrager

Dat van dat afvallen is een mogelijk bijverschijnsel ja… Het hoeft niet perse.. Mijn 20 zwangerschapskilo’s zitten er allemaal nog aan… En Chris drinkt toch al 10 maanden bij me…

Xanna
    Bijdrager

Ja jammer is dat he!? Dat dit niet bij iedereen het geval is… Zou het wel extra aantrekkelijk maken 😆 Bij mij vliegen de kilo’s er wel af, ben sinds de bevalling 25 kilo afgevallen, terwijl ik er maar 12 was aangekomen. Mja, als ik naar Kars kijk, weet ik wel waar die pondjes zitten haha!

Nog een misverstand wat ik namens mijn vriend even uit de wereld wil helpen… Het is zielig voor papa als alleen mama de voedingen kan doen. Nou mijn vriend roept tegen iedereen dat hij het HEERLIJK vindt dat hij ’s nachts het bed niet uit hoeft als Kars honger heeft en ik denk dat heel veel vaders daar hetzelfde over denken. 😆

Anonymous
    Bijdrager

Inderdaad Xanna, mijn vriend is er ook helemaal niet rouwig om dat hij lekker in 1 ruk kan doorslapen.

En over het afvallen, ik wou dat het zo was. Bij mij zitten er nog steeds 5 kilo aangeplakt die er niet van af lijken te willen.

bianca68
    Bijdrager

Er wordt hier zeer instemmend geknikt Xanna. Hoewel mijn vriend er vaak wel uit ging om Yoni te halen. Maar ff 1 minuut om de baby te halen of 10 minuten in de koude keuken om een flesje warm te maken. Die keuze is niet zo moeilijk 😀

Anonymous
    Bijdrager

Dat je lange tijd niet ongesteld wordt, vind ik ook een groot voordeel.
    Ik geef bv nu meer dan 5 mnd en het gaat prima (in het begin vond ik het wel wennen en met regeldagen werd ik ook erg onzeker of ik wel genoeg had; dit laatste kwam ook door druk van de omgeving die zeiden dat je dan kunt gaan bijvoeden, wat ik dus niet wilde).
    Ik heb gehoord dat het heel goed is om er tot minstens een jaar mee door te gaan. Dat vind ik wel lang, moet er ook m’n werk op afstemmen ivm kolven voor tijdens de opvang. Maar ik wil het wel proberen.
    Voor mij is het belangrijk dat je kindje een hele gezonde basis krijgt. En bijvoorbeeld ook dat de vetcellen die zij/hij aanmaakt van de goede soort zijn. Daardoor voor later veel minder kans op te dik worden of suikerziekte.

Anonymous
    Bijdrager

Het klinkt allemaal heel rozegeurig, en het is ook het mooiste en gezondste wat er is maar ik onervind er zeker wat nadelen aan:

Je kan niet meteen weer gaan sporten

Ik val echt niet sneller af

Ik wordt gewoon ongesteld en heb daar veel last van

Veel onzekerheid of je kindje genoeg krijgt

Heb enorme tepelkloven gehad ondanks goed aanleggen

Het doet echt ZEER de eerste weken

Voel me erg moe terwijl ik genoeg eet, ik slaap al tussen 20:00 en 21:00

Heb ondanks bv toch ruim 8 weken gevloeid

Kindjes hebben minder snel een ritme

Toch ondervind ik natuurlijk ook voordelen anders was ik al lang al gestopt!!!!!!!

Het schept een enorme band

Je voelt je echt trots als vrouw

Mijne groeid als kool

Ontlasting stinkt(bij ons) niet

Goed troostmiddel

geen gekl**t met flesjes s’nachts

Kolven is ook zo gepiept

De pijn gaat over!

Ik heb voor het eerst een boezem 😉 😯

Je kan het overal geven en je hoefd niet te zeulen met flesjes en voeding

Altijd de juiste temp en bederft niet!

Ik kan het iedreen aanraden ondanks de nadelen!!!!!

anniek
    Bijdrager

Het klinkt allemaal geweldig en ik zei tijdens mijn zwangerschap ook helemaal overtuigd: ik ga borstvoeding geven!

Ik heb het ook echt geprobeerd, ben door verschillende mensen goed begeleid, maar ben na twee weken ellende en tobben gaan kolven omdat ik er vreselijk gestresst van werd en de baby ook.
    Het 7 keer per dag kolven ben ik vorige week gaan afbouwen, de kleine is nu twee maanden en de melkproductie nam zoveel af dat ik niet meer verder kwam dan 10 cc per flesje. Op een bepaald moment is het gewoon niet meer de moeite om hier vier uur per dag mee bezig te zijn.

Kortom: BV geven was een complete teleurstelling en daar ben ik best verdrietig om.

Als ik op dit topic lees dan krijg ik het gevoel dat veel mensen denken dat borstvoeding of flesvoeding een keuze is..
    Nou dat is het dus lang niet altijd!

Anniek

Anonymous
    Bijdrager

Nee dat is het niet altijd… maar dan is het ook geen keuze meer!

soof
    Bijdrager

ik heb nog een advies, begin tijdens het bv-en NIET aan de pil. Dan loopt je melkproduktie gigantisch terug. Ik ben daardoor gestopt met bv. Mijn dochter kreeg te weinig binnen.
    Heel jammer, ik had een jaar verlof genomen en was van plan om zolang mogelijk bv te geven. Als je weer aan de pil wilt gaan neem dan de anticonceptiepil die speciaal voor bv-ers is gemaakt. Ik geloof dat die Cerazette heet ?

Yolanda
    Bijdrager

Klopt, die pil heeft een dermate lage concentratie hormomen, zodat deze samen met bv kan…. Je moet deze pil wel stipt op tijd innemen.. Drie uur te laat is ook echt TE LAAT…

De normale anticonceptiepil kan om 2 redenen niet met bv… Ten eerste omdat je melkproduktie enorm achteruit zal lopen, en ten tweede omdat je kind via de melk teveel hormonen binnen krijgt….

lena3
    Bijdrager

Nog wat dingetjes waarvan ik hoop dat het misverstanden zijn die jullie eens even snel uit de weg zullen helpen 😉 :

* Van BV val je snel af.
    Dat moet ik dus juist níet hebben. Ik kom geen grammetje vet aan tijdens mijn zwangerschap (sorry… 😳 ) en heb geen reserves waar ik op in kan teren. Vóórdat ik zwanger werd woog ik 48 kilo met 1.65 meter. Dat moet dus niet veel minder worden.

* BV vreet energie
    Beetje gerelateerd aan wat hierboven staat dus… Ik heb geen reserves om op in te teren. Meer eten heeft me nooit geholpen om reserves op te bouwen. Ik hoor ook telkens dat je produktie terugloopt als je gaat werken, omdat je dan gewoon minder energie hebt. Dus ondanks het extra eten, blijft BV dan toch veel energie kosten? Anders zou dat probleem ook met extra eten op te lossen zijn.

* BV doet pijn
    Die heeft Xanna al voor deel uit de weg geruimd. Maar toch… Mijn borsten & tepels doen al zeer zolang ik ze heb. Ik kan me zelfs niet pijnloos wassen. Hoe zou BV dan ooit wel (min of meer) pijnloos kunnen gaan?

Kom op dames, leg mij eens uit dat ik het mis heb 😉
    (jammer dat leila er niet meer is…)

Xanna
    Bijdrager

Hoi Lena, ik zal mijn best doen :mrgreen:

Van BV val je snel af
    Ieder lichaam is natuurlijk anders. Ik ken een hoop vrouwen bij wie dit voordeel niet op gaat. Zelf ben ik wel veel afgevallen, ik wijt dit vooral aan het feit dat ik niet de tijd neem om voldoende te eten en dus de 600 tot 1000 calorieën die BV extra van je vraagt, aan te vullen. Doe je dit wel, dan zul je wrs niet zoveel afvallen.
    Dat je van BV afvalt, wordt vooral gezegd, omdat je de vetreserves die je tijdens de zwangerschap opbouwt, zult kwijtraken. Die bouw je speciaal op voor het geven van BV. Al je zwangerschapskilo’s zul je dus snel kwijt zijn.
    Als je de tijd neemt voor 3 maaltijden per dag, voldoende drinken en gezonde tussendoortjes, dan kom je makkelijk aan de extra’s die je nodig hebt om BV te geven. Ik zie de BV altijd als een goed excuus om aan mijn eigen voeding te denken :mrgreen:

BV vreet energie
    Ik denk dat ik pas na de BV periode kan zeggen of dit bij mij het geval was. Maar het krijgen van een baby kost altijd veel energie natuurlijk. Gebroken nachten, herstel van de bevalling, troosten, in slaap krijgen, al die nieuwe dingen die op je af komen… Heel vermoeiend!! Dus je zult die eerste tijd zeker een stuk vermoeider zijn, maar dat komt niet persé door de BV. Ik heb zelf het idee dat de BV ook energie kan besparen… Ik geef nog steeds nachtvoedingen, maar ik hoef daarvoor mijn bed niet uit. Mijn vriend haalt Kars uit bed, legt hem naast me neer en meneer kan drinken en ik kan verder slapen :mrgreen: Je wordt vanzelf inventief om aan je eigen rust toe te komen. Als je zorgt voor voldoende aanvulling van voedingsstoffen in je lichaam, dan is het prima te doen. En kilo’s zeggen trouwens weinig over je gezondheid, het gaat erom of je gezond eet en je lichaam voorziet van alle benodigde vitamines en mineralen.

BV doet pijn
    BV mag natuurlijk niet pijn doen, anders is er iets mis met het aanleggen. Maar dat betekent niet dat het niet gevoelig kan zijn en dit bederft vaak het grote genieten samen met je baby. Ik heb wel een paar tips die de gevoeligheid tijdens de eerste weken kan verminderen.
    Haal Purelan in huis, dit kun je kopen bij o.a. Prenatal. Deze zalf is speciaal voor je tepels om ze te beschermen. Ook bij het verhelpen van kloofjes. Smeer dit op je tepels voordat je gaat voeden, zo krijgen ze een beschermlaagje. Ook voor het douchen kun je dit opsmeren, het hielp bij mij enorm!!
    Daarnaast zou ik je aanraden om tijdens de kraamperiode en eigenlijk ook in de tijd daarna, zo min mogelijk een BH te dragen. Op die manier krijgen je tepels lucht, waardoor ze veel sneller wennen aan de intensiteit van BV. Ook is het beter om geen zoogcompressen te dragen, dan maar 3 keer per dag een schoon shirt aantrekken… Die compressen maken je tepels week en broeierig, en dat is niet prettig.
    Bij mij zijn mijn tepels 6 weken gevoelig geweest, en daarna heb ik er nooit meer last van gehad. Dus het gaat echt over!

Tja, en verder is het gewoon een kwestie van doen. Vergeet alle spookverhalen en ga ervoor! Je weet nooit van te voren hoe het voor jou zal zijn, laat het gewoon op je afkomen en geniet bovenal van dat kleine wondertje wat straks op je buik zal liggen en die je dan voor de allereerste keer mag gaan aanleggen, zodat jullie allebei kunnen bijkomen van een vermoeiende reis naar een nieuw leven :inlove:

Enne… mocht je nou nog meer vragen hebben, nu of later, dan weet je ons te vinden !! :-*

lena3
    Bijdrager

Dank voor de tips! Ik zet Purelan meteen op mijn ‘uitzetlijst”.
    Ja, ik ga er gewoon aan beginnen en ik zie wel of en waar het schip strandt. Maar ik vind het wel prettig om vantevoren te weten wat ik kan doen om het zo probleemloos mogelijk te laten verlopen.

Ik hoor wel van collega’s die zijn blijven voeden toen ze weer gingen werken dat als ze stoppen met de BV, ze direct veel meer energie krijgen, “alsof de mist optrekt”, beschreef eentje het. En juist omdat de kraamtijd al zo vreselijk vermoeiend is, klinkt dat toch echt als een nadeel van BV. Hoewel het me heerlijk lijkt inderdaad om je bed niet uit te hoeven ’s nachts. Geen rompslomp met wat je mee moet nemen als je een keer weggaat en een goed excuus om je terug te trekken met de kleine als het bezoek je teveel wordt 😉

Xanna
    Bijdrager

Het is altijd goed om je voor te bereiden! Wat ik zelf erg miste tijdens die eerste dagen waren dus Purelan en een handig boek over borsvoeding waar ik alles nog eens kon opzoeken. Ik had een cursus gevolgd en veel gelezen, maar ja als je tegen problemen aanloopt, ben je alles weer vergeten :doh: 🙄
    Ik heb veel gehad aan het handboek borstvoeding van LLL, die is via hun site te bestellen, echt een aanrader! Ook omdat er veel over babies en je nieuwe leven als gezin instaat.

Oja, kan me helemaal voorstellen dat er “een mist optrekt”. Maar ik denk echt dat je door BV te geven, ook energie kan besparen. Ik merk zoveel voordelen als ik met Kars erop uit ga, maar ook overdag. Ik hoef niks klaar te zetten of in het voren te plannen. Kan gewoon lekker mijn eigen dingen doen en als Kars wil drinken, is dat zo geregeld!
    Hahahaha, ja je kunt ook makkelijk visite ontlopen! Ik voed Kars nog steeds altijd bij ons op bed en dat is een heerlijk moment voor onszelf. Als Kars dan in slaapt valt, dan dut ik ook nog even weg… Heerlijk!

Onthou vooral dat de eerste 6 weken erg wennen is. Als je daar middenin zit en het loopt allemaal niet zoals je gehoopt had, dan kun je je niet voorstellen dat het ooit makkelijk zal worden of vanzelf zal gaan. Maar dat gebeurt echt!!! Na die eerste weken wordt het alleen nog maar leuker!

Yolanda
    Bijdrager

* Van BV val je snel af.
    Nope.. Kan ik heel kort over zijn… Mijn 20 zwangerschapskilo’s zitten er allemaal nog aan……. :mrgreen: Moet je de helft hebben…?? 😉

* BV vreet energie
    Mwah… Ook niet zoveel van gemerkt… Maar ook omdat ik besef dat het hebben van kind energie vreet… Dat ik daarbij toevallig bv geef, vind ik er los van staan… Hou er wel rekening mee dat bv geven ongeveer 500 calorieen per dag extra kost… Neem dus lekker extra brood, bakje yoghurt, banaantje.. Dat soort dingen.. En drink genoeg..!!

* BV doet pijn
    Ehm.. Ja, de eerste dagen kan het pijn doen ja…. Je tepels moeten wennen aan het zuigen van de baby… En ja, na drie dagen waren mijn tepels een grote kloof… 😕 Maar dat kwam dus door verkeerd aanleggen… Mijn kraamhulp bleek voor het eerst zelfstandig zonder begeleiding een gezin te mogen verzorgen… 🙄 Maar na ongeveer een week, twee weken, mag voeden geen pijn meer doen… Als dat wel zo is, moet je zsm een lactatiekundige inschakelen die met je mee kan kijken… Wel kan het de hele bv-periode gevoelig blijven… Maar dat hoeft dus niet… Ik heb de eerste week met kromme tenen en huilend zitten voeden, maar nu zit er eelt op… Ik kon destijds Chris mij gewoon als fopspeen laten gebruiken… :mrgreen:

@lena3 wrote:

Ik hoor ook telkens dat je produktie terugloopt als je gaat werken, omdat je dan gewoon minder energie hebt.

Hoeft niet perse hoor.. De terugloop in produktie is voornamelijk te wijten aan het feit dat je meestal moet kolven ipv live voeden, en een kolf haalt nu eenmaal minder melk uit je borst dan een kind… En dan loopt het dus terug… Als je veel stress op je werk hebt, kan dat ook voor terugloop zorgen, maar het hoeft dus allemaal niet….

Als jij zelf niet voro je kind zorgt, willen ze vaak ook veel minder drinken trouwens… Dus wees ook niet gelijk ongerust als je minder kolft dan je berekend had.. Ik kolfde bijvoorbeeld drie voedingen overdag op mijn werk, en Chris wilde er net aan twee…. En dan haalde hij ’s avonds bij mij de schade in… :mrgreen:

lena3
    Bijdrager

Werkstress is een mij volkomen onbekend fenomeen, dus daar zal het niet aan liggen 😉

Een goed boek over BV staat op mijn lijstje van aan te schaffen dingen, hi hi. Is dat boek de LLL niet in de winkel verkrijgbaar?

Ja het hebben van een kind vreet energie. Daarom juist dat ik dan denk: dan krijg je die BV er ook nog eens bij. 500 calorieën extra eten lijkt me een zware opgave, eerlijk gezegd. Maar ja, als je maar genoeg honger hebt ga je dat misschien vanzelf wel doen. Dan zit ik dus de hele dag óf te eten, óf te voeden… :mrgreen: Nou ja, dat zien we dan allemaal wel weer. Dat lost zich vanzelf wel op.

Alleen ehh… die opmerkingen over dat het “gevoelig” kan zijn, die vertrouw ik niet… Dat zegt mijn tandarts namelijk ook altijd vlak voor ik tegen het plafond vlieg :mrgreen:
    Ik ken het hele verhaal van goed aanleggen en dan moet het over zijn na de eerste weken. Maar ik kan het me niet voorstellen. Ik heb altijd al last gehad van pijnlijke tepels, dus ik kan me echt niet voorstellen dat ik daar een baby aan kan leggen zonder dat dat pijn doet. Ook niet na twee weken. Ik weet wel dat het geen pijn hóórt te doen, maar douchen hoort ook geen pijn te doen en dat is ook “gevoelig”. Nou ja… heeft weinig zin om daar nu al over te piekeren niet waar? Ik schaf gewoon zo’n boek aan en een tube purelan, leg het nummer van de LLL naast de telefoon, en dan zien we wel. En anders kom ik me de hele dag hier bij jullie beklagen :mrgreen:

groet, Lena.

Anonymous
    Bijdrager

Hallo meiden!

Ik heb bij de eerste heel graag borstvoeding willen geven, maar mijn kraam verzorgSTERS waren nou niet echt optimaal.
    Informatie verschaffen ho maar want de eerste had het te druk met haar eigen man en kind (bellen en ouwehoeren over ze de hele dag) en haar opvolger(de vorige was “ziek”tegen mij zei ze dat ze op vakantie ging)
    had het te druk. Ze kwam alleen om te checken hoe m’n baarmoeder stond en vertelde in een vogelvlucht een aantal manieren om aan te leggen.

Ik was 18 en had geen contact met mijn ouders. Mijn moeder kon mij dus ook geen info geven. Van mijn schoonmoeder ook niet want die heeft haar kinderen met de fles opgevoed. Ik heb het geprobeerd maar zat in de tweede week ’s nachts huilend de borst te geven op de bank.
    Toen heb ik besloten om te gaan kolven, maar mijn tepels waren zodanig kapot dat ik ook dit niet langer dan een paar dagen vol hield.

Vind het nog steeds heel jammer!!

We proberen nu weer zwanger te worden en ik weet i.i.g. dat ik dan naar een bv deskundige ga om er zoveel mogelijk over te weten te komen.

Ik wil jullie allemaal i.i.g. heel erg bedanken, want ik heb heel veel informatie van jullie grkregen! Ik ga het dan ook zeker weer proberen!

Voor mij is de relatie en het genieten van je kind zo belangrijk!
    Het is gezond en altijd bij de hand! iets beters, makkelijkers maar vooral goedkopers kan ik me niet voorstellen!

liefs

Eloiseb
    Bijdrager

Wat ik wel mis in al die berichtjes en wat ook niet onbelangrijk is (omdat een kleintje veel kost) is dat je borstvoeing gratis is en je nergens anders wat beter kan kopen dan wat je zelf bij je draagt.
    :dance:

lena3
    Bijdrager

En wat ik me in een ander topic realiseerde: je ben van niemand afhankelijk om goede voeding te kunnen geven. Je hoeft geen rokerig café in met de kleine om daar aan een drukke serveerster te vragen of ze een flesje water in de magnetron wil zetten en dan maar hopen dat ze het goed doet…

En: geen strijd met bezitterige oma’s, tantes, buurvrouwen, etc. die ook zo graag het kindje willen voeden en je de fles uit je handen rukken.

Xanna
    Bijdrager

Hahahahaha, ik heb een leuke smiley!!

Ik vind hem echt cool 8) 😆

lena3
    Bijdrager

Ha ha Xanna, hoe kom je daaraan?

Xanna
    Bijdrager

Ik was gewoon uit verveling een beetje internet aan het afzoeken naar info en leuke weetjes over BV.. Ik ben tegenwoordig nogal BV hobbyist hihi

Hoe langer ik naar die smiley kijk, hoe harder ik moet lachen 😆

lena3
    Bijdrager

Dat meen je niet Xanna? Ben jij pro-bv? Dat had ik nou nooit achter je gezocht 😉

mickey
    Bijdrager

Haha, geweldig.

Jammer dat ik geen BV meer geef…

Anonymous
    Bijdrager

Nog een misverstand

Tijdens de borstvoedingsperiode raak je niet ongesteld,Wel dus 😥

Met als gevolg,dat je borstvoeding helemaal terug loopt,ik heb alleen nog voeding voor de nacht,
    Baal hier zo van 🙁

lena3
    Bijdrager

Hè wat rot… Herstelt het zich ook niet als je mentruatie weer voorbij is?

Yolanda
    Bijdrager

Jawel….

Ik heb het ook hoor… Twee weken van mijn cyclus had ik nog maar halve produktie… 🙄 De week voor en de week na…. Nu Chris nog maar 2 of 3 voedingen per dag krijgt, merk ik er minder van, aangezien Chris dan gewoon meer andere dingen eet en drinkt….

lena3
    Bijdrager

Hoe los je dat op dan voordat het kindje bijvoeding krijgt?

Yolanda
    Bijdrager

Veeeeeeel en vaaaaaak aanleggen…

Maar niet iedereen heeft er zoveel last van hoor… Maak je geen zorgen.. Bij veel vrouwen duurt het trouwens ook veel langer voor ze weer ongesteld worden… Maar Chris sliep eigenlijk vanaf dag door, daardoor zat er meer dan 6 uur tussen twee voedingen, en dan ben je vaak heel snel weer ongesteld….

lena3
    Bijdrager

Of veel en vaak kolven als je op je werk zit? Werkt dat net zo goed?

Yolanda
    Bijdrager

Werkt bijna net zo goed…. Of je geeft gewoon dan wat extra voeding uit de vriezer.. Dat deed ik, ik had genoeg liggen…. Na die twee weken herstelde het zich toch vanzelf weer…

Anonymous
    Bijdrager

Weet niet meer of ik de vraag al eens gesteld had, maar dan heb ik in ieder geval het antwoord niet gelezen:

mijn kraamverzorgster zei dat een baby door de moedermelk beschermd is voor verkoudheidvirussen, maar ik zit nu wel met een 9 weken oude borstgevoedde maar verkouden baby 🙁 !

lena3
    Bijdrager

Hè wat zielig…

Met de moedermelk krijgt het kind ook jouw antistoffen mee. Daardoor is ze beter beschermd. Maar het is helaas geen 100% waterdicht systeem, net zo min als je eigen afweersysteem dat is. Als jij hetzelfde onder de leden hebt (en dat heb je, denk ik…) dan helpen die antistoffen waarschijnlijk wel toch wel. Haar lichaampje hoeft het dan niet helemaal op eigen kracht te overwinnen (zoals bij KV), maar wordt door jou geholpen.

beterschap voor de kleine :thumbup:

Anonymous
    Bijdrager

Da’s nou het gekke, ik ben zelf niet verkouden!

lena3
    Bijdrager

Gelukkig maar 🙂
    Maar dan kun je toch dat virus of die bacterie nog wel in je lijf hebben. Je wordt er alleen niet ziek van.

yvon
    Bijdrager

@yolanda wrote:

Klopt, die pil heeft een dermate lage concentratie hormomen, zodat deze samen met bv kan…. Je moet deze pil wel stipt op tijd innemen.. Drie uur te laat is ook echt TE LAAT…

Goed nieuws, ik heb de Cerazette (ivm BV) en ik had ook de voorlichting gehad dat je stipt op tijd moest innemen (huisarts sprak het ook niet tegen toen ik vroeg of dat klopte). Maarrrr….. op de bijsluiter staat daar dus niets over, gewoon de normale marge van 12 uur aanhouden. Misschien hebben ze hem aangepast? Ik ben er in ieder geval erg blij mee, heb in geen jaren de pil geslikt en die 3 uur zou ik al een flink aantal keren niet gehaald hebben.

Tot nu toe loopt de BV nog niet terug (godzijdank want ik heb al niet genoeg). Hoop dat het zo blijft.

Yvonne

Xanna
    Bijdrager

Stof in moedermelk voorkomt hiv-besmetting

AMSTERDAM – In moedermelk zit een stof die kan voorkomen dat een baby besmet raakt met hiv, het virus dat aids kan veroorzaken. De stof Lewis X kan ook worden gebruikt om hiv-besmetting bij volwassenen te voorkomen.
    Dat schrijven onderzoekers van het Academisch Medisch Centrum en het VU Medisch Centrum in Amsterdam in de internetversie van The Journal of Clinical Investigation.

Raadsel
    Een kwart van de zuigelingen die bij een seropositieve moeder aan de borst liggen, loopt een hiv-besmetting op. Hoe dat precies gebeurt, is nog een raadsel, maar er bestaan sterke aanwijzingen dat een bepaald type cellen in de amandelen, slokdarm en het maagdarmstelsel hierbij betrokken zijn. Deze brengen het aidsvirus naar de lymfeklieren, waar ze andere cellen, die belangrijk zijn voor het afweersysteem, infecteren.

Lewis X
    De Amsterdamse onderzoekers gingen op zoek naar een stof die een stokje steekt voor deze besmetting, omdat niet alle kinderen met seropositieve moeders besmet raken met hiv. Lewis X, een stof die van nature voorkomt in moedermelk, bleek te voorkomen dat cellen het virus kunnen meenemen. Lewis X is niet het enige bestanddeel in moedermelk dat hiv weet te stoppen, maar de onderzoekers denken dat het wel een belangrijke is.

Andere ziektes blokkeren
    Lewis X kan ook gebruikt worden bij de ontwikkeling van medicijnen die HIV-besmetting via seks kunnen tegengaan. Er bestaan al dergelijke producten, zogeheten microbicides, waarin middelen zitten die de overdracht van hiv kunnen blokkeren. Ook de overdracht van andere ziektes, zoals hepatitis C, ebola en knokkelkoorts kan Lewis X blokkeren.

Publicatiedatum: 21 oktober 2005
    Bron: ANP
    Auteur: Nieuwsredactie Elsevier Gezondheidszorg

Kortom: BV is een echte Toverdrank!! :dance:

tejo
    Bijdrager

hallo Ik ben “tejo”.
    Uit ervaring heb ik geleerd niet mijn echte naam meer neer te zetten op internet.
    Maar goed, ik weet veel van borstvoeding.
    Ik heb op verschillende manier met borstvoeding te maken, oa door slechte begeleiding ben ik me er echt in gaan verdiepen.
    Door de stukken van Pauline Kranendonk, die voor mij dus echt een eye-opener waren, ben ook nog eens heel anders gaan kijken naar het hele discussiepunt over wel of geen borstvoeding.
    Ik zet hier de links neer, kijk zelf maar eens of het voor jullie ook geldt.
    http://www.borstvoeding.com/kranendonk/index.html
    En nu schrijft ze ook collums: http://www.borstvoeding.com/pauline_column.htm

Zo ie zo vind ik borstvoeding.com een hele fijne site en het borstvoedingsforum (daar is overigens nog een andere hele leuke borstvoedings emoticon) ook.

Xanna
    Bijdrager

Ik lees net weer een aantal misverstanden in het topic wat Lena3 bij het FV gedeelte heeft geopend…

De voedingstoffen in mijn melk waren verdwenen…
    Zélfs moeders die ondervoed zijn, kunnen hun kindje nog grootbrengen met hun eigen melk. Dus waarom zou dat in onze westerse maatschappij niet kunnen..
    Te weinig groei is eerder een teken dat het vraag en aanbodprincipe niet goed is afgestemd, of dat de baby te weinig en te kort aan de borst mag drinken, waardoor het teveel voormelk binnenkrijgt, die minder vet is dan de achtermelk. Te weinig voedingsstoffen hebben, is een hardnekkig fabeltje, die steeds weer als reden wordt gegeven voor de meest uiteenlopende BV problemen, terwijl met het inschakelen van een expert het probleem eenvoudig op te lossen is!

Mijn kindje heeft na de geboorte 2 dagen honger geleden, dus toen moest het wel KV… Een baby wordt geboren met voldoende reserves om het enkele dagen zonder voeding te redden. Vaak is een baby uitgeput en misselijk van de bevalling en heeft niet eens de behoefte om te drinken. Het sabbelt dan wat aan de borst, maar valt al snel in slaap of neemt nauwelijks slokjes. Ook als het wel graag voeding wil, maar er komt niets, dan is er maar één manier om dit probleem te verhelpen, namelijk aanleggen! Alleen dan kan je baby aan jouw lichaam het signaal geven dat er melk gemaakt moet worden. Ook hier is goede voorlichting en begeleiding van groot belang.
    Soms komt het voor dat een baby geel gaat zien of dat de suikerwaardes in het bloed te laag worden. Mocht er dan met voeden of kolven nog steeds geen voeding komen, dan nog is het niet nodig om een kindje KV te geven. In dit geval kan een glucose oplossing de uitkomst bieden. Helaas zijn ziekenhuizen, VK´s en Kraamhulpen nog steeds te snel met het overgaan tot KV, wat ervoor zorgt dat de BV geen kans van slagen krijgt!
    Mijn zoontje heeft pas na 4 dagen zijn eerste slokjes BV gehad. Hij was misselijk en daardoor kwam de BV bij mij niet op gang. De VK stond al op de 2de dag met een pak KV en flesjes voor mijn neus, maar mijn kraamhulp leerde mij waar ik op moest letten en samen met haar heb ik ervoor gekozen om te wachten tot de borstvoeding op gang zou komen. Later hoorde ik van de LK dat dit geen uitzondering is. Mijn bevalling duurde meer dan 48 uur, dus dan is het ook niet zo gek als moeder en kind wat langer de tijd nodig hebben om ook de volgende klus goed te klaren!

Ik had geen melk… Na de bevalling moet de melkproductie de kans krijgen om op gang te komen. Soms is een baby door een heftige bevalling erg suf of misselijk, en wil het niet drinken. Dan moet de productie op gang gebracht worden met electrisch kolven. Het lichaam van de moeder moet hier echter erg aan wennen, dus alleen met de juiste begeleiding en voldoende steun van de omgeving kan dit slagen. Er is dus nooit sprake van geen melk, maar eerder van slechte begeleiding en te weinig kennis over borstvoeding!

lena3
    Bijdrager

Ja Xanna, dat viel mij ook op. Heel veel vrouwen beweren nog steeds dat ze te weinig melk hadden of niet voedzaam genoeg ofzo. Terwijl dat dus heel zelden het geval is. Heel jammer dat zovelen slechte adviezen krijgen. Er zou standaard een LK moeten werken bij het CB, zodat ieder probleem met BV meteen naar haar kan worden doorgespeeld, al vanaf het eerste huisbezoek.

Het tweede punt (mijn kindje heeft twee dagen honger geleden), vind ik iets meer inzitten, maar het is geen reden om te stoppen met BV. Als je kindje niet (goed) drinkt aan de borst, om welke reden dan ook, komt je produktie ook niet goed op gang. Dat kun je een paar dagen aanzien, maar er komt een moment dat ze gewoon drinken moeten. Dat is echter geen reden om de BV dan maar helemaal te laten zitten. Je kunt gaan kolven, of telkens eerst aanleggen en dan bijvoeden, totdat het kindje helemaal op BV overgaat.
    Lara wilde ook niet aan de borst. En dus had ik geen melk. Geen druppel. Na drie dagen plaste ze niet meer en zijn we haar dus toch maar gaan bijvoeden. Ik ben gaan kolven en na anderhalve dag kon de Nutrilon de deur uit. Ik heb haar nooit meer aan de borst gekregen, maar ze drinkt uitsluitend moedermelk. Als dat een volgende keer weer zo zou gaan, zou ik op de tweede dag al gaan kolven, zodat er meteen moedermelk beschikbaar is op het moment dat ze het nodig heeft. De meeste kinderen zullen echter wel aan de borst gaan drinken en dan kan de kolf ook weer de kast in.

LimburgM
    Bijdrager

hoi hoi,

ik weet niet of deze link al ergens wordt genoemd maar dit is een archief van een vraagbaak over borstvoeding, er staan echt super veel vragen met antwoorden:
    http://www.ouders.nl/lborstv.htm

Rhiannon
    Bijdrager

Over LK’s gesproken……ik wilde me vooraf al heel graag laten informeren via mijn ziektekostenverzekeraar (lekker voor galgje) en daar kreeg ik super goed nieuws!
    Ik heb een ‘eigen’ budget van ruim 400 euro waarmee ik ook de hulp van bv een lactatiekundige mag inroepen! Ik ben dus weer helemaal blij met mijn uitgebreide verzekering! :dance:

lena3
    Bijdrager

wow Rhiannon! Dat is mooi geregeld :thumbup: .

Ik wilde nog een (beetje controversieel) misverstand noemen…

Borstvoeding moet wel leuk zijn.

Dat hoeft dus niet, volgens mij. Je geeft borstvoeding omdat dat veruit de beste voeding is voor je kind. Dat het daarbij (meestal) ook leuk, praktisch en goedkoop is, is mooi meegenomen. Maar de belangrijkste reden om borstvoeding te geven is het belang van je kind. Als BV voor jou niet leuk blijkt, heb je dus gewoon pech gehad… Meestal duurt zo’n periode maar even en kun je er daarna weer van genieten gelukkig. Misschien dat als moeders het idee dat het leuk moet zijn zouden laten varen, ze het makkelijker vol zouden kunnen houden. Zoals ze ook de laatste loodjes van hun zwangerschap volhouden, ook al is het niet leuk meer.
    (ik wil dit topic niet vervuilen, dus als dit een discussie uitlokt, kunnen we misschien beter een nieuw topic openen)

Anonymous
    Bijdrager

@lena3 wrote:

Borstvoeding moet wel leuk zijn.

Dat hoeft dus niet, volgens mij. Je geeft borstvoeding omdat dat veruit de beste voeding is voor je kind. Dat het daarbij (meestal) ook leuk, praktisch en goedkoop is, is mooi meegenomen. Maar de belangrijkste reden om borstvoeding te geven is het belang van je kind. Als BV voor jou niet leuk blijkt, heb je dus gewoon pech gehad… Meestal duurt zo’n periode maar even en kun je er daarna weer van genieten gelukkig. Misschien dat als moeders het idee dat het leuk moet zijn zouden laten varen, ze het makkelijker vol zouden kunnen houden. Zoals ze ook de laatste loodjes van hun zwangerschap volhouden, ook al is het niet leuk meer.
    (ik wil dit topic niet vervuilen, dus als dit een discussie uitlokt, kunnen we misschien beter een nieuw topic openen)

vind dat je hierin gelijk hebt, de tijd dat Noa live aan de borst dronk vond ik echt niet zo fijn, deed altijd zo een pijn was er doodop van. Ik geef met veel tegenzin flesvoeding bij, want ik heb het liefste dat ik haar “mama”melk kan geven. hoe pijnlijk dat het soms ook is.

mamalena
    Bijdrager

Borstvoeding moet wel leuk zijn…..

Jullie vinden dat een misverstand?…..Ja, dat lokt bij mij wel een reactie uit ja! Ik zit eerlijk gezegd op mijn tong te bijten! :silenced:

lena3
    Bijdrager

Het liefst wel leuk natuurlijk mamalena (en dat is het gelukkig meestal ook), maar het móet niet…

Yolanda
    Bijdrager

Tja, een poepbroek verschonen is ook niet altijd leuk, maar hoort en nou eenmaal bij, moet je maar denken… 😉

Kiekeboe
    Bijdrager

@mamalena wrote:

Borstvoeding moet wel leuk zijn…..

Jullie vinden dat een misverstand?…..Ja, dat lokt bij mij wel een reactie uit ja! Ik zit eerlijk gezegd op mijn tong te bijten! :silenced:

Het is net hoe je het leest. Ik denk dat bedoelt wordt dat het geen reden is om op kv over te gaan als je bv geven de eerste tijd helemaal niet zo leuk vindt als je dacht dat het zou zijn.

Mijn huisarts riep ook gelijk : ‘voeden moet leuk zijn dus als je bv niet wil lukken en je daar stress van hebt kan je beter op fles overgaan’.
    Gelukkig heb ik dat niet gedaan….je bent in je kraamtijd immers al vaak niet jezelf en ook al is het dan niet leuk…. Het loont de moeite voor je kind om het toch wel te proberen.

lena3
    Bijdrager

Ja, dat bedoelde ik :thumbup: :mrgreen: .

mamalena
    Bijdrager

Dan nog lokt het bij mij een reactie uit…Maar ik dacht dat het niet de bedoeling was dat dit een discussie werd?! Daarom legde ik net ook verder niet uit waarom dat zo is voor mij.

lena3
    Bijdrager

nee, dit topic is idd niet als discussie bedoeld. Misschien dat mijn ‘misvatting’ er dan ook niet helemaal in thuis hoort. Maar mss via PB mamalena?

mamalena
    Bijdrager

Nou Lena3, als je echt wilt weten wat ik ermee bedoel, dan wil ik je dat wel mailen. Het is ook weer niet zo dat ik mee heel erg kwaad maak ofzo, hoor, maar ik vind het gewoon een beetje kortzichtig gedacht en ik hoor het wel vaker. Ik snap dat gewoon niet zo goed.

Aleta
    Bijdrager

@lena3 wrote:

Borstvoeding moet wel leuk zijn.[/b]

Als ik een keer minder zin heb in de borstvoeding zet ik mijn discman op met een oordopje in 1 oor en een lekker muziekje op. Dan voel ik me meteen een stuk vrolijker en heb ik ook meer energie voor de borstvoeding. Werkt ’s nachts ook heel goed als ik nog slaperig ben, om me wakker te houden. 😀

Dreamer
    Bijdrager

Wat ik hier mis aan info:

Moet je vitamine K geven als je bv geeft en vitamine D?

Biebels
    Bijdrager

@dreamer wrote:

Wat ik hier mis aan info:

Moet je vitamine K geven als je bv geeft en vitamine D?

Niks moet 😉 , maar het wordt wel aangeraden ja.

lena3
    Bijdrager

Je hoeft dit niet te blijven geven overigens en over vitamine D is niet iedereen het eens.
    Zie deze link voor wat je bij moet geven: http://www.borstvoeding.com/aanverwant/vitamines/vitamines_naast_borstvoeding.html

Anonymous
    Bijdrager

Even een opmerking over dat IQ verhogen door borstvoeding, dat behoort echt tot het rijk der fabelen lijkt mij. IQ is een genetisch gegeven en niet iets dat door borstvoeding gegeven wordt, vloeibaar intellect???

Ik ben een fanatieke borstvoedingmoeder en ik wil het graag stimuleren en daarom juist dat soort fabeltjes uit de wereld helpen, zo wordt borstvoeding zeker niet serieus genomen.

Biebels
    Bijdrager

@Krien wrote:

Even een opmerking over dat IQ verhogen door borstvoeding, dat behoort echt tot het rijk der fabelen lijkt mij. IQ is een genetisch gegeven en niet iets dat door borstvoeding gegeven wordt, vloeibaar intellect???

Ik ben een fanatieke borstvoedingmoeder en ik wil het graag stimuleren en daarom juist dat soort fabeltjes uit de wereld helpen, zo wordt borstvoeding zeker niet serieus genomen.

Ik heb daar eens over nagedacht, en heb het volgende geconstrueerd….

Men zegt: als je slaapt groei je, en als je wakker bent ontwikkel je je. En men zegt ook dat kindje die KV krijgen zo veel slapen (doorslapen en langer slapen na een voeding). Dus kan het misschien zo zijn dat KV-kindjes meer groeien en BV-kindjes meer ontwikkelen? Het zijn natuurlijk gemiddelden, en het geldt niet meteen voor álle kindjes, maar ik vond het wel toevallig… (is geheel niet wetenschappelijk hoor :angel: )

Yvonne Z.
    Bijdrager

@Krien wrote:

Ik denk dat het wat subtieler ligt. De hersenen van een baby zijn ook na de geboorte nog volop in ontwikkeling. En van moedermelk is bekend, dat het bepaalde stofjes bevat die ervoor zorgen dat de verbindingen in de hersenen die nog niet af zijn, zo optimaal mogelijk worden aangelegd. Deze stofjes zijn niet terug te vinden in kunstmatige zuigelingenvoeding en dus worden de verbindingen niet optimaal aangelegd. En daardoor zou een verschil in IQ kunnen ontstaan. Natuurlijk is het ook een combinatie van factoren, maar het wel of niet krijgen van borstvoeding weegt absoluut mee. In een notendop gaat het er dus om, dat moedermelk zorgt voor een optimale groei en ontwikkeling, ook in de hersenen.

lena3
    Bijdrager

IQ wordt slechts ten dele bepaald door je genen. Die geven natuurlijk wel de grens aan van wat mogelijk is, maar de omgeving speelt ook een belangrijke rol. Omgeving mag je dan breed opvatten. Goede voeding valt daaronder, maar natuurlijk ook de stimulans en het onderwijs dta ene kind krijgt. Kinderen van slimme moeders zijn zelf slim omdat ze goede genen hebben, maar ook omdat die moeders hun gezonder voedsel geven en omdat ze met hen lezen en stimulerende spelletjes doen etc.
    Andersom kan de omgeving ook een negatieve invloed hebben op het IQ, bijvoorbeeld als een kind giftige stoffen binnenkrijgt, ondervoed is, geen kans heeft zijn cognitieve vaardigheden te oefenen, of lichamelijk letsel oploopt (veel klappen op het hoofd hebben bijv. een negatieve invloed).

Anonymous
    Bijdrager

Wat dat IQ betreft heb ik sterke twijfels, al klinkt het mooi als ik het zo lees. Ik ben zelf een kunstvoedingkind met een aardig hoog IQ en mijn dochter, borstvoedingkind, ontwikkelt zich zoals ieder ander kind terwijl ik kunstvoedingkinderen zie die erg snel zijn in hun ontwikkeling.

Ik lees hier van alles en nog wat, allemaal mooie redenen om aan borstvoeding te beginnen maar de beste reden mis ik.

Het is natuurlijk, volgens mij de reden dat wij vrouwen borsten hebben gekregen, om onze kinderen te voeden. Dat kunstvoeding als standaard wordt beschouwd geeft aan hoe ver we van onze natuur afstaan en zie ik ook als een afspiegeling van de maatschappij. Borstvoeding is altijd vers, op temperatuur en in de juiste hoeveelheden, het kind bepaalt. Om me heen zie ik magnetronmaaltijden en potjes Olvarit in plaats van verse groenten en fruit. Het moet allemaal snel en het moet ook makkelijk zijn en dat is borstvoeding vaak niet.

Ik heb geen roze borstvoedingwolk, zo makkelijk vind ik het niet maar ik vind het wel heerlijk om te doen en ik zie dat onze dochter het er goed op doet. Natuurlijk voelt goed en dat is ook het enige argument dat ik geef als mijn omgeving weer eens kritiek heeft, al die andere argumenten hebben tegenargumenten en op een discussie zit ik vaak niet te wachten. Positief blijven over borstvoeding zodat je andere vrouwen aansteekt met je enthousiasme en niet afschrikt door fanatiek gedrag, dat is mijn streven en het lijkt te werken.

Anoniem

je kan best ovuleren MET borstvoeding :thumbup:

ik geef nu weer bijna volledig borstvoeding omdat tom ziek is en niks wil eten …ovulatie treeds gewoon op.

en NEE hier geen produktiedip :dance:

@nneke
    Bijdrager

IQ… Op zo’n jonge leeftijd schijn je nog niets over IQ te kunnen zeggen. Dat zal pas later blijken. Dat je een pienter kindje hebt, zegt dus (helaas) nog niet zoveel over het uiteindelijke IQ.

Vientje
    Bijdrager

Als ik dit zo allemaal lees krijg ik gewoon weer zin om BV te geven.

Helaas heb ik bij mijn eerste kindje niet meer dan 11 weken bv kunnen geven door oververmoeidheid en ziekte bij mij liep de bv toen in hoog tempo terug dus hoop dit keer dat ik daar geen last van krijg.

Ben wel blij dat ik bv heb kunnen geven.

Groetjes
    Vientje

imported_Dianne
    Bijdrager

Ik heb er hier nog niets over kunnen vinden (of misschien overheen gelezen) maar wat nou als je een “luxeprobleem” hebt: teveel, te snel en te hard?
    Onze kraamhulp was LYRISCH: Wow, wat een melkproductie! Carlijn hoefde er maar naar te kijken en het schoot er uit. Wel tig straaltjes tegelijk. Met als gevolg dat ze zich om de haverklap verslikte. Het was een drama, 4 weken lang. Dus: kolven, want al die kostbare moedermelk mocht niet verloren gaan! Ik heb me sufgekolft, maar ik kwam steeds niet verder dan 20, 30 cc. Alles geprobeerd om toch maar bv te blijven geven, maar was er zowat de hele dag mee bezig en was dan werkelijk uitgeteld… en had dan toch te weinig om Carlijn mee te voeden…
    Gejankt heb ik, maar ben toch overgestapt naar KV, en Carlijn was tevreden… Ik mis het nog steeds, bv geven, ik vond het wonderlijk, zo bijzonder.
    Hulde voor de BV-moeders!

Biebels
    Bijdrager

Teveel melk kan ook een probleem zijn, al lijkt dat misschien niet zo als je de verhalen van ‘hoe help ik de productie omhoog’ leest. Kijk maar eens op http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/hyperlactatie_tijdens_de_lactatieperiode.html Ik begrijp niet helemaal waar het kolf-advies in jouw verhaal vandaan komt… even de eerste spanning weghalen is goed, maar flesjes vol afkolven houdt die overproductie in stand :think: .

imported_Dianne
    Bijdrager

Beetje late reactie van mijn kant…

Ik was niet helemaal duidelijk:
    het kolfverhaal kwam van onze kraamhulp en het CB. Kolven om de druk eraf te halen en dan de “achtermelk” geven aan Carlijn. De gekolfde melk bewaren, die als volgende voeding geven i.p.v. weer aan de borst leggen, en dan zou de melkproductie wel enigzins afnemen… nou niet dus. De druk ging er wel af na 30cc gekolfd te hebben, maar meer kreeg ik er dan niet uit gekolfd. Carlijn daarentegen kreeg toch weer “de volle laag” uit de (.)… En met die eerder gekolfde 30cc had ik geen volledige voeding voor haar!

Misschien heb ik in het begin teveel afgekolfd om de spanning eraf te halen, met als gevolg dat de productie nog meer omhoog ging, maar steeds te weinig om een volledige “fles”voeding te krijgen. Ik heb weleens spijt dat ik niet naar een lactatiekundige ben gegaan om de balans te vinden…

mama tina
    Bijdrager

Hallo..
    Ik vind dit een geweldig topic om te lezen..HEb er ook echt even de tijd voor genomen dus..
    Zoals je aan de banners kunt zien ben ik pas bevallen van mijn 2e dochtertje en ook ik geef bv..
    Bij mijn oudste was ik ook overtuigd dat er geen andere optie was voor mijn kindje ivm allergieen en de natuur idd..
    Helaas heeft dit net iets meer dan 2 weken mogen duren en zijn we daarna overgegaan op fles..
    Niet na slag of stoot hoor.. maar dat is een lang verhaal..
    Ondanks alle problemen toen ook nu weer overtuigd van het belang van bv en met nog meer enthousiastme en voorbereiding begonnen met bv.

Nou moet ik zeggen dat mijn oudste ondanks de fles een erg slim kind is en voorloopt op haar leeftijdsgenootjes, dus ben ik van mening dat er veeeeel mer meespeelt dan alleen bv hoor voor die hogere IQ..

Hier heeft het zeker 4 dagen geduurd voor de bv op gang kwam door een erg misselijk kindje.. 5 minuten persen om ter wereld te komen is ook wel erg heftig he.. en als je dan ook nog een flinke slok vruchtwater meekrijgt.. pfft moet er niet aan denken haha..
    Gelukkig hapte ze telkens wel goed, maar ging gewoon niet drinken of pas na een hele poos..
    Toen ze eenmaal wel goed ging drinken zat ze ook binnen 4 dagen al boven geboortegewicht terwijl ze toch echt bijna aan de 10 % verlies zat..

Bij mij kwam de melk bij beide zwangerschappen al de laatste maanden uit de borsten gedropen en er hoeft weinig moeite gedaan te worden om de melk te krijgen..Met als gevolg dat na de toeschietreflex de melk gewoon blijft lopen, wat zonder beha wel een erg natte bedoening betekend, want de andere borst doet gewoon gezellig mee en loopt leeg terwijl ze aan de andere drinkt.

Ze drinkt ook maar erg kort uit de borst en haalt regelmatig de 10 minuten niet eens.. Het wordt al wel beter, maar het houdt niet over..
    Wat ik weinig kan vinden is goede info over de eerste weekjes..
    Ze zeggen wel dat je je kindje moet voeden op verzoek, maar je mag er niet langer dan 3 uur tussen laten, Waar is dan het verzoek aspect gebleven?? Mijn kindje is echt niet wakker te krijgen om te eten als ze niet wil hoor..De ene keer is ze er elk uur/ anderhalf uur en dan laat ze er zo 5 uur tussen..Alleen doet ze dat dus niet snachts als het mag maar overdag…
    Erg vermoeiend met een peuter die niet meer slaapt overdag..

Liefs Tina

Biebels
    Bijdrager

Hoi Tina,

Ik denk dat je hier meer info vindt: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoeding_eerste_dagen.html Speciaal voor die eerste dagen, en uitleg over het ‘voeden op verzoek’. Succes!

lena3
    Bijdrager

@mama tina wrote:

Nou moet ik zeggen dat mijn oudste ondanks de fles een erg slim kind is en voorloopt op haar leeftijdsgenootjes, dus ben ik van mening dat er veeeeel mer meespeelt dan alleen bv hoor voor die hogere IQ..

Tuurlijk! Was het maar zo simpel, effer BV erin je hebt een slim kind :dance: . Goeie genen doen een hoop en een goeie omgeving minstens zoveel. Gezond eten is maar één deel en BV is daar dan weer een deel van…

Maaikemam
    Bijdrager

Ik heb hier weer een hoop nuttige en nieuwe info gelezen :thumbup:

Misschien zijn er moeders die hier nog wat aan hebben, handig als je borstvoeding geeft en weer aan het werk gaat :eh: (snifsnif)

http://www.tipswerkendeouders.nl/Baby/Borstvoeding-en-werk/

http://www.borstkolfwinkel.nl/ (en dan de link naar het gratis rapport!!!)

:hand:

Karin1981
    Bijdrager

is het normaal als je borsten te gespannen zijn en teveel melk hebt dat de kleine meer moeite heeft met aanhappen?

dinges
    Bijdrager

Hallo dames,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jellie me kunnen helpen.

ik ben nu 21 weken zwanger van ons tweede kindje. Ons eerste kindje (zoontje) heb ik bijna 6 maanden gevoed. (hij is nu net 1,5 jaar) Dit ging allemaal met best veel pijn en moeite, omdat ik in 1 borst een behoorlijke cyste heb gehad waardoor ik maar met 1 borst kon voeden. Nu wil ik ons tweede kindje straks ook borstvoeding gaan geven, maar hoop dat ik een cyste kan voorkomen door die borst vaak(er) helemaal leeg te kolven. Ik heb een avent handkolf, en nu heb ik zelf bedacht dat een electrische beter leeg kolft. (correct me if I am wrong) De avent was verder wel prettig, vooral de schelp vond ik fijn in gebruik. Met een dubbele kolf hoef je maar 1x de toeschiet reflex op te roepen toch? (ging ook niet super makkelijk bij mij, heb nooit gelekt ofzo) Of is een enkele kolf toch prettiger?
    Jullie begrijpen het vast al wel, ik ben opzoek naar een prettige kolf. Ik werk straks 3 dagen in de week en wil dit kindje ook graag minimaal 6 maanden voeden.

Anoniem

ik heb al heel veel voordelen ontdek ook nadelen maar die zijn er minder
    nikki is flessen kind ik?wist niet beter

lizz na lang doorzetten bv kind ze groeit goed en gaat steeds beter

belangrijkste vind ik natuurlijk dat het gezond is maar ook vooral
    het is mijn moment en die hebberige mensen hebben pech want ik ga naar boven
    om te voeden ons moment heerlijk

aanhadden en zuigen doet al minder pijn,kloofjes van 1e week bijna weg
    dat kan de lactatiekundiger komen en me leren zonder tepelhoedjes

Meggie
    Bijdrager

Echt meiden ik word zooooooooooo moe van mijn schoonmoeder.

Ons meisje zit voordat ik haar aanleg vaak te zuigen in mijn nek of gezicht. Duidelijk dat ze honger heeft maar moet mijn borst nog tevoorschijn toveren natuurlijk. Dus ik zeg dan “goh wat een zuigkracht toch”. En afgelopen weekend was het weer zover “wacht maar tot ze tanden heeft”… En dit was dus al zeker de 3e keer dat ze dit heeft gezegd. Echt ik word er zooooooooo moe van.

Ze bedoelt dus dat M. vast en zeker in mijn borst gaat bijten en dat ik er dan vast snel mee stop. Argh! Als ik dan uitleg dat bij drinken een andere techniek wordt gebruikt nou dan is het nog “wacht maar”. Echt je zou haar toch…
    Zijzelf is met 3 maanden gestopt met bv dus alsof zij er iets van weet…

Alleen daarom al ben ik zo geneigd om M. heeeel lang bv te geven (want ze vindt vast ook dat het met een jaar weleens klaar moet zijn).
    Ze vindt dat M. al te snel aan de borst hangt…

Graag dus documentatie over borstvoeding en tandjes…. dan leg ik dat hier op tafel neer als ze weer eens komen.

Meggie
    Bijdrager

@karin1981 wrote:

is het normaal als je borsten te gespannen zijn en teveel melk hebt dat de kleine meer moeite heeft met aanhappen?

Hoi Karin, ja dat is wel normaal meid. Als het zo gespannen staat… je kunt haar helpen door je borst even vast te houden. Vaak is zo’n volle gespannen borst ook weleens te zwaar om aan te happen.
    Misschien even de eerste melk laten stromen en dan aanleggen?

Meggie
    Bijdrager

@dinges wrote:

Hallo dames,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jellie me kunnen helpen.

ik ben nu 21 weken zwanger van ons tweede kindje. Ons eerste kindje (zoontje) heb ik bijna 6 maanden gevoed. (hij is nu net 1,5 jaar) Dit ging allemaal met best veel pijn en moeite, omdat ik in 1 borst een behoorlijke cyste heb gehad waardoor ik maar met 1 borst kon voeden. Nu wil ik ons tweede kindje straks ook borstvoeding gaan geven, maar hoop dat ik een cyste kan voorkomen door die borst vaak(er) helemaal leeg te kolven. Ik heb een avent handkolf, en nu heb ik zelf bedacht dat een electrische beter leeg kolft. (correct me if I am wrong) De avent was verder wel prettig, vooral de schelp vond ik fijn in gebruik. Met een dubbele kolf hoef je maar 1x de toeschiet reflex op te roepen toch? (ging ook niet super makkelijk bij mij, heb nooit gelekt ofzo) Of is een enkele kolf toch prettiger?
    Jullie begrijpen het vast al wel, ik ben opzoek naar een prettige kolf. Ik werk straks 3 dagen in de week en wil dit kindje ook graag minimaal 6 maanden voeden.

Ik heb zelf een enkele kolf en werk 2 dagen in de week. Ik denk dat als ik had geweten dat ik echt zo vaak en lang zou kolven toch voor een dubbele zou gaan. Idd vooral om die toeschietreflex optimaal te benutten. Ik zou ook vooral voor een electrische gaan omdat dit gewoon dan zitten is en verder hoef je weinig te doen.
    Of het zo is dat ie beter leeg kolft durf ik niet te zeggen. Met handmatig kun je weer beter zelf het ritme bepalen. En dat wil ook weleens helpen om beter leeg te kolven.
    Ik heb zelf de medela swing maar er zijn zoveel kolven te vinden…

babywens74
    Bijdrager

Is allang niets meer gepost hier zie ik….
    Ik ben weer bezig zwanger te worden en overweegt dan borstvoeding te geven, heb het bij mn dochter destijds niet gedaan….maar wil het nu wel proberen….dus aan de tip en info heb ik veel en ga er veel over lezen komende tijd…

101 berichten aan het bekijken - 1 tot 101 (van in totaal 101)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

38301472